- Mieszkańcy centrum zwracają uwagę na zwiększony ruch, hałas i emisję spalin jaką powodują wjazdy autokarów na ulice w rejonie zabytkowego Starego Miasta. Są inne miejsca w Krakowie, gdzie mogłyby parkować takie autokary - mówi Jan Hoffman, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto.
"Kraków od lat walczy ze smogiem. Wprowadza rozwiązania, które mają na celu zmniejszenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta. W ślad za tym powinien zamknąć parkingi dla autokarów w ścisłym centrum Krakowa. Nie ma racjonalnych przesłanek ku temu, żeby autokary wjeżdżały pod Wawel czy w bezpośrednie sąsiedztwo Rynku Głównego w Krakowie" - zaznaczyli w uzasadnieniu uchwały radni z Dzielnicy I Stare Miasto.
Autokary odsyłają w okolice stadionu Wisły i na ul. Kamienną
Zdaniem radnych z "jedynki" likwidacja parkingów dla autokarów pozwoli zmniejszyć natężenie ruchu w centrum, a co za tym idzie zanieczyszczenie powietrza, pozwoli na wydłużenie czasu eksploatacji dróg obciążanych przez ciężkie autokary i zmniejszy natężenie hałasu.
Radni z Dzielnicy I zwracają uwagę na to, że parkingi, na których mogłyby parkować autokary znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie Dzielnicy I Stare Miasto - w rejonie przy ul. Reymonta i al. 3 Maja (okolice Stadionu Miejskiego im. H. Reymana), czy też przy ul. Kamiennej, w miejscach dobrze skomunikowanych z centrum Krakowa.
Zamknięty parking, rekord na Wawelu
"Autokary oprócz zanieczyszczeń generują korki i utrudniają życie mieszkańców nie tylko okolicznych ulic, ale także dojazdowych.
Obecnie parking pod Wawel w związku z remontem ul. Zwierzynieckiej, od dnia 23 września 2023 roku został wyłączony dla ruchu autokarów turystycznych na okres ok 12 miesięcy. Odbyło się to bez szkody a nawet z zyskiem dla turystyki. Wawel w 2023 roku odwiedził rekordowe ponad 2,5 miliona osób z całego świata" - przekonują radni z "jedynki".
Ich zdaniem okolice Wawelu winny być miejscem spacerowym a nie parkingiem dla wielkich autokarów. "To samo dotyczy ulicy Kopernika. Jednocześnie Rada Dzielnicy I Stare Miasto wnosi o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych i zasięgnięcie opinii Rady Dzielnicy I Stare Miasto co do przyszłości miejsc po zlikwidowanych parkingach dla autokarów" - dodają radni z Dzielnicy I.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
