- Transport zbiorowy jest dla nas dużym wyzwaniem. Z każdym rokiem przybywa pasażerów nie tylko w pociągach. Mieszkańcy korzystają też z dowozowych linii autobusowych, które też cały czas rozwijamy - podkreśla marszałek Małopolski Łukasz Smółka, który podsumował 100 pierwszych dni pracy nowego zarządu Województwa Małopolskiego i przedstawił plany na przyszłość.
- Tak jak już informowaliśmy, chcemy by do Małopolski zostały dostarczone nowe pociągi. Dzięki zawartej umowie po Małopolsce będą jeździły nowoczesne pociągi, dostosowane do potrzeb mieszkańców. Optymalnie byłoby, by było to 25 sztuk. Została podpisana umowa ramowa w tej sprawie, w tym umowa na wykonanie pierwszych sześciu pociągów - dodaje marszałek Łukasz Smółka.
Przypomnijmy, że we wrześniu zarząd Województwa Małopolskiego podpisał umowę ramową obejmującą zakup 25 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji wieloczłonowej. Wartość umowy ponad 1,3 mld zł. Podpisana została też pierwsza umowa wykonawcza na dostawę 6 pociągów, które dotrą do Małopolski w 2027 roku.
Spółka "Koleje Małopolskie" realizuje również połączenia autobusowe w ramach Małopolskich Linii Dowozowych. Dostępnych jest prawie 50 linii, których łączna długość przekroczyła 1500 km. Każdego dnia wszystkie trasy obsługuje ponad 85 autobusów. MLD przewiozły już 5 milionów pasażerów.
W październiku zostały uruchomione dodatkowe kursy na linii A14 realizowane na skróconej relacji Kraków - Czernichów (6 par kursów w dni robocze). Uruchomiono także dodatkowe kursy dla linii A22 na trasie Tarnów Dworzec Autobusowy - Zakliczyn Rynek. Dzięki temu możliwości komunikacyjne są większe (6 par kursów w dni robocze). Natomiast na wniosek pasażerów, linia A37 Proszowice - Niepołomice została wydłużona do przystanku Kraków Pleszów.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
