Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa Plant Podgórskich zagrożona? Nowa trasa dla tramwajów może przeciąć teren, gdzie ma powstać park Słona Woda

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Koncepcja budowy linii tramwajowej, która ma obsługiwać dwa krakowskie szpitale
Koncepcja budowy linii tramwajowej, która ma obsługiwać dwa krakowskie szpitale Obywatelski Kraków
Jeden z wariantów budowy nowej linii tramwajowej do osiedla Rżąka przewiduje, że pętla dla tramwajów powstanie na zielonym terenie, przeznaczonym pod utworzenie parku Słona Woda. Ma być on elementem większej inwestycji, której realizację w trakcie kampanii wyborczej w 2018 roku obiecał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Chodzi o utworzenie tzw. Plant Podgórskich. Ich realizacja w wersji obiecanej przez prezydenta może stać się niemożliwa, jeśli trasa dla tramwajów przetnie zielony teren. Tymczasem obie inwestycje są bardzo ważne. Budowa Plant sprawi, że mieszkańcy zyskają nowe tereny zielone. Z kolei dzięki budowie linii tramwajowej poprawi się dojazd do Szpitala Uniwersyteckiego i Szpitala Dziecięcego.

Kiedy w marcu 2019 roku na nieco ponad 15-hektarowym terenie w rejonie ulic Jakubowskiego i Kostaneckiego w Prokocimiu dobiegała końca budowa nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego, miejscy urzędnicy głowili się, jak usprawnić dojazd do największego kompleksu medycznego w Polsce. Już wtedy była mowa o tym, że do lecznicy należy doprowadzić linię tramwajową.

Tramwaj pod oknami

Ostatecznie w kwietniu 2021 roku gmina podpisała z firmą Sweco Polska umowę na opracowanie koncepcji budowy nowej trasy dla tramwajów, która ma powstać pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka. Spółka przygotowała sześć różnych wariantów przebiegu linii tramwajowej. Ten oznaczony numerem trzy najbardziej przypadł do gustu radnym dzielnicy Bieżanów-Prokocim. Ich zdaniem najlepiej komunikuje ulicę Wielicką z terenem Szpitala Uniwersyteckiego, jak również pobliskiego Szpitala Dziecięcego. Podkreślają jednak, że wariant trzeci nie jest pozbawiony mankamentów.

- Został pozytywnie zaopiniowany przez radę dzielnicy, ale z kilkoma uwagami. Przede wszystkim sprzeciwiamy się lokalizacji pętli końcowej na tyłach Szpitala Uniwersyteckiego, na terenie zielonym, na którym w przyszłości planowane jest utworzenie parku Słona Woda. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zlokalizowanie pętli w rejonie Miejskiego Centrum Opieki, dzięki czemu unikniemy ingerencji w zieleń. To nadal bardzo blisko Szpitala Uniwersyteckiego, co jest korzystne dla jego pracowników i pacjentów, korzystających z licznych poradni - przekonuje radny dzielnicy XII Krzysztof Rozmus.

Podkreśla ponadto, że wariant trzeci akceptują również mieszkańcy ulicy Kurczaba, ponieważ w przeciwieństwie na przykład do czwartego nie zakłada on budowy torowiska tramwajowego tuż pod oknami ich bloków.

Przypomnijmy, że park Słona Woda ma być jednym z elementów Plant Podgórskich, których utworzenie już w 2018 roku obiecał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Planty mają połączyć siecią alejek kilka parków na południowym wschodzie Krakowa: Aleksandry, Lilii Wenedy, Jerzmanowskich, rzeczny Drwinka i Słona Woda (część z tych parków wciąż jest w realizacji).

Nie wiadomo, kiedy inwestycja się zakończy. Wciąż trwa wykup przez gminę prywatnych gruntów pod budowę Plant. Teraz nie wiadomo na dodatek, czy inwestycja w ogóle zostanie zrealizowana w takim zakresie, jaki w 2018 roku przedstawił prezydent Krakowa. Będzie to niemożliwe, jeśli trasa dla tramwajów zostanie wybudowana zgodnie z wariantem trzecim. Chyba że zostaną w nim uwzględnione poprawki radnych, którzy chcą przeniesienia pętli w rejon Miejskiego Centrum Opieki.

Co istotne jeśli pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana w miejscu, gdzie ma powstać park Słona Woda, nie tylko pokrzyżuje to plany utworzenia Plant Podgórskich, ale otworzy również możliwość zabudowy okolicznych, zielonych terenów. Dotychczas deweloperzy mieli problem z pozyskaniem w urzędzie miasta pozwoleń na budowę, ponieważ ich działki nie miały odpowiedniej obsługi komunikacyjnej. Budowa linii tramwajowej zgodnie z wariantem trzecim sprawi, że prawdopodobnie nie będą mieli już kłopotu z uzyskaniem zgód na realizację swoich inwestycji.

Dojazd do szpitala

Ostatnio - 28 października - zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu nowej linii tramwajowej. Podczas rozmów z mieszkańcami miejscy urzędnicy podkreślali, że jej budowa ma m.in. poprawić obsługę komunikacyjną Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego oraz nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego. Zapytaliśmy przedstawicieli tych dwóch placówek, który wariant budowy trasy dla tramwajów i dlaczego najbardziej im odpowiada.

- Według nas dla pacjentów przybywających do szpitala dyskwalifikujący jest wariant piąty z powodu braku przystanku przy ulicy Marii Orwid, a najkorzystniejszym wydaje się wariant czwarty z linią tramwajową po północnej stronie ulicy Wielickiej. Pozostałe warianty są porównywalne z punktu widzenia Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie - mówi jego rzeczniczka Katarzyna Pokorna-Hryniszyn. Z kolei przedstawiciele Szpitala Uniwersyteckiego nie odpowiedzieli na nasze pytania.

Jak już wspomnieliśmy, konsultacje społeczne niedawno się zakończyły. Ich wyniki będą kluczowe dla dalszej realizacji inwestycji. - Znajduje się ona w stadium koncepcji, dla której w dalszej kolejności pozyskiwana będzie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, co jest planowane w kolejnym roku - wyjaśnia Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Na razie miejscy urzędnicy skupią się na opracowaniu raportu z konsultacji społecznych. Następnie wspólnie z projektantami będą musieli w taki sposób zaplanować inwestycję, aby z jednej strony nie zablokować budowy Plant Podgórskich, a z drugiej żeby nowa linia tramwajowa zapewniła jak najlepszy dojazd do szpitali.

Budowa linii tramwajowej do osiedla Rżąka ma umożliwić:

  • lepsze skomunikowanie południowych osiedli Krakowa: os. Rżąka, południowej części os. Nowy Bieżanów - zapewnienie mieszkańcom niezawodnego i szybkiego środka transportu,
  • poprawę obsługi Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego oraz nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie,
  • zatrzymanie części ruchu wjazdowego do Krakowa od strony Wieliczki i autostrady A4 dzięki budowie parkingu P+R i umożliwieniu przesiadki na linie tramwajowe i autobusowe.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska