Kraków. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic ze współfinansowaniem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Do krakowskiego magistratu dotarły informacje, że w finansowanie budowy linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic chce zaangażować się Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). – Po analizie przygotowanego przez miasto projektu inwestycji, która ma być realizowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego, rada dyrektorów wydała zgodę na udzielenie kredytu temu przedsiębiorstwu, któremu przypadnie realizacja przedsięwzięcia - informują w urzędzie.

FLESZ - Chcesz się budować ? Dobrze się przygotuj

Przypomnijmy, że linia tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, tzn. wykonawca zrealizuje zadanie, a wynagrodzenie dla niego zostanie wypłacone przez miasto w formie „opłaty za dostępność” po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.

Do końca miesiąca firmy: Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o.; VARDUN Sp. z o.o.; konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner) mają czas na złożenie ofert. To te trzy firmy okazały się najlepsze spośród siedmiu, które aspirowały o możliwość realizacji inwestycji. - Pierwotny termin złożenia ofert uległ przedłużeniu - z maja na lipiec, od firm wpłynął wniosek o dłuższy termin z uwagi na rozmowy z bankami i sytuację epidemiologiczną, przychyliliśmy się do niego – wyjaśnia Marcin Hanczkowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

W urzędzie podkreślają, że krakowski projekt w kategorii Improving urban transport and green shipping znalazł się obok takich inwestycji jak budowa nowych linii metra w indyjskim mieście Kanpur czy modernizacja portu śródlądowego w niemieckim mieście Duisburg. - Wsparcie projektu ze strony banku pozwoli uzyskać warunki finansowania, które korzystnie wpłyną na ostateczną ofertę. Rozmowy z EBI prowadziliśmy od zeszłego roku, w ich trakcie konieczne było złożenie dodatkowych dokumentów, m.in. uzasadniających potrzebę społeczną dla realizowanego projektu. Ostatecznie wpłynęła do nas pozytywna opinia z ich strony – podkreśla dyr. Hanczakowski.

W ZDMK przewidują, że zawarcie umowy z wybraną firmą będzie możliwe do końca roku. Czas na zaprojektowanie linii oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji określony został na drugi kwartał 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2024 r. (utrzymanie przez okres 20 lat – do 2044 r.).

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej. Na nowym 4,5-kilometrowym odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic pojawi się 10 par przystanków. Zgodnie z wynikami prognoz ruchu w ciągu godziny z linii skorzysta blisko 3 tys. osób. Projekt zakłada, że tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Projekt został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych przez rząd. - W oparciu o doświadczenia naszego projektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w następnej perspektywie finansowane przez UE będą wyłącznie projekty transportowe zero i niskoemisyjne - zaznaczają w urzędzie.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Miała być planowaną linią tramwajową z Cichego Kącika na Azory, ale bez jakiegokolwiek uzasadnienia, nagle gruchneła informacja , że jednak nie powstanie. Pewnie koliduje to z planami inwestycyjnymi deweloperów i krakowskiej mafii.

Kiedyś do przetargów dopuszczano tylko firmy które dysponowały własnym sprzętem i pracownikami budowlanymi, teraz to jakieś firmy 'krzak' z kapitałem zakładowym 5 tys. zł.

https://rejestr.io/krs/421030/mota-engil-central-europe-ppp-road

G
Gość
17 lipca, 14:52, jak_zwykle_bez_hejtu:

Najpierw zniszczyli Meissnera minimalizujac jej przepustowosc, a teraz wpychaja tam tramwaj.... mega korki w kazdym kierunku na skrzyzowaniu Al. JP2 z Lema i Meissnera gwarantowane... teraz juz trzeba tam swoje odstac, ale jak doloza tramwaj jadacy w poprzek do petli na Wieczystej bo bedzie absolutny koniec..... swoja droga jak juz ten tramwaj musi tam byc to duzo lepiej byloby go pociagnac srodkiem Lema, potem mostem przez Wisle i az do estakady w kierunku Plaszowa !

I to jeszcze tramwaj przecinający ul. Pilotów, a to oznacza paraliż dla Pilotów (Pilotów to arteria autobusowa miasta Krakowa). Ja raz byłem na konsultacjach i było wiele głosów przeciwko budowie tej linii tramwajowej. Niestety ludzie zza biurek chcą na siłę "uszczęśliwiać' krakowian tramwajami, niszcząc przy tym komunikację autobusową. Niechby ci urzędnicy wpadli pod autobus na pasach!

j
jak_zwykle_bez_hejtu

Najpierw zniszczyli Meissnera minimalizujac jej przepustowosc, a teraz wpychaja tam tramwaj.... mega korki w kazdym kierunku na skrzyzowaniu Al. JP2 z Lema i Meissnera gwarantowane... teraz juz trzeba tam swoje odstac, ale jak doloza tramwaj jadacy w poprzek do petli na Wieczystej bo bedzie absolutny koniec..... swoja droga jak juz ten tramwaj musi tam byc to duzo lepiej byloby go pociagnac srodkiem Lema, potem mostem przez Wisle i az do estakady w kierunku Plaszowa !

G
Gość

Niech ta linia nie powstanie. Taka częstotliwość kursowania tramwajów to zagłada dla komunikacji autobusowej i pewnie znów priorytet dla tramwaju, czyli dla ul. Meissnera, kosztem ulicy Pilotów (a to przecież ulicą Pilotów kursuje wiele linii autobusowych a nie Meissnera). Niechby wreszcie autobusy zaczęły jeździć częściej a tramwaje - rzadziej. Precz z tramwajem na Meissnera i Młyńskiej!!!

Dodaj ogłoszenie