Urodził się na cztery lata przed końcem XIX wieku, gdy miał 22 lata założył wraz z bratem Wiktorem własne studio fotograficzne Bracia Karaś. Pierwszą pracownią założył przy ul. Czarnowiejskiej 5 w nieistniejącym już domu, w 1932 roku przeniósł się na ul. Szewską 12. Pod tym drugim adresem fotograficzne atelier Adama Karasia działało od 1932 roku aż do jego śmierci w 1986 roku.
Postać legendarnego w Krakowie fotografa zainspirowała twórców Teatru Figur.
"Adam Karaś był wyjątkową postacią, jednym z krakowskich tzw. „oryginałów”. W historii fotografii zapisał się m.in. jako twórca pojęcia „fotoratura”. Tym terminem określał fotomontaże przygotowane z własnych negatywów, w których próbował zawrzeć swoje myśli i idee. Te symboliczno-alegoryczne kompozycje, odzwierciedlające nowatorskie spojrzenie na fotografię – stały się fundamentem spektaklu w reżyserii Aleksandry Błaszczyk. Fotografia przestaje być statycznym obrazem – staje się indywidualną historią życia, poruszającą materią, oddającą emocje, przeżycia i nieuchwytny wymiar ludzkiego doświadczenia" - piszą o tej inspiracji twórcy teatralni.
W „Materii Nomada” zdjęcia dostają nowe życie poprzez oryginalny język narracji – ruch, gest i formę. Każda uchwycona chwila staje się żywą materią, która wędruje przez scenę, odsłaniając przed widzem bogactwo przeżyć na co dzień zamkniętych w fotografii.
Premiera odbędzie się 12 października (godz. 18.00) w Muzeum Fotografii w Krakowie (ul. Rakowicka 22A). Kolejne pokazy – 14 oraz 15 października (godz. 19.00) – odbędą się w Teatrze Figur w Krakowie (ul. Sławkowska 14).
Darmowe wejściówki do pobrania na stronie www.teatrfigur.pl
