Formuła losowania doprowadziła do tego, że w ciągu roku liczba przewoźników zwiększyła się z 12 do 79. Duże firmy podzieliły się na mniejsze, by zwiększyć swoje szanse w losowaniu. W miniony piątek opisaliśmy m.in. bałagan na postoju meleksów w Rynku. Na wyznaczonym parkingu koło kościoła Mariackiego pojazdy parkowały w nieładzie, poza wyznaczonymi kopertami. Wczoraj było już znacznie lepiej.
Obecny sposób rozdzielania "postojówek" nie odpowiada również właścicielom tych pojazdów, ale przed przetargiem się bronią. - To zabije mniejsze firmy, bo pewnie głównym kryterium będzie cena,
a tu jesteśmy bez szans w starciu z gigantami - twierdzi Grzegorz Kompa, szef Royal Tour.
Pan Marek, jeden z najstarszych stażem w branży ma złe wspomnienia z tegorocznego losowania.
- Ustalenia z urzędem miasta były takie, że na jednego przedsiębiorcę przypada jedno zezwolenie z puli 35 - opisuje.- W praktyce wyglądało to jednak tak, że większe firmy kazały otwierać pracownikom własną działalność gospodarczą i wystawiały ich do konkursu. Tym samym zdobywały więcej zezwoleń
- dorzuca.
Tak działała jedna z największych firm meleksiarskich. Ma ona osiem meleksów, a zdobyła 11 zezwoleń na postój. - Po co Panu trzy zezwolenia więcej? - pytamy właściciela. - Nie działałem poza prawem
i nie mam sobie nic do zarzucenia - kwituje szef firmy. Nie chce się przedstawiać ani ujawniać nazwy firmy.
W magistrackim Wydziale Spraw Administracyjnych wiedzą o całym procederze. - Docierały do nas takie sygnały, ale jesteśmy bezradni. Wszystko jest zgodne z prawem - mówi Anna Broś-Milc, zastępca dyrektora wydziału. Jej zdaniem przetarg powstrzymałby takie praktyki. - Nie tylko oferta pieniężna musi przesądzać o tym, kto otrzyma zezwolenie. Moż-na brać pod uwagę wizję fi-rmy, jej markę na rynku i jakość wykonywanych usług - wylicza wicedyrektorka.
Zdaniem Jakuba Batora, radnego Prawa i Sprawiedliwości właściciele meleksów powinni mieć takie same zezwolenia jak samochody osobowe - czyli karty SO lub S1, które dają możliwość wjazdu na płytę Rynku - mówi radny.