https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: białe linie zwiększą bezpieczeństwo wokół I obwodnicy

Małgorzata Stuch
Wojciech Matusik
Mamy dobrą wiadomość dla pasażerów, korzystających z komunikacji tramwajowej. Niewykluczone, że samochody będą w mniejszym stopniu tarasować przejazd tramwajów. Aby zapewnić im szybkie i bezpieczne kursowanie przez centrum miasta Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz MPK zdecydowały się na wymalowanie ciągłych białych linii odgradzających torowisko od jezdni na wszystkich ulicach wokół I obwodnicy.

Pasy funkcjonują od niedawna, ale pozytywne skutki ich namalowania już zauważyli pasażerowie. Potwierdzają to także kontrole przeprowadzone przez inspektorów MPK. Wynika z nich, że po pojawieniu się pasów oddzielających torowisko od jezdni poprawiła się płynność jazdy tramwajów kursujących wokół I obwodnicy.

- Bardzo często jeżdżę linią nr 1 z Salwatora do Nowej Huty. Niejeden raz zdarzyło mi się krótki odcinek drogi od ul. Dominikańskiej do Poczty Głównej jechać nawet kilkanaście minut. Wszystko przez to, że na torowisku w ul. Św. Gertrudy stały samochody i blokowały przejazd tramwajom - zauważa Tomek, mieszkaniec Krakowa.

Teraz dzięki wymalowanym liniom na wszystkich ulicach wzdłuż I obwodnicy do takich sytuacji nie powinno już dochodzić. Białe pasy zakazują bowiem kierowcom wjazdu na torowisko. Każdemu kierowcy, który zdecyduje się na złamanie tego zakazu grozi mandat i punkty karne.

- Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, przede wszystkim ze względu na dużą liczbę przypadków blokowania tramwajów przez samochody osobowe. Sprawdzamy na razie jak to działa - wyjaśnia Piotr Hamarnik z ZIKiT. - W niektórych miejscach, by uniemożliwić kierowcom wjazd na torowisko stawia się betonowe separatory jak np. na ulicy Westerplatte. Jednak w wielu miejscach jest to niemożliwe, chociażby dlatego, że torowiskiem jeżdżą także miejskie autobusy jak np. ul. Podwale, Dunajewskiego czy Piłsudskiego. I stąd pomysł na białe linie czyli inny sposób sygnalizowania , że nie wolno wjeżdżać na torowisko.

Trudno także nie zauważyć, że wymalowanie białych linii wiąże się ze wzrostem bezpieczeństwa podróżujących. Brak wjeżdżających na torowisko samochodów, często wymuszających pierwszeństwo z pewnością będzie skutkował mniejszą liczbą przypadków, w których motorniczowie byli zmuszeni do gwałtownego hamowania.

Tylko w tym roku na krakowskich ulicach nieprawidłowo zaparkowane samochody blokowały przejazd tramwajom już ok. 120 razy.

Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Wojna kiboli w Nowej Hucie: 14 lat za kratami za śmierć nastolatka?
Sportowetempo.pl. Najlepszy serwis sportowy

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
zbysiek
Każdy dzień pracy w ZIKicie to dla Pana jakieś wielkie odkrywanie rzeczy dawno już znanych, odkrytych i stosowanych w cywilizowanym świecie. Ale niech się Pan nie zniechęca - głowa do góry, jeszcze jest kilka "odkryć" przed Panem :-) Dziękujemy, bo dzięki Panu nie zginiemy.
r
robzac
Dodam jeszcze wszystkie ronda dwupasowe na których domalowane zostały linie ciągłe zabraniające wyjazdu z ronda z pasa wewnętrznego.
n
ngt6
kierowcy mają gdzieś białe linie wystarczy się przypatrzeć pod pocztą i pod bagatelą o starowiślnej nie wspominając.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska