https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowe marzenia za 5-6 miliardów złotych

Jerzy Wideł
archiwum Polskapresse
Projekt budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, która skróci do godziny przejazd z Krakowa do Nowego Sącza, nabiera coraz realniejszych kształtów. Jego szczegóły omawiali wczoraj w Nowym Sączu przedstawiciele PKP oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Czytaj także: Chętni na prawo jazdy szturmują Nowy Sącz

Spotkanie w starostwie nowosądeckim z udziałem lokalnych samorządowców zwołał senator Stanisław Kogut (Prawo i Sprawiedliwość), który od lat lobbuje za nową linią.

- Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zleciła za osiem milionów złotych przygotowanie studium wykonalności, które ma być gotowe w połowie przyszłego roku - poinformował Józef Majerczak, członek zarządu PKP PLK SA i koordynator przedsięwzięcia. - Stworzenie projektu zajmie kolejne 18 miesięcy. Gotowy projekt z minionych lat nie uwzględnia nowych wymogów, jak choćby oddziaływanie inwestycji na obszar chroniony Natura 2000.

Budowa 57-kilometrowego odcinka trasy spod Krakowa do Piekiełka koło Limanowej ma mieć charakter prywatno-publiczny. Majerczak ujawnił, że już zgłaszają się firmy zainteresowane podjęciem robót.

- Chcemy sprawdzić tę formę prowadzenia inwestycji - przyznał. - Mam przekonanie, że nowa linia i modernizacja starego odcinka Nowy Sącz-Chabówka może być zrealizowana w latach 2014-2020.

Wstępnie koszt budowy szacuje się na 5-6 miliardów złotych, z czego 75 proc. pochłoną obiekty inżynierskie, takie jak tunele, wiadukty oraz estakady.

- Uwzględniony przez Komisję Europejską projekt nie jest tylko polską sprawą - podkreśla senator Kogut. - Już 60 eurodeputowanych z Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii podpisało się pod wspólną deklaracją wspierającą tę inwestycję w Parlamencie Europejskim.

- Dla powiatu nowosądeckiego nie ma teraz ważniejszych inwestycji niż budowa dwupasmówki Nowy Sącz-Brzesko - autostrada A4 i budowa szybkiej kolei do Krakowa - zauważył starosta nowosądecki Jan Golonka.

Starosta limanowski Janusz Puchała zapewnił, że tereny pod budowę nowej kolei już dawno zarezerwowano.

- "(...) wstępnie przewidywać można podjęcie realizacji zadania przed 2020 r." - napisał do zebranych Andrzej Massel, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Miss Polonia z dawnych lat. Zobacz galerię najpiękniejszych kandydatek!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
BubaNs
tam bazuje się na koleji! Kolej odciąża autostrady! koleją przewozi się miliony ton surowców! a warunki naturalne występujące w Austrii i Szwajcarii nie pozwalają ominąć góry ( tak jak stosuje się to u nas - a potem same problemy z osuwiskami) Podpowiem jeszcze jedno że taka linia szbkiego połączenia powinna być z Sącza do Szczawnicy ba do Nowego Targu! Nie da się ? da się tylko Polak a zwłaszcza z regionu małopolski jest uparty i zawzięty i nic mu sie nie opłaca! jak by się ktoś bardziej nad tematem koleji zastanowił to szybkie połączenie pociągu z limanowej do sącza też by wchodziło w gre tylko trzeba by było przebudować przejazd kolejowy w Chełmcu na Wólkach-2 przejazdy i jeden przejazd na ulicy kolejowej! pociągi pod ulicą szybkie połączenie działało by przez cały sącz (dla tych z Limanowej istotna informacja nawet do reala) ale w sąCu się nie opłaca! Więcj wole tunele w Dubaju budować niż tu z rodakami się szamotać o dudki!
m
mm
Nie dawno ukończono modernizacje Stróże-Tarnów. Jaką korzyść mają z tego podróżni?. Żadnej.
Proponuję , spojrzeć na nowy rozkład. Nie ma Pienin,obiecywanych przy oddaniu mostu w Starym Sączu,
nie ma Malinowskiego do Krynicy, połączeń ze Słowacją. Jest kolejny raz zubożony rozkład. Jakby
na kpinę pociągi do Krynicy z Nowego Sącza pojadą w następujących godzinach: 4.09,9.38,15.08.15.24,
18.20. Łatwo się domyśleć,że pociąg o 4.09 i dwa pociągi kursujące w odstępstwie 16 min. przewidziane są do likwidacji.
Szanowny Panie Senatorze!
Nie potrafi Pan zapewnić sensownej oferty na wyremontowanej linii, nie jest Pan w stanie przekroczyć granicy granicy województwa stąd puste kolejowe autobusy do Biecza, jak Pan zamierza uzyskać poparcie dla Piekiełka.?
w
wacek
kokot buduje se prywatna linie kolejowa pewnie wroci do konduktorowania
w
wacek
kokot buduje se prywatna linie kolejowa pewnie wroci do konduktorowania
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska