8 grudnia 1990 roku zmarł w Krakowie Tadeusz Kantor. Cricoteka uczci 34. rocznicę cyklem wydarzeń pod wspólnym hasłem "Dialog z Kantorem".
- „Dialog z Kantorem” to nawiązanie do tytułu akcji Jerzego Beresia, będącej jednoznaczną reakcją na śmierć twórcy „Umarłej klasy”. 8 grudnia, na zakończenie wystawy „Bereś”, będzie można zobaczyć projekcję archiwalnego nagrania akcji. Był to rodzaj konfrontacji, ale przede wszystkim „hommage” dla Tadeusza Kantora. Rozmowa z dziedzictwem artysty i pamięć o nim spajają program wydarzeń odbywających się w Cricotece w rocznicę jego śmierci - informuje Cricoteka.
Obchody rozpocznie wystawa „Szukając w studni”, która wróci do początków teatru Cricot 2. Zbudowana w oparciu o archiwa i obiekty teatralne zainspirowana została wizytą w archiwum Cricoteki Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, jednej z aktorek pierwszych przedstawień Teatru Cricot 2. Poprzez przypomnienie wczesnych spektakli „Cyrk” i „Studnia, czyli głębia myśli” ekspozycja pozwoli znów zaprosić na scenę kluczowe dla polskiej awangardy postaci.
6 grudnia spektakl „Books of Jacob / Part II” - prezentowany w ramach Boskiej Komedii - będzie okazją do przyjrzenia się działaniom młodszego pokolenia twórców teatralnych. Najnowszy multimedialny projekt Krzysztofa Garbaczewskiego, wykorzystujący technologię VR, będzie miał swoją polską premierę właśnie w Cricotece.
8 grudnia w ramach czytania performatywnego wsłuchamy się w partytury Kantora do „Wariata i zakonnicy” Witkacego. Oryginalne myśli artysty ożyją w przestrzeni wystawy „Widma. Korekta” dzięki głosom aktorów: Romana Gancarczyka, Michała Majnicza i Gosi Walendy. W rolę „maszyny aneantyzacyjnej” wcieli się Wojtek Kiwer. Tego samego dnia będzie można uczestniczyć również w ostatnim już oprowadzaniu kuratorskim po wystawie „Bereś”.
9 grudnia zapraszamy na wykład Katarzyny Osińskiej w ramach cyklu „Dalej już nic?”, który poszerzy perspektywę postrzegania dzieł twórcy teatru Cricot 2, tym razem zestawiając je ze sztuką Luisa Buñuela.
Szczegóły wydarzeń na stronie internetowej Cricoteki.
