List Czytelnika w sprawie A4:
"Cieszę się, że zaangażował się Pan mocno w przedmiotowy temat i informuje mieszkańców Krakowa na bieżąco o spotkaniach konsultacyjnych, listach od czytelników i petycjach. Mam nadzieję, że poinformuje Pan w takim razie czytelników również o mojej petycji, też związanej ze wspomnianą rozbudową autostrady A4, skierowanej do Ministra Infrastruktury, w której proszę ministra o powiększenie zakresu inwestycji o budowę nowego bezpośredniego połączenia pomiędzy obwodnicą Krakowa i obwodnicą Skawiny.
W tej sprawie wystąpiłem już z prośbami o poparcie m.in. do Parlamentarnego Zespołu ds. Małopolski, Sejmików i Zarządów Województwa Małopolskiego oraz Ślaskiego, Wojewody Małopolskiego, Rady Miasta Krakowa, Rady Powiatu Krakowskiego oraz kilkudziesięciu innych samorządów wszystkich szczebli.
Fragment listu z petycji:
"...Zdaniem mieszkańców najlepszym rozwiązaniem istniejącego problemu byłoby stworzenie nowego, bezpośredniego połączenia obwodnicy Krakowa z obwodnicą Skawiny, tak jak to zostało pokazane w dokumentach planistycznych, opracowanych przez obie gminy...", "...Uważamy, że dziś jest najlepszy moment na zrobienie pierwszego kroku i rozpoczęcie prac nad koncepcją takiego połączenia. Przemawiają za tym następujące argumenty – zarówno Kraków jak i Skawina są w trakcie opracowywania nowych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, dodatkowo Kraków przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na opracowanie koncepcji budowy tzw. Trasy Skawińskiej, czyli rozbudowy ulicy Bunscha i budowy ulicy Humboldta – nowego połączenia z węzłem autostradowym Kraków – Skawina. Należy również pamiętać, że po oddaniu do eksploatacji tzw. Północnej Obwodnicy Krakowa, czyli drogi ekspresowej S52, GDDKiA planuje rozpoczęcie prac zmierzających do rozbudowy Południowej Obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 o dodatkowe pasy ruch i zmianę przekroju z 2x2 na 2x3, co może skutkować koniecznością przebudowy/rozbudowy węzła Kraków – Skawina.
Zdajemy sobie sprawę, że cały proces inwestycyjny może potrwać kilka lat, dlatego naszym zdaniem nie warto dłużej czekać i zasadnym byłoby już w tym roku przystąpić do opracowywania dokumentacji przetargowej na opracowanie przedmiotowej koncepcji. Przykład oddanego niedawno do użytku węzła Niepołomice w ciągu tej samej autostrady A4 pozwala mieć nadzieję na dobrą i skuteczną współpracę administracji rządowej z jednostkami samorządu terytorialnego również w tej części Województwa Małopolskiego..."
Poszerzenie A4 w skrócie
- poszerzenie 17 kilometrów autostrady A4 i 3 kilometrów drogi ekspresowej S52 o trzeci pas ruchu
- rozbudowę węzłów drogowych na autostradzie A4 (węzły: „Balice I” i „Kraków Skawina”)
- budowę nowego węzła drogowego w pobliżu lotniska (w zamian za dotychczasowy węzeł „Kraków Balice”)
- nowy przebieg autostrady A4 w rejonie węzła „Kraków Bielany”, stopnia wodnego Kościuszko i węzła „Kraków Tyniec”.
Na razie trwa etap konsultacji i prac koncepcyjnych. Pierwsze ważne dokumenty potrzebne do budowy, decyzję środowiskową GDDKiA planuje pozyskać w roku 2027, a inwestycję zrealizować do 2033 w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
Czy Putin chce rozszerzyć konflikt na Zachód?
