- Kładka powstaje w ramach trzeciego z budowanych mostów. Ciąg pieszo-rowerowy zostanie wyznaczony wzdłuż torowiska na tym obiekcie - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Budowa mostów kolejowych w Krakowie realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł. Powstał już jeden most - pierwszy od strony mostu Kotlarskiego. Budowany jest most środkowy i położony bliżej Starego Miasta. W ramach ostatniego z tych obiektów powstaje też kładka Grzegórzki - Zabłocie. Ostatni most kolejowy wraz z kładką ma być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku.
Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnym założeniami PKP cztery tory linii kolejowej miały zostać usytuowane na dwóch mostach pojedynczych i jednym podwójnym. Projekt nie uwzględniał ruchu pieszo–rowerowego.
Już podczas realizacji inwestycji pojawiła się jednak koncepcja dobudowy do jednego z mostów kładki pieszo–rowerowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł.
17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).
W ramach inwestycji zrealizowane zostaną ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo–rowerowa powstanie na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” powstały też m.in. estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową. Dzięki mostom i estakadom pociągi będą mogły jeździć dodatkową parą torów wyznaczoną dla połączeń kolei aglomeracyjnej.
Kraków. Budują przystanek kolejowy na Grzegórzkach. Mieszkań...
- Popularne leki wycofane z aptek w Polsce. Jest nowa lista od GIF WRZESIEŃ 2022
- Najlepszy Dom Świata stoi pod Krakowem! Zobacz, jak wygląda!
- Linia tramwajowa do Górki Narodowej jak w San Francisco. Ale bez pętli?
- Kiedyś Wawel zasłaniał tajemniczy budynek. Teraz jego istnienie byłoby oburzające
- Samochody pojechały już S7. Odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice otwarty!
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
FLESZ - Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?