Archiwalne zdjęcia pochodzą z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Ukazują Kraków z przełomu wieków: XIX i XX aż do czasów współczesnych
Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Kraków DAWNIEJ w czerni i bieli. Miasto Kraka w XIX i XX wieku
Druga połowa XIX i początek XX stulecia był czasem określanym mianem „wybuchu miast”. Również Kraków w tym okresie, a precyzyjnie mówiąc od 1866 r., gdy uzyskał prawo wybierania prezydenta i Rady Miasta, rósł i rozwijał się jak na drożdżach. - Upodabniał się, oczywiście na skalę swojej wielkości i potencjału, do Wiednia, Berlina, Londynu, Pragi czy Paryża - mówi prof. Łukasz Sroka z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, znakomity znawca m.in. dziejów Krakowa i Lwowa.
- Rewolucję przyniosły w Krakowie tramwaje. W 1882 r. ruszyła pierwsza linia tramwaju konnego, a w 1901 r. pojawiły się elektryczne - przypomina prof. Sroka. - Tramwaje ułatwiły krakowianom życie. Dzięki nim Kraków zaczął żyć życiem przypominającym obecne czasy. Miasto szybko się integrowało. Pojawienie się tramwajów nałożyło się na szybki rozrost miasta - dodaje.

Co było wówczas ważne dla krakowian? Co zmieniało ich życie? O tym przeczytasz TUTAJ
Kraków DZIŚ w kolorze. Miasto wielkich metamorfoz
Kraków wciąż zmienia się na naszych oczach. Wystarczy przeanalizować ostatnie 10 lat, by zobaczyć, jak wielkie (mniej i bardziej udane) metamorfozy przeszła i nadal przechodzi stolica Małopolski. Co rusz wyrastają ogromne blokowiska, trwa kolejowa rewolucja, kolejne obiekty przechodzą gruntowne remonty, znikają i pojawiają się centra rozrywki, jak np. Hype Park - jako następca kultowych Dolnych Młynów.
Te wielkie metamorfozy widzimy gołym okiem, zwłaszcza kiedy przeglądamy zdjęcia starego Krakowa. Część miejsc pozostała niezmienna, inne trudno rozpoznać!
Na zdjęciach porównujemy m.in:
- Zalew Nowohucki,
- Park Krakowski,
- dworzec kolejowy.
Przejdź do galerii i sprawdź, jak Kraków wyglądał dawniej i dziś!
