https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny etap budowy ruchomych schodów przy dworcu. Montują ogromne szyby

Piotr Tymczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Na ukończeniu jest już budowa ruchomych schodów przy Małopolskim Dworcu Autobusowym. Obecnie na konstrukcji zadaszenia schodów ze wszystkich stron montowane są szyby, które mają chronić od deszczu, śniegu i wiatru.

- Montaż szyb na konstrukcji schodów ma potrwać do końca sierpnia. Później będzie można przeprowadzić odbiory inwestycji i udostępnić schody do użytku - informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Montaż nowych ruchomych schodów przy Małopolskim Dworcu Autobusowym rozpoczął się pod koniec maja tego roku. W lipcu ustawiono konstrukcję zadaszenia schodów.

Przypomnijmy, że niedziałające przez lata schody przy dworcu autobusowym w Krakowie rodziły wśród mieszkańców tyle samo oburzenia co żartów. Zamontowane w 2005 roku miały dużą awaryjność, a w końcu przestały funkcjonować na dobre: prowadzące do góry stanęły w listopadzie 2018 roku, a jeżdżące w dół - w lutym 2019 roku. Przyczyną, jak informowali urzędnicy, było zużycie łańcuchów stopniowych oraz korozja elementów konstrukcyjnych, spowodowana działaniem wód opadowych.

W latach 2005-2019 feralne schody były naprawiane ponad 20 razy, m.in. wykonano tam dwukrotnie wymianę łańcuchów stopniowych (w 2013 i 2016 roku) oraz zlecono 17 napraw podzespołów, m. in. wymianę poręczy oraz łańcuchów napędowych, a także płyt sterowych, które zostały uszkodzone na skutek zalania. Łącznie wydano na to z budżetu miasta ponad 363 tys. zł.

W końcu, w latach 2019-2020, uznano, że jednym rozwiązaniem problemu jest wymiana schodów i montaż nad nimi zadaszenia (wzorem ruchomych schodów na Rondzie Mogilskim), bo wtedy nie będzie niszczyła ich korozja, spowodowana bezpośrednim działaniem wód opadowych. Ruszyły, prowadzone etapami, prace projektowe związane z planowanym przedsięwzięciem.

W tym przypadku skomplikowany okazał się nawet projekt. Konieczne było wykonanie indywidualnej – dopasowanej do ich lokalizacji na MDA - dokumentacji dla nowych schodów ruchomych. W 2023 roku wykonawca całego zadania prowadził dialog techniczny z producentem schodów.

- Zostały wykonane także precyzyjne pomiary miejsca zamontowania nowych schodów, a dodatkowym elementem jaki muszą wziąć pod uwagę projektanci jest zadaszenie obiektu, dlatego m.in. nie można po prostu skopiować istniejącego projektu dla tej inwestycji – tłumaczyli wtedy krakowscy urzędnicy.

Demontaż starych schodów i przygotowania do instalacji nowych rozpoczęto wreszcie w lutym tego roku. Koszt całości inwestycji to ponad 4,1 mln zł.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska