https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej w Krakowie rozpędza się. Czy SKA może stać się namiastką metra?

Piotr Tymczak
W ramach rozbudowy infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstaje m.in. przystanek Kraków - Grzegórzki.
W ramach rozbudowy infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstaje m.in. przystanek Kraków - Grzegórzki. Marcin Banasik
Małopolska od połowy roku zamierza mocno postawić na Szybką Kolej Aglomeracyjną (SKA). Po zakończeniu gigantycznej inwestycji, polegającej m.in. na dobudowie w Krakowie dodatkowej pary torów, pociągi będą mogły kursować na trzech linach SKA. Z myślą o rozwoju sieci kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały siedem przystanków, wybudowały dwa nowe i zapowiedziały budowę trzech kolejnych. Niektóre stacje miało wykonać miasto. Nie powiodła się realizacja inwestycji na Prądniku Czerwonym. W urzędzie tłumaczą, że zabrakło pieniędzy. Liczą jednak na to, że znajdzie się unijne wsparcie.

- W stolicy Małopolski realizujemy bezprecedensowe projekty kolejowe, które poprawiają komfort podróży i skracają czas przejazdu - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą w Krakowie inwestycję pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Kontrakt za przeszło 1,2 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską.

W Krakowie oprócz dodatkowej pary torów na trasie kolejowej przecinającej centrum miasta powstały także nowe obiekty. Wśród nich wybudowano m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ulicami Kopernika i Miodową, a nad Wisła powstały trzy mosty kolejowe. Obecnie trwają prace związane z ukończeniem trzeciego z mostów, obok którego poprowadzono też kładę pieszo-rowerową.

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji wybudowano też dwa przystanki kolejowe – Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Z pierwszego już korzystają podróżni, drugi ma zostać oddany do eksploatacji w tym roku.

Ponadto projekt realizowany przez PKP PLK zakładał modernizację istniejących przystanków i stacji: Kraków Łobzów, Kraków Zabłocie, Kraków Płaszów, Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kokotów i Węgrzce Wielkie. Tam prace objęły m.in. remonty peronów, zwiększenie dostępność dla wszystkich podróżnych, również osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na tym jednak nie koniec. Zapowiedziano bowiem powstanie kolejnych dwóch przystanków: Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek, które mają powstać do końca 2024 r. w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Z pieniędzy z tego programu ma także zostać wybudowany (do 2024 r.) przystanek na os. Piastów w Nowej Hucie.

- Dodatkowe przystanki, wybudowane dzięki wsparciu rządu, zagwarantują wygodny dostęp do pociągu kolejnym mieszkańcom Krakowa – zaznacza minister Andrzej Adamczyk.

Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa komentuje: - Przystanek kolejowy na osiedlu Piastów będzie bardzo ważnym rozwiązaniem dla mieszkańców okolicznych osiedli Bieńczyce i Mistrzejowice. W związku z tym zadaniem konieczne jest też przedłużenie przez miasto linii tramwajowej, tak by powstał węzeł łączący komunikację miejską z kolejową. Mogłaby tam powstać zadaszona stacja.

Po zrealizowaniu inwestycji kolejowych Województwo Małopolskie przewiduje uruchomienie linii SKA na trzech trasach:

  • SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko;
  • SKA2 Przeciszów – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sędziszów;
  • SKA3 Tarnów – Kraków Główny (analizowane jest wydłużenie części kursów przez Trzebinię do Oświęcimia).

- Ostateczny kształt oferty będzie uzależniony od możliwości taborowych operatorów Koleje Małopolskie i Polregio oraz sytuacji finansowej Województwa - informuje Magdalena Opyd, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

W porównaniu z obecnym rozkładem po oddaniu dodatkowej pary torów poprawi się przepustowość i będzie możliwe cykliczne kursowania pociągów na wszystkich liniach SKA.

Na rozwój SKA Kraków czeka od wielu lat. Często słychać opnie, że to może być system komunikacji będący namiastką metra. Pociągiem będzie można bowiem w kilka, kilkanaście minut dojechać do centrum z różnych części miasta.

Władze Krakowa zaangażowały się w rozwój SKA. W zeszłym roku otwarto dworzec w Krakowie Swoszowicach. Inwestycja została zrealizowana przez PKP. W jej ramach miasto przy współudziale kolei przebudowało sąsiednią stację kolejową SKA oraz wybudowało parking park&ride.

Krakowscy radni narzekają jednak, że nie udało się wybudować przystanku Kraków Prądnik Czerwony.

- Ten przystanek powinien być gotowy w tym roku. Dzięki niemu z SKA mogłoby skorzystać wielu mieszkańców północnych osiedli Krakowa - komentuje radny Dominik Jaśkowiec (PO), który w sprawie przystanku Prądnik Czerwony złożył interpelację do prezydenta Krakowa.

W magistracie wyjaśniają, że na inwestycję na razie brakuje pieniędzy.

- Gmina Kraków będzie podejmowała działania mające na celu pozyskanie dofinansowania dla budowy przystanku SKA Prądnik Czerwony w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 prowadzonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Obecnie trwa uszczegółowianie programu zatwierdzonego przez Komisję Europejską. Po ogłoszeniu naboru do wskazanego programu przez Urząd Marszałkowski, gmina złoży stosowny wniosek aplikacyjny - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Na ile procent Polska otrzyma pieniądze z KPO?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rudy z Budy
I co z tego ze bedzie SKM i przystanki kiedy nie bedzie sie do nich jak dostac bo nie beda skomunikowane z siecia MPK. W tepych glowach upadlego rezimu Machlojskiego, ktory dba tylko o wlasne przywileje i apanze nie mogla powstac mysl ze siec komunikcyjna miasta powinna byc zintegrowana aby dzialal. A tak pociagi beda jezdzic puste a tramwaje ktore Przybleda z Sosnowca sprowadzil z Norymbergi beda przypominac puszki na sardynki. Sardynkami beda oczywiscie mieszkancy miasta.
W
Wojtek22
Zapomnieliście o istotnym przystanku kolejowym Opolska-Plac Imbramowski/Żmujdzka/Żabiniec/Uniwersytet Rolniczy. Zważywszy na powyższe pasażerów na pewno nie zabraknie.
d
developer
Ani słowa w gazecie o przegranej sprawie dla łąk na klienach- sprawa którą tak gazeta wspierała okazała się niezgodna z prawem!

I bardzo dobrze- nie bedą teraz tak ochoczo ustanawiać jakies parki krajobrazowe na prywatnych działkach. Jak zapłaca setki milionów odszkodować to może pójdą po rozum do głowy i dadzą sobie spokój z tymi ekoterrorystami lobującymi w GK
Ł
Łukasz
Władze miasta pomagają? To chyba jakiś żart. W Bronowicach miał być parking i dostosowanie przystanków do wygodnej przesiadki na kolej. Na Zlocieniu też miał być parking a nie ma nawet dojazdu autobusem do przystanku czy przebudowanych dróg dojazdowych.Wyglada to tak, że kolej sobie miasto sobie. Zero współpracy, prędzej konkurencja
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska