Udało się unieszkodliwić niebezpieczne substancje
Substancje znajdowały się na terenie o powierzchni 7 tys. m2. Ich objętość wynosiła 60 tys. m3. Przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich wyliczają, że wśród zanieczyszczeń znajdowały się m.in. węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (m.in. naftalen, antracen, chryzen), jak również metale ciężkie (m.in. cyna, cynk, kadm, arsen, chrom, miedź, molibden, nikiel).
Wstępne plany remediacji terenu pod budowę pętli tramwajowej wraz z terminalem autobusowym i parkingiem P+R zakładały wywóz zanieczyszczonego gruntu i jego utylizację poza obszarem inwestycji, jednak proponowana kwota za takie działanie już kilka lat temu, kiedy ceny robocizny, paliwa i materiałów budowlanych były znacznie niższe niż obecnie przekraczała 100 mln zł. Dlatego, jak mówią miejscy urzędnicy, wybrano tańszy sposób, polegający na unieszkodliwieniu zanieczyszczeń na miejscu.
Ostatecznie koszt oczyszczenia ziemi ze szkodliwych substancji (niektóre mogą być rakotwórcze) wyniósł 48 mln złotych. W procesie remediacji wykorzystano m.in. specjalny preparat z bakteriami, produkującymi enzymy, które rozkładają toksyczne substancje. Oczyszczanie gruntu trwało pół roku.
Linia tramwajowa do Górki Narodowej jest niemal gotowa. Miasto zapowiada, że już 28 sierpnia odbędzie się próbny przejazd tramwaju, a za kilka tygodni rozpoczną się nasadzenia 3,5 tys. nowych roślin. Początek nowej trasy o długości ok. 5 km znajduje się przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr Twardego i Wybickiego. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ulicy Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, a później pojedzie wzdłuż tej drogi i wzdłuż ul. Siewnej.
Następnie w rejonie ul. Bociana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej oraz Banacha i biegnie aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz z miejscami postojowymi, przystosowanymi do ładowania pojazdów na prąd.
W Zarządzie Inwestycji Miejskich podkreślają, że budowa linii tramwajowej między Krowodrzą Górką a Górką Narodową to największa i najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa.
- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
