Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest zgoda na budowę kontrowersyjnej drogi do Małopolskiego Centrum Nauki. "Mieszkańcy stracą zieleń"

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Na dużym zdjęciu pas startowy w Czyżynach, na mniejszym planowany przebieg drogi do Cogiteonu od ulicy Stella-Sawickiego
Na dużym zdjęciu pas startowy w Czyżynach, na mniejszym planowany przebieg drogi do Cogiteonu od ulicy Stella-Sawickiego Archiwum PPG
Jest zgoda na budowę drogi dojazdowej do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon, które powstaje w Czyżynach. Wybrano wariant, przeciwko któremu protestowali mieszkańcy, bo zgodnie z nim trzeba będzie zlikwidować część terenów zielonych w rejonie zabytkowego pasa startowego dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny. Jednak zdaniem urzędników jest on najlepszy w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego.

- Wybrano najgorszy z możliwych wariantów drogi do Małopolskiego Centrum Nauki. Pod jej budowę trzeba będzie zabrać tereny zielone wzdłuż pasa startowego dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, z których obecnie korzystają mieszkańcy. Co istotne te tereny, wraz z pasem, są objęte ochroną wojewódzkiego konserwatora zabytków. Trwają też prace nad planem zagospodarowania przestrzennego, który w większości ma chronić tamtejszą zieleń. Warto jeszcze dodać, że pas jest obecnie wykorzystywany jako miejsce spacerów. Gdy wzdłuż niego powstanie nowa droga, nie będzie już tak przyjemnym i atrakcyjnym miejscem, tym bardziej, że jak już wspomniałem, znikną okoliczne tereny zielone - komentuje w rozmowie z nami mieszkaniec Czyżyn Sebastian Kolemba.

Kraków to piękne miasto, jednak niewolne od mankamentów. Zobacz na kolejnych slajdach, co najbardziej irytuje mieszkańców.

10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne. Nie...

Siedziba Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon powstaje przy alei gen. T. Bora-Komorowskiego. Zgodnie z planem ma być gotowa jeszcze w tym roku. Całkowita wartość inwestycji to 276,6 mln zł, z czego 190,9 mln zł pochodzi z funduszy europejskich. Inwestorem budowy Małopolskiego Centrum Nauki jest województwo małopolskie, a jego generalnym wykonawcą firma Hochtief Polska z Warszawy.

Od początku kontrowersje wśród mieszkańców Czyżyn budził pomysł poprowadzenia drogi dojazdowej do Cogiteonu od ulicy Stella-Sawickiego. Zwracali uwagę, że w wyniku jej budowy utracą tereny zielone w rejonie zabytkowego pasa startowego. Na nic zdały się jednak ich protesty. Jak bowiem wynika z zawiadomienia prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego z 19 stycznia br., wydana została decyzja zezwalająca na budowę drogi... właśnie od ulicy Stella-Sawickiego. Procedurą wydania tzw. decyzji ZRID zajmował się Wydział Architektury krakowskiego magistratu.

W konkretach ma to wyglądać tak: od strony ulicy Stella-Sawickiego ma powstać cały układ drogowy, który zapewni obsługę komunikacyjną Centrum Nauki. Ma się składać z trzech odcinków dróg gminnych, skrzyżowania oraz małego ronda. Do tego przewidziana jest również rozbudowa samej ulicy Stella-Sawickiego, w ramach której powstaną chodniki i ścieżka rowerowa. Powstanie też nowy przystanek autobusowy. Za całą inwestycję odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa, któremu zadaliśmy szczegółowe pytania w sprawie drogi dojazdowej do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Zapytaliśmy m.in., ile drzew trzeba będzie wyciąć pod jej budowę. Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi.

- Wiemy, że został wydany ZRID dla inwestycji, więc niebawem może ruszyć procedura przetargowa. Realizowany będzie wariant od strony ul. Stella-Sawickiego z połączeniem z ul. Życzkowskiego (która przestanie być "ślepa"), z odgałęzieniem do Cogiteonu - poinformował nas natomiast Piotr Koziarz, specjalista ds. komunikacji i promocji Małopolskiego Centrum Nauki. - W zakresie budowy drogi najlepszym źródłem informacji jest zarząd dróg, który prowadzi inwestycję - stwierdził Piotr Koziarz.

W kwestii drogi dojazdowej do Centrum przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa wypowiadali się już w 2021 r. Tłumaczyli że wariant, zakładający jej budowę od strony ulicy Stella-Sawickiego, jest najlepszy "zarówno pod względem formalnym, jak też w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego".

Alternatywnym rozwiązaniem było poprowadzenie nowej drogi od alei Bora-Komorowskiego. ZDMK upierał się jednak, że "nie ma żadnej formalnej, zgodnej z przepisami, zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego i zasadami przygotowania inwestycji możliwości wykonania drogi obsługującej MCN" w takim wariancie. - Wykonanie wyjazdu z Małopolskiego Centrum Nauki na aleję Bora Komorowskiego przyniesie próby zmiany pasa ruchu i wykonywanie manewru zawracania na skrzyżowaniu z ul. Dobrego Pasterza. Byłoby to skrajnie niebezpieczne przy prędkościach osiąganych na al. Bora Komorowskiego - tłumaczyli wielokrotnie w zarządzie dróg.

Te wyjaśnienia od początku nie przekonywały mieszkańców m.in. ze Stowarzyszenia Błonia Czyżyńskie. - Poprowadzenie drogi zgodnie z wizją ZDMK doprowadzi do dewastacji terenów, wpisanych do rejestru zabytków, przyczyniając się do nieodwracalnej wycinki zieleni, jaka tam się znajduje. To także przysługa dla deweloperów, chcących bezpowrotnie zabudować teren dawngo lotniska Rakowice-Czyżyny. Droga od ulicy Stella-Sawickiego stworzy dla nich dostęp do drogi publicznej: i to za publiczne pieniądze - mówił w rozmowie z nami we wrześniu 2021 r. Michał Młynarczyk ze Stowarzyszenia Błonia Czyżyńskie.

Przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa odpowiadali wówczas, że dla nich to przede wszystkim inwestycja "w układ dróg, niezbędnych dla poprawy obsługi komunikacyjnej tego obszaru miasta", a dopiero na drugim miejscu droga do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon.

Wydany ZRID niepokoi Monikę Bogdanowską, byłą małopolską konserwator zabytków. To właśnie za jej kadencji krajobraz kulturowy dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, w tym tamtejsze tereny zielone, zostały wpisane do rejestru zabytków. - ZRID sprawia jednak, że tereny stają się budowlane. Oczywiście budowa drogi będzie musiała zostać uzgodniona z miejskim konserwatorem zabytków, który sprawuje pieczę nad tym obszarem. My jedynie, jako WUOZ, dokonaliśmy wpisu. To od miejskiego konserwatora będzie zależeć, jak dużo pozostanie z tego zabytkowego, cennego terenu, a jak duży jego fragment zniknie pod drogą - mówi Bogdanowska.

Rafał Nowak, również przedstawiciel Stowarzyszenia Błonia Czyżyńskie, zwraca uwagę jeszcze na jeden wątek. - Realizacja drogi w wariancie od ulicy Stella-Sawickiego całkowicie zaprzepaszcza możliwość budowy dużego parku w rejonie pasa startowego i utworzenia naturalnego łącznika, który powiązałby go z Parkiem Lotników Polskich. To również wyrzucenie do kosza wyników konsultacji społecznych, zrealizowanych przez ZDMK, w których większość mieszkańców wprost powiedziała, że nie chce budowy drogi dojazdowej od strony ulicy Stella-Sawickiego - przekonuje nas Rafał Nowak.

Do tematu wrócimy.

Postępy prac przy budowie Centrum Nauki można zobaczyć na filmie poniżej:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska