Kraków. Budują mosty i kładkę pieszo-rowerową łączącą Grzegórzki z Zabłociem [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wraz z mostami nad Wisłą powstaje kładka pieszo-rowerowa łącząca Grzegórzki z Zabłociem.
Wraz z mostami nad Wisłą powstaje kładka pieszo-rowerowa łącząca Grzegórzki z Zabłociem. PKP PLK
Nad Wisłą trwa budowa nowych mostów kolejowych. W ramach jednego z tych obiektów powstaje też kładka pieszo-rowerowa łącząca Grzegórzki z Zabłociem.

- Kładka powstaje w ramach trzeciego z budowanych mostów. Ciąg pieszo-rowerowy zostanie wyznaczony wzdłuż torowiska na tym obiekcie - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Budowa mostów kolejowych w Krakowie realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł. Powstał już jeden most - pierwszy od strony mostu Kotlarskiego. Budowany jest most środkowy i położony bliżej Starego Miasta. W ramach ostatniego z tych obiektów powstaje też kładka Grzegórzki - Zabłocie. Ostatni most kolejowy wraz z kładką ma być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku.

Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnym założeniami PKP cztery tory linii kolejowej miały zostać usytuowane na dwóch mostach pojedynczych i jednym podwójnym. Projekt nie uwzględniał ruchu pieszo–rowerowego.

Już podczas realizacji inwestycji pojawiła się jednak koncepcja dobudowy do jednego z mostów kładki pieszo–rowerowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł.

17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).

W ramach inwestycji zrealizowane zostaną ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo–rowerowa powstanie na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

W ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” powstały też m.in. estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową. Dzięki mostom i estakadom pociągi będą mogły jeździć dodatkową parą torów wyznaczoną dla połączeń kolei aglomeracyjnej.

Mieszkańcy zwracają uwagę, że wygląd przystanku Kraków Grzegórzki różni się od tego, co mogli zobaczyć na wizualizacji.

Kraków. Budują przystanek kolejowy na Grzegórzkach. Mieszkań...

FLESZ - Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie