- To nie pierwszy raz kiedy sztuka współczesna gości w murach Muzeum narodowego w Krakowie, nasza historia zaczyna się od dzieła sztuki współczesnej - obrazu Henryka Siemiradzkiego "Pochodnie Nerona", który został podarowany wkrótce po jego powstaniu. Ale jest to pierwsza w naszych murach tak duża wystawa sztuki powstałej po roku 1989 pokazująca wspólnie zarówno architekturę i dizajn, jaki i sztukę - mówi Andrzej Szczerski.
Opowieść o nowoczesności zapowiada ustawiona w holu instalacja Konrada Smoleńskiego "The End of Radio" przedstawiająca 194 mikrofony, 210 statywów, 20 wzmacniaczy słuchawkowych, 5 odtwarzaczy DVD.
Postmodernizm
Ekspozycja podzielona została na trzy sekcje. Otwierający opowieść o współczesności "Postmodernizm" jest punktem odniesienia do transformacji. Łamiący reguły, manifestujący różnorodność form okres po 1989 roku był jednocześnie czasem, gdy odzyskana wolność pozwalała na eksperymentowanie.
O postmodernistycznej nowoczesności opowiadają m.in. emblematyczne dzieło polskiego postmodernizmu, rysunki i makiety architektoniczne Dariusza Kozłowskiego - projekt Wyższego Seminarium Duchownego Zmartwychwstańców w Krakowie stanowiący podsumowanie architektury lat 90., rzeźba Marka Kijewskiego i Małgorzaty Malinowskiej "Kocur" przedstawiająca zbudowanego z klocków Lego bohatera kreskówki kaczora Daffy jako królowa Midas zamieniająca w czerwony kokon pokryty złotem królika Bugsa. Znalazły się tu także projekty modowe Arkadiusa, opakowania mleka Łaciate, a nawet krajalnica Zelmer.
Neomodernizm
Dekadę później scenę artystyczną zdominował odczytany na nowo modernizm, który na wystawie określany jest jako neomodernizm. Pojęcie to, jak tłumaczy Andrzej Szczerski, pojawiało się w krytyce artystycznej historii sztuki, jednak na wystawie MNK funkcjonuje jako klucz do zrozumienia tego, co działo się w Polsce na początku XXI wieku.
W tej części wystawy na uwagę zasługują m.in. prace związane ze współczesnymi usługami, związane z historią polskiego designu, np. Blik, godło "Teraz Polska", zaprojektowana przez Agatę Korzeńska i Pawła Krzywdę identyfikacja wizualna policji, katowicka siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia projektu Tomasza Koniora czy niezrealizowany projekt centrum Literatury i Języka "Planeta Lem", które miało powstać w Krakowie, a także projekty odzieży sportowej, puchowej czy moro.
Wielogłos
Wystawę zamyka część nazwana "Wielogłosem" będąca refleksją nad szansami i zagrożeniami, jakie niesie ze sobą modernizm z cyfryzacją, kształtowaniem się przestrzeni prywatnej i publicznej, emancypacją i nowym postrzeganiem przyrody.
- "Wielogłos" pokazuje wiele równoległych narracji, jakie dziś proponują artyści, pokazujący jak różnie się interpretuje pryncypia nowoczesności - wyjaśnia Andrzej Szczerski.
W tej części wystawy znalazły się m.in. fragment cyklu "Supermatka" przedstawiający portret artystki w kostiumie Supermana, żonkile upamiętniające wybuch powstania w Gettcie Warszawskim autorstwa Heleny Czernek czy maseczka ochronna z papieru i gumki recepturki zaprojektowana w czasie pandemii przez Annę Myczkowską - Szczerską.
- Wystawa stanowi okazję do refleksji nad sztuką ostatnich 35 lat na tle zmian społecznych, politycznych i technologicznych. Pokazuje dynamikę, złożoność i wielogłos współczesnej kultury - wyjaśnia dyrektor MNK.
Wystawa "Transformacje. Nowoczesność w III RP" to ostatnie odsłona trwającego w MNK od 2021 roku cyklu "4 x Nowoczesność" opowiadającego o różnych sposobach rozumienia nowoczesności w polskiej sztuce, architekturze i dizajnie od przełomu XIX i XX wieku po współczesność. W Gmachu Głównym MNK będzie gościć do 18 maja przyszłego roku.
"Dziennik Polski" objął patronatem medialnym wystawę.