https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa trasy do Górki Narodowej. Na oczyszczenie terenu pod pętlę tramwajową ze szkodliwych substancji wydano 48 mln złotych

Bartosz Dybała
Budowa pętli tramwajowej
Budowa pętli tramwajowej Andrzej Banas
48 mln zł - tyle ostatecznie kosztowało oczyszczenie skażonego terenu, który został przewidziany pod budowę pętli tramwajowej na Górce Narodowej. Jak przekonują miejscy urzędnicy, stężenia szkodliwych substancji, które znajdowały się w gruncie, znacznie przekraczały dopuszczalne normy, więc remediacja była konieczna. W ziemi zalegały wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i metale: miedź, nikiel, ołów itp. Tymczasem trasa do Górki Narodowej jest już prawie gotowa. Wkrótce ma pojechać nią pierwszy tramwaj.

Udało się unieszkodliwić niebezpieczne substancje

Substancje znajdowały się na terenie o powierzchni 7 tys. m2. Ich objętość wynosiła 60 tys. m3. Przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich wyliczają, że wśród zanieczyszczeń znajdowały się m.in. węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (m.in. naftalen, antracen, chryzen), jak również metale ciężkie (m.in. cyna, cynk, kadm, arsen, chrom, miedź, molibden, nikiel).

Wstępne plany remediacji terenu pod budowę pętli tramwajowej wraz z terminalem autobusowym i parkingiem P+R zakładały wywóz zanieczyszczonego gruntu i jego utylizację poza obszarem inwestycji, jednak proponowana kwota za takie działanie już kilka lat temu, kiedy ceny robocizny, paliwa i materiałów budowlanych były znacznie niższe niż obecnie przekraczała 100 mln zł. Dlatego, jak mówią miejscy urzędnicy, wybrano tańszy sposób, polegający na unieszkodliwieniu zanieczyszczeń na miejscu.

Ostatecznie koszt oczyszczenia ziemi ze szkodliwych substancji (niektóre mogą być rakotwórcze) wyniósł 48 mln złotych. W procesie remediacji wykorzystano m.in. specjalny preparat z bakteriami, produkującymi enzymy, które rozkładają toksyczne substancje. Oczyszczanie gruntu trwało pół roku.

Linia tramwajowa do Górki Narodowej jest niemal gotowa. Miasto zapowiada, że już 28 sierpnia odbędzie się próbny przejazd tramwaju, a za kilka tygodni rozpoczną się nasadzenia 3,5 tys. nowych roślin. Początek nowej trasy o długości ok. 5 km znajduje się przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr Twardego i Wybickiego. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ulicy Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, a później pojedzie wzdłuż tej drogi i wzdłuż ul. Siewnej.

Następnie w rejonie ul. Bociana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej oraz Banacha i biegnie aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz z miejscami postojowymi, przystosowanymi do ładowania pojazdów na prąd.

W Zarządzie Inwestycji Miejskich podkreślają, że budowa linii tramwajowej między Krowodrzą Górką a Górką Narodową to największa i najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marta_86
Trzeba przyznać, budowa tramwaju na Górkę Narodową miała od samego początku pod,górkę''. Mimo wszystko chyba udało się, bo już nawet widziałam, że wieczorem trwają pierwsze testy szyn. Mam nadzieję , że oznacza to spore szanse na uruchomienie tramwaju zgodnie z planem, czyli już od września. To naprawdę dobre wieści dla wielu mieszkańców Prądnika. Szybki dojazd do centrum miasta oznacza prawdziwe zbawienie i poprawę komfortu życia dla wszystkich tych, którzy codziennie dojeżdżają w tym kierunku do pracy czy szkoły. Teraz będzie dużo szybciej i bez stania w korkach.
I
Inspektor
48 mln zł - tyle ostatecznie kosztowało oczyszczenie skażonego terenu Ja cię kręcę ale można wałki kręcić Ktoś się niezle obłowił
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska