https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Chcą poszerzyć bulwary. Powstała już koncepcja

Piotr Rąpalski
Stowarzyszenie właścicieli barek cumujących nad Wisłą apeluje nie tylko o remont niszczejących bulwarów w okolicy Wzgórza Wawelskiego, ale też o ich...poszerzenie w stronę rzeki. Dzięki temu powstałaby większa ścieżka i trasa rowerowa pod zamkiem. Dziś jest tam wąski przesmyk gdzie piesi i miłośnicy jednośladów mijają się w niebezpiecznej odległości tuż nad brzegiem rzeki. Stowarzyszenie własnymi środkami przygotowało koncepcje inwestycji. Zakłada ona remont bulwaru na lewym brzegu Wisły od mostu Dębnickiego do mostu Grunwaldzkiego. Pod samym zamkiem planuje się natomiast rozbudowę brzegu.

Dziś przesmyk liczy tam w pewnym miejscu niespełna trzy metry szerokości. Pomysłodawcy chcieliby powiększyć brzeg, szczególnie na zakolu Wisły i na wysokości zamku o ok. trzy metry w stronę rzeki. Wtedy szerokość ścieżki wynosiłaby pięć metrów.

- Bulwary staną się bezpieczniejsze, będzie więcej miejsca dla rolkarzy, rowerzystów, pieszych. Będzie tam można organizować np. zawody biegowe - mówi Marcin Królczyk, prezes stowarzyszenia armatorów. - Co więcej proponujemy wykonanie murów bulwarów w innej, trwalszej technologii, co pozwoli im dłużej wytrzymać.

Dziś osłona bulwaru Czerwieńskiego to mur żelbetowy zwieńczony granitowym oczepem, wybudowany od dna przy brzegu Wisły. Stowarzyszenie proponuje, aby teraz osadzić go na betonowej palisadzie, która wchodziłaby na parę metrów w dno. A dopiero na takiej konstrukcji zamontować granitowe, ozdobne bloki osłonowe, nawiązujących stylem, do tych wykonanych na przełomie XIX i XX w.

Łączna długość planowanej inwestycji to ok. 900 metrów. Z czego ok. 350 metrów wiąże się z przebudową linii brzegowej a pozostała z remontem. Takie rozwiązanie pochwala już Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej zajmujący się brzegami Wisły. - Nie mamy nic przeciwko. Oczywiście będziemy musieli wykonać analizy co do przepływu rzeki - mówi Konrad Myślik, rzecznik RZGW.

Pozostaje pytanie skąd wziąć pieniądze na inwestycje. Może chodzić o co najmniej 25 mln zł. RZGW przymierza się już do remontu bulwarów, bo obecne ich oczepy już się sypią do rzeki. Urzędnicy nie uwzględniają jednak na razie poszerzenia brzegu.
Władze miasta na przełomie 2014/2015 roku podjęły już decyzję o wdrożeniu w życie programu rewitalizacji i oświetlenia bulwarów Wiślanych (ok. 10 km).

Na lata 2015-2017 z budżetu miasta przeznaczono 7,5 mln złotych na ten cel. Prace projektowe dla etapu I inwestycji (dla bulwaru Czerwieńskiego, u stóp Wzgórza Wawelskiego oraz bulwaru Kurlandzkiego (wzdłuż ul. Podgórskiej i część Kazimierza) są na ukończeniu. Budowa może ruszyć po wakacjach i zakończyć się już w październiku.

Skąd wziąć dodatkowe pieniądze na poszerzenie bulwarów? Stowarzyszenie napisało już w tej sprawie do prezydenta RP i premier rządu Ewy Kopacz o wsparcie wysiłków Krakowa. Chodzi przecież o okolice Wawelu, wpisane do rejestru zabytków.

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Odholowacbarki
25baniek na życzenie jakiegoś stowarzyszenia biznesmen-Uuf. Dużo lepiej przeznaczyć na modernizacje drugiego brzegu z drogą rowerową do Tynca i kładke łącząca Salwator z Parkiem Dębnickim.
C
Ctsk
Rozpierdolcie Kazimierz i wszystkie żydowskie k**** z niego !!!!
g
gość
Tacy złośliwi są po prostu!!!
m
mieszkaniec
Pomysł może i dobry ale równie nie do zrealizowania.
Po pierwsze nikt nie zgodzi się na zwężenie koryta Wisły, bo to mniejszy przepust wody i ryzykow wylania, nie mówiąc o prądach które mogły by podmyć Wzgórze Wawelskie.
Po drugie, czy widzieliście jak wygląda bulwar na zakolu?? Już brakuje miejsc na pomosty i trapy na pływające skorupki. Ludzie oczekujący blokują jak ruch pieszy tak i rowerowy. Czy nie można tych wszystkich pływających turystycznych wycieczek zaczynać w innym miejscu np. przy moście Grunwaldzkim?? Bo na razie zakole Wisły pod Wawelem wygląda jak jakiś port lub marina przy której cumują wszelkie pływające po Wiśle turystyczne skorupki. A tym samym psują widok na Wawel i cale zakole co powinno być chronione.
A poszerzenie bulwaru może i ułatwi życie rowerzystą i pieszym, ale też rozbuduje możliwość cumowania, na projekcie jest jeden pomost, w rzeczywistości na chwile obecną pod Wawelem jest ok 5-6 pomostów.
M
Michał
Po pierwsze - "pod Wawelem", a nie "pod zamkiem". Zamek jest w spodniach albo w Warszawie.
Po drugie - nie "w stronę rzeki", tylko "w stronę Wisły". Rzeki to cieki w zlewisku bądź dorzeczu.
Po trzecie... jak tak dalej pójdzie to będziemy mieć w Krakowie "starówkę"...
P
PL
Redaktorzy z warszawskiej gazety krakowskiej mają niedaleko, aby sprawdzić finansowanie modernizacji bulwarów warszawskich. A może wiedzą, ale nie chcą drażnić krakowian?
G
Gość
"tarasu" z czego?
K
Krakus
I dzięki temu poszerzeniu pod Wawelem będzie można zacumować więcej barek - teraz pewnie nie można bo chodnik zbyt wąski. Barki te znacząco "upiększą " widok na i z Wawelu.
s
sawa
jak to w starym Krakowie. i tak ma być, takie miasto, taki mamy klimat. zgadzam się z lajkonikiem
c
czytelnik
Piszą o poszerzeniu w stronę Wisły, widać to też na wizualizacjach. Nie ma w planie zmniejszania trawnika tylko dobudowanie tarasu nad rzeką.
J
Jan T.
A co na ten pomysł powie nasz nadworny specjalista od komunikacji, Pan leśnik?
j
ja
ulice krakowa też są wąskie, więc proponuję zburzyć kamienice i poszerzyć ulice
r
rolkaz
I co? Progi zwalniające na ścieżce rowerowej i chodniku>???? Kto to wymyślił???
_
I tak jak dawniej niech Wisła płynie po kamieniach i piasku.
l
lajkonik
Pas zieleni tworzy klimat. I fajnie jest tam siedzieć na kocu który, leży na trawie a nie betonie. Szkoda dla prywatnego interesu właścicieli kilku barek betonowac zielen. Moze zburzmy jeszcze pierzeje florianskiej i grodzkiej bo tam chodzi i jezdzi na towerze czy rolkach duuuuzo ludzi i tam tez jest ciasno. Veto pomyslowi barkowiczow
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska