https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Konserwator daje zielone światło na trasę metra pod zabytkowym centrum miasta

Piotr Tymczak
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym.
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects
W poniedziałek, 30 grudnia, doszło do spotkania małopolskich władz konserwatorskich i przedstawicieli firmy, która wykonuje studium bezkolizyjnego transportu, w tym metra dla Krakowa. I nastąpił przełom, bowiem jest wstępna pozytywna opinia konserwatorów dla większości zaproponowanych lokalizacji przystanków podziemnej kolejki w centrum.

WIDEO: Barometr Bartusia

- Zaproponowane nowe rozwiązanie dotyczące przystanku metra pod rondem Mogilskim byłoby do zaakceptowania, jeżeli prace nie będę prowadzone w obrębie pozostałości po dawnej zabudowie fortyfikacyjnej. W tym celu zaleciłam dodatkowe konsultacje ze specjalistami w dziedzinie Twierdzy Kraków - informuje Dominika Długosz, zastępca małopolskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Zaznacza, że kolejny raz odrzucona została propozycja lokalizacji podziemnej stacji w rejonie Plant Krakowskich - u zbiegu ulic: Dunajewskiego, Karmelickiej i Podwale.

Koncepcja z 2017 r. przygotowana w ramach studium rozwoju transportu dla Krakowa, jakie na zlecenie miasta (za 762 tys. zł) przygotowało Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania.

Miasto wydaje miliony na metro, a konserwator się nie zgadza

Do zaakceptowania przez władze konserwatorskie jest natomiast nowa propozycja dotyczącą budowy przystanku pod placem (obecnie jest tam naziemnym parking) między ul. Karmelicką i Dolnych Młynów. W tym miejscu ma powstać miejski park. - Jeżeli najpierw miałby powstać park, to zalecenie jest takie, by prace związane z późniejszą budową podziemnej stacji w jak najmniejszym stopniu wpłynęły na zieleń, która się tam pojawi, objęły np. przesadzenia - wyjaśnia Dominika Długosz.

O budowie parku przy ul. Karmelickiej krakowianie zadecydowali w ramach budżetu obywatelskiego w 2019 r. Gdyby najpierw miał powstać park, to mógłby zostać tak zbudowany, by np. zieleń wysoka, mocno ukorzeniona, powstała w centralnej części, a od strony ul. Karmelickiej i Dolnych Młynów byłoby miejsce na zieleń niską. Później, jeżeli doszłoby do budowy podziemnej stacji, wykopy można byłoby zrobić od strony dwóch wspomnianych ulic i tam wykonać wyjścia z przystanku. Jest też koncepcja, by od strony ul. Karmelickiej powstał budynek, jako uzupełnienie zabudowy wzdłuż tej arterii. Jeżeli tak by się stało, to ten obiekt mógłby być powiązany z wyjściem z podziemnego przystanku.

Władze konserwatorskiej zaleciły też, by tunel metra pod centrum oddalić od Barbakanu. Podziemna trasa miałaby być tam drążona na głębokości ok. 12-15 metrów.

Autorzy studium przedstawili dwa warianty przebiegu podziemnej komunikacji pod centrum - dla metra i szybkiego tramwaju. - Obie trasy są do siebie podobne. Zalecenia dotyczące przystanków są więc obowiązujące tak dla metra, jak i podziemnej trasy dla tramwaju - przyznaje Dominika Długosz.

Przypomnijmy, że w maju 2014 r. krakowianie w referendum opowiedzieli się za budową metra. Firma ILF Consulting Engineers Polska do końca 2019 r., za 9,4 mln zł, miała na zlecenie miasta opracować studium wykonalności bezkolizyjnego transportu w Krakowie, w tym metra. Po świętach władze Krakowa poinformowały, że dokument nie powstanie w terminie, bowiem propozycje lokalizacji podziemnych przystanków dla metra negatywnie zaopiniowały władze konserwatorskie. Zgodziły się one jedynie na przystanek pod placem Nowaka-Jeziorańskiego, a więc w sąsiedztwie Dworca Głównego. Nie było zgody na przystanki pod rondem Mogilskim, skrzyżowaniem ulic Dunajewskiego, Karmelickiej i Podwale oraz pod placem między ulicami Karmelicką i Dolnych Młynów. Przedstawiciele firmy ILF Consulting Engineers Polska zaproponowali więc nowe rozwiązania dla przystanków i tym razem jest zgoda na dwa z nich, ale ze wspomnianymi warunkami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 48

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
31 grudnia 2019, 12:36, Gość:

I tak przepie..lą te pieniądze te barany z magistratu na tysiące analiz z których nic nie wyjdzie jak zwykle zresztą. Przestałem wierzyć że coś zmieni się na lepsze w tym mieście.Debilne decyzje typu wybudowanie pieknego mostu obok Bagrów tylko dla tramwajów, brak rozbudowy 29 Listopada, wybudowanie estakady tylko kolejowej na skrzyżowaniu Nowohuckiej i Wielickej (można bylo dogadać się z PKP i na tych filarach puścić pas ruchu bezkolzyjny górą w kierunku południowym), połączenie tramwajowe z zajezdni na Tysiąclecia nigdy nie zostało zrealizowane bo ktoś wydał zezwolenie na bloczki przy stacji orlen na Opolskej i nie ma jak połączyć się z torami na Rakowickej. Tak radykalne położenie pały na infrastrukturę komunikacyjną przy drastycznej zabudowie miasta w tym centrum doprowadziło do paraliżu miasta.Mam nadzieję że kiedyś ktoś pociągnie ich do odpowiedzialności za ten cyrk. Ja osobiście zamierzam się wyprowadzić z tego miasta . Myślę że ci którzy mają pozytywne zdanie o juncie Jacusia i tak ochoczo go bronią są uwikłani .

tak aroganci wykład kogoś kto ma zamiar wyjechać z Krakowa , PROSZE SIĘ NIE WYPOWIADAĆ NA TEMAT INFRASTRUKTURY PKP , to pisze ignorant , a pozwolenia na budowe to wodolejstwo kogoś kto jest tanim idiotą domorosłym hobbysta urbanistą , jeżeli Prokuratura nie interweniuje to znaczy ,że układ nie rości pretensji , sugeruje pan że winni są projektanci dróg i mostów , i stworzyli oni coś na kształt drogowej grupy Leokoona , od lat 90-tych budują deweloperzy , ale urbaniści milczą , dlaczego ,rozwój miasta ....., jak narastają słoje drzewa , tak pieknie to określa zagranica ,

G
Gość

Tak jest jak rządzą katecheci i bezmozgowce.Pozostaje tylko modlitwa

x
xxxx

Metrobus? czyli po prostu autobus :)

G
Gość
30 grudnia, 18:19, Gość:

Od czasu referendum to jest od 6 lat leń Majchrowski w tej sprawie nie zrobi nic

31 grudnia, 11:57, Gość:

Trzeba było tłumoku sie uczyć to byś rządził i decydował ,a tak to ci pozostaje poujadać jak wściekły kundel

31 grudnia, 12:12, Wito:

Samo uczenie się to mało. Trzeba było się zapisać do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, czyli do komunistów, a potem do SLD, to byś teraz rządził.

Rządze.. i miażdże taki gnidy jak ty

G
Gość
31 grudnia, 12:36, Gość:

I tak przepie..lą te pieniądze te barany z magistratu na tysiące analiz z których nic nie wyjdzie jak zwykle zresztą. Przestałem wierzyć że coś zmieni się na lepsze w tym mieście.Debilne decyzje typu wybudowanie pieknego mostu obok Bagrów tylko dla tramwajów, brak rozbudowy 29 Listopada, wybudowanie estakady tylko kolejowej na skrzyżowaniu Nowohuckiej i Wielickej (można bylo dogadać się z PKP i na tych filarach puścić pas ruchu bezkolzyjny górą w kierunku południowym), połączenie tramwajowe z zajezdni na Tysiąclecia nigdy nie zostało zrealizowane bo ktoś wydał zezwolenie na bloczki przy stacji orlen na Opolskej i nie ma jak połączyć się z torami na Rakowickej. Tak radykalne położenie pały na infrastrukturę komunikacyjną przy drastycznej zabudowie miasta w tym centrum doprowadziło do paraliżu miasta.Mam nadzieję że kiedyś ktoś pociągnie ich do odpowiedzialności za ten cyrk. Ja osobiście zamierzam się wyprowadzić z tego miasta . Myślę że ci którzy mają pozytywne zdanie o juncie Jacusia i tak ochoczo go bronią są uwikłani .

31 grudnia, 15:49, Gość:

A idź w choooooj!!!!Im mniej takich jełopów jak ty w tym mieście tym lepiej dla pozostałych

Mam nadzieję że wreszcie jakaś komisja dobierze wam się do [wulgaryzm] wam urzędasom magistratu wreszcie za to co zrobiliście z Krakowem nie odpisuje więcej na twoje zaczepki. Ktoś was kiedyś rozliczy.

G
Gość
31 grudnia, 12:36, Gość:

I tak przepie..lą te pieniądze te barany z magistratu na tysiące analiz z których nic nie wyjdzie jak zwykle zresztą. Przestałem wierzyć że coś zmieni się na lepsze w tym mieście.Debilne decyzje typu wybudowanie pieknego mostu obok Bagrów tylko dla tramwajów, brak rozbudowy 29 Listopada, wybudowanie estakady tylko kolejowej na skrzyżowaniu Nowohuckiej i Wielickej (można bylo dogadać się z PKP i na tych filarach puścić pas ruchu bezkolzyjny górą w kierunku południowym), połączenie tramwajowe z zajezdni na Tysiąclecia nigdy nie zostało zrealizowane bo ktoś wydał zezwolenie na bloczki przy stacji orlen na Opolskej i nie ma jak połączyć się z torami na Rakowickej. Tak radykalne położenie pały na infrastrukturę komunikacyjną przy drastycznej zabudowie miasta w tym centrum doprowadziło do paraliżu miasta.Mam nadzieję że kiedyś ktoś pociągnie ich do odpowiedzialności za ten cyrk. Ja osobiście zamierzam się wyprowadzić z tego miasta . Myślę że ci którzy mają pozytywne zdanie o juncie Jacusia i tak ochoczo go bronią są uwikłani .

31 grudnia, 15:49, Gość:

A idź w choooooj!!!!Im mniej takich jełopów jak ty w tym mieście tym lepiej dla pozostałych

31 grudnia, 17:41, Gość:

Sam kur.a jesteś jełop ile ci płacą mendo przydupasie Jacusia. Fajnie brać szmal za gównianą robotę lepiej w tym mieście to takim jak ty i dewloperusom - rączka rączke myje. Zezwolenia budowy bloków na liniach wysokiego napięcia powydawane. A normalny człowiek w tym mieście to już spokojnie zrobić zakupów nie może. Przejedź się pawianie chociaż nad Bulwarami Wiślanymi na rowerze tłumy, ludzi zabić się można.

Ty nie jesteś normalny....ty jesteś troglodyta w etapie utylizacji

G
Gość
31 grudnia, 12:36, Gość:

I tak przepie..lą te pieniądze te barany z magistratu na tysiące analiz z których nic nie wyjdzie jak zwykle zresztą. Przestałem wierzyć że coś zmieni się na lepsze w tym mieście.Debilne decyzje typu wybudowanie pieknego mostu obok Bagrów tylko dla tramwajów, brak rozbudowy 29 Listopada, wybudowanie estakady tylko kolejowej na skrzyżowaniu Nowohuckiej i Wielickej (można bylo dogadać się z PKP i na tych filarach puścić pas ruchu bezkolzyjny górą w kierunku południowym), połączenie tramwajowe z zajezdni na Tysiąclecia nigdy nie zostało zrealizowane bo ktoś wydał zezwolenie na bloczki przy stacji orlen na Opolskej i nie ma jak połączyć się z torami na Rakowickej. Tak radykalne położenie pały na infrastrukturę komunikacyjną przy drastycznej zabudowie miasta w tym centrum doprowadziło do paraliżu miasta.Mam nadzieję że kiedyś ktoś pociągnie ich do odpowiedzialności za ten cyrk. Ja osobiście zamierzam się wyprowadzić z tego miasta . Myślę że ci którzy mają pozytywne zdanie o juncie Jacusia i tak ochoczo go bronią są uwikłani .

31 grudnia, 15:49, Gość:

A idź w choooooj!!!!Im mniej takich jełopów jak ty w tym mieście tym lepiej dla pozostałych

Sam kur.a jesteś jełop ile ci płacą mendo przydupasie Jacusia. Fajnie brać szmal za gównianą robotę lepiej w tym mieście to takim jak ty i dewloperusom - rączka rączke myje. Zezwolenia budowy bloków na liniach wysokiego napięcia powydawane. A normalny człowiek w tym mieście to już spokojnie zrobić zakupów nie może. Przejedź się pawianie chociaż nad Bulwarami Wiślanymi na rowerze tłumy, ludzi zabić się można.

G
Gość
31 grudnia, 12:36, Gość:

I tak przepie..lą te pieniądze te barany z magistratu na tysiące analiz z których nic nie wyjdzie jak zwykle zresztą. Przestałem wierzyć że coś zmieni się na lepsze w tym mieście.Debilne decyzje typu wybudowanie pieknego mostu obok Bagrów tylko dla tramwajów, brak rozbudowy 29 Listopada, wybudowanie estakady tylko kolejowej na skrzyżowaniu Nowohuckiej i Wielickej (można bylo dogadać się z PKP i na tych filarach puścić pas ruchu bezkolzyjny górą w kierunku południowym), połączenie tramwajowe z zajezdni na Tysiąclecia nigdy nie zostało zrealizowane bo ktoś wydał zezwolenie na bloczki przy stacji orlen na Opolskej i nie ma jak połączyć się z torami na Rakowickej. Tak radykalne położenie pały na infrastrukturę komunikacyjną przy drastycznej zabudowie miasta w tym centrum doprowadziło do paraliżu miasta.Mam nadzieję że kiedyś ktoś pociągnie ich do odpowiedzialności za ten cyrk. Ja osobiście zamierzam się wyprowadzić z tego miasta . Myślę że ci którzy mają pozytywne zdanie o juncie Jacusia i tak ochoczo go bronią są uwikłani .

A idź w choooooj!!!!Im mniej takich jełopów jak ty w tym mieście tym lepiej dla pozostałych

...
30 grudnia, 23:09, Olo:

W styczniu 2020 r. czyli na dniach zakończy się przebudowa ul. Krakowskiej. Wróć. Miała się zakończyć. Bo trafili na jakieś odkrycia archeologiczne. Ciekawe co znajdą pod Starym Miastem. I ile lat się będzie ciągła budowa...

Ile się da. Kolejne przetargi to kolejne przekręty...

G
Gość

I tak przepie..lą te pieniądze te barany z magistratu na tysiące analiz z których nic nie wyjdzie jak zwykle zresztą. Przestałem wierzyć że coś zmieni się na lepsze w tym mieście.Debilne decyzje typu wybudowanie pieknego mostu obok Bagrów tylko dla tramwajów, brak rozbudowy 29 Listopada, wybudowanie estakady tylko kolejowej na skrzyżowaniu Nowohuckiej i Wielickej (można bylo dogadać się z PKP i na tych filarach puścić pas ruchu bezkolzyjny górą w kierunku południowym), połączenie tramwajowe z zajezdni na Tysiąclecia nigdy nie zostało zrealizowane bo ktoś wydał zezwolenie na bloczki przy stacji orlen na Opolskej i nie ma jak połączyć się z torami na Rakowickej. Tak radykalne położenie pały na infrastrukturę komunikacyjną przy drastycznej zabudowie miasta w tym centrum doprowadziło do paraliżu miasta.Mam nadzieję że kiedyś ktoś pociągnie ich do odpowiedzialności za ten cyrk. Ja osobiście zamierzam się wyprowadzić z tego miasta . Myślę że ci którzy mają pozytywne zdanie o juncie Jacusia i tak ochoczo go bronią są uwikłani .

W
Wito
30 grudnia, 18:19, Gość:

Od czasu referendum to jest od 6 lat leń Majchrowski w tej sprawie nie zrobi nic

31 grudnia, 11:57, Gość:

Trzeba było tłumoku sie uczyć to byś rządził i decydował ,a tak to ci pozostaje poujadać jak wściekły kundel

Samo uczenie się to mało. Trzeba było się zapisać do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, czyli do komunistów, a potem do SLD, to byś teraz rządził.

G
Gość
30 grudnia, 18:19, Gość:

Od czasu referendum to jest od 6 lat leń Majchrowski w tej sprawie nie zrobi nic

Trzeba było tłumoku sie uczyć to byś rządził i decydował ,a tak to ci pozostaje poujadać jak wściekły kundel

G
Gość
31 grudnia, 08:43, Gość:

Przecież to metro i tak nigdy nie powstanie, bynajmniej nikt z obecnie żyjących tego nie doczeka. Zostaną tylko wydane kolejne miliony na ekspertyzy itp, tak jak to było w przypadku słynnej "Zimowej Olimpiady" Coś może ktoś wie gdzie tamta kasa? ???

A w doooopie jest tamta kasa

G
Gość
31 grudnia, 10:57, pestka:

Metro w Krakowie - w tym wariancie to kolejna fanaberia dewastatora miasta - Jacka. Każdy projekt to hiperdrogie rozwiązania niewiele przynoszące zysku - zobaczmy jak koszmarnie korkuje się wadliwy hiperdrogi węzeł estakady nad Nowohucką. A paskudny stadion Wisły kosztujący dwa razy tyle co podobny w Niemczech? Metro - linia zielona - przejmie zaledwie 10% ruchu na trasie i tak już obsługiwanej przez tramwaje i autobusy. Linia żółta powiela trasę Łagiewnicką-Pychowicką. A KOSZT tuneli JEST KOSMICZNY! Rodzi się pytanie ile i kto zarabia na tych przeszacowanych idiotycznych inwestycjach!

Pretensje miej nie do Majchrowskiego a do baranów którzy chcą metra.

G
Gość
31 grudnia, 10:59, krakus102:

Błagam wywalcie wreszcie tego Majchrowskiego !!!! Ile jeszcze tych de**nych pomysłów będziemy musieli ścierpieć dla folgowania jego zarozumilastwu?!?!?!?!

Dlaczego kmiocie domagasz sie robienia porządku czyimiś rekami???Bierz się dziadu do roboty i pokarz porządek według ciebie!!!!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska