Kraków. Kontrowersyjny parking na 500 aut przy stadionie Wisły. Ekolodzy protestują i proponują połączenie parku Jordana z Błoniami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Skończyły się konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania otoczenia stadionu miejskiego przy ul. Reymonta, na którym swoje mecze rozgrywa Wisła Kraków. Ekolodzy złożyli uwagi, w których sprzeciwili się budowie przy tym obiekcie parkingu na 500 miejsc od strony al. 3 Maja, w sąsiedztwie Błoń. Zaproponowali też, by ograniczyć ruch samochodowy w tym rejonie i w ogóle go wyłączyć na odcinku pomiędzy al. Focha i ul. Reymana, co pozwoliłoby na połączenie - jako traktu spacerowego z zielenią - parku Jordana z Błoniami.

FLESZ - Skuteczny nie tylko na boisku. Wszystkie biznesy Lewego

- To absurdalna propozycja, by budować parking na 500 aut przy stadionie od strony Błoń, a więc w sąsiedztwie zielonego, rekreacyjnego terenu. Poza tym większość kibiców dojeżdża na stadion od strony ul. Reymana. Tam powinno się zaplanować większe parkingi - przekonuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody. - W ogóle uważamy, że al. 3 Maja powinna być wyłączona z ruchu samochodowego. Na odcinku od al. Focha do ul. Reymana to powinien być trakt dla pieszych z wydzielonymi trasami dla rowerzystów i rolkarzy wraz z zachowaną linią tramwajową. Dzięki temu Błonia mogłyby zostać połączone z przestrzenią parku Jordana - dodaje.

Gdzie najlepiej ogląda się mecze w Polsce? Na którym stadion...

Przypomnijmy, że projektanci koncepcji zagospodarowania otoczenia stadionu brali pod uwagę zapisy miejscowego planu zagospodarowania dla tego terenu, zgodnie z którymi wokół piłkarskiego obiektu ma być 1200 miejsc postojowych dla aut. Projektanci wzięli też pod uwagę sugestie specjalistów od transportu, by starać się ruch rozłożyć równomiernie między al. 3 Maja a ul. Reymonta. Stąd propozycja budowy jednego wielopoziomowego parkingu od strony Błoń na 500 miejsc i dwóch naziemnych parkingów od strony ul. Reymonta.

Ekolodzy krytykują proponowane rozwiązania. "Zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „TS Wisła” narzucające minimalną ilość miejsc postojowych dla obiektu sportowego stadion głównego w ilości 1200 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, a ponadto dla autokarów i wozów transmisyjnych 40 miejsc, uważamy za szkodliwe i niezgodne z polityką transportową miasta" - podkreślili ekolodzy w uwagach w ramach konsultacji.

- Parking od strony Błoń, jeśli w ogóle musi powstać, powinien być ograniczony do minimalnej ilości miejsc parkingowych dla obsługi strefy mediów oraz ze względów bezpieczeństwa stanowić parking dla kibiców przyjezdnych. Ponadto powinien być wykorzystywany jedynie w dni meczowe - komentuje prezes Waszkiewicz.

Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody upubliczniło swoje uwagi. Mieszkańcy mogli się więc pod nimi podpisywać i również wysyłać do organizującego konsultacje Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie. Uwagi były przyjmowane do 25 września. W internecie mieszkańcy zamieścili nawet grafikę z hasłem: "Nie dla Błoniostrady!".

- Jako mieszkańcy Dzielnicy V Krowodrza byliśmy zawsze przeciwni zabudowie i betonowaniu terenów w naszej dzielnicy, w tym również terenów w okolicy Błoń i Parku Jordana. Nie chcemy przy Błoniach i Parku Jordana „błoniostrady” - komentuje pani Katarzyna, mieszkanka Krowodrzy.

Teren wokół stadionu Wisły Kraków zmieni oblicze: muzeum, po...

ZIS informuje, że do 30 września 2020 roku prowadzona będzie analiza złożonych uwag. - Następnie, po rozpatrzeniu przesłanych wniosków i propozycji, zostanie podjęta decyzja, które z nich mogą zostać przekazane do dalszego procedowania - wyjaśniają w ZIS. - Największe zainteresowanie mieszkańców wzbudziła część terenu od strony al. 3 Maja. Wszystkie planowane parkingi – poza dniami meczowymi Wisły Kraków, kiedy będą służyć widzom – będą dostępne dla mieszkańców Krakowa oraz turystów - dodają.

Prezes Waszkiewicz zaznacza: - Nie liczymy na to, że urzędnicy uwzględnią nasze głosy. Mamy jednak nadzieję, że zrobią to miejscy radni.

Radni czekają na razie na upublicznienie wyników konsultacji. - Rejon Błoń to szczególnie wrażliwe miejsce. Nie powstają planowane parkingi park&ride na obrzeżach miasta, a tu w takim rejonie proponuje się duży obiekt. A przypomnijmy, że niedaleko, przy Muzeum Narodowym mamy już podziemny parking. Z wszelkimi opiniami należy jednak poczekać do momentu, w którym opublikowane zostaną wyniki konsultacji - komentuje Andrzej Hawranek, radny PO, inicjator konsultacji.

Przypomnijmy, że projekt stadionu Wisły z 2009 r. zakładał budowę przy tym obiekcie dwóch parkingów podziemnych na 600 miejsc każdy - od strony al. 3 Maja i ul. Reymonta. Były prezentowane wizualizacje, na których widać było nad parkingami treningowe boiska piłkarskie. Ta wizja nie została zrealizowana z powodu zbyt dużych kosztów. Obecnie budowa takich parkingów szacowana jest na ok. 176 mln zł. Powstała więc wizja budowy parkingów naziemnych, tak by pomieścić wymaganą liczbę 1200 aut.

Koncepcję zagospodarowania otoczenia stadionu Wisły przygotowała spółka Archetus. Odbyło się to w ramach umowy z kwietnia tego roku, na mocy której, za 9,7 mln zł, spółka Archetus przekazuje miastu prawa autorskie do projektu stadionu Wisły i opracowuje koncepcję modernizacji obiektu oraz przylegających terenów. Dokument zakłada, że od strony al. 3 Maja oprócz parkingu na ok. 500 pojazdów powstanie boisko z trybuną (ma przylegać do parkingu).

Od strony ul. Reymonta zaplanowano Aleję Wiślackich Gwiazd, skwer z pomnikiem Henryka Reymana oraz budynek Muzeum Wisły Kraków, do którego przylegałby parking naziemny na ok. 100 aut - obiekty otaczałaby zieleń. Trzeci parking na ok. 400 samochodów zaplanowano bliżej hali TS Wisła. Pozostałby natomiast jednopoziomowy, naziemny parking dla VIP-ów na 200 pojazdów za trybuną zachodnią.

Kraków. Boisko, muzeum i parkingi przy stadionie Wisły. Jest...

Stadion Miejski im. Henryka Reymana został zgłoszony jako jedna z aren planowanych na 2023 rok Igrzysk Europejskich. W przypadku otrzymania przez miasto dotacji z budżetu centralnego, ZIS przewiduje przystosowanie stadionu do potrzeb wynikających z organizacji tej imprezy. Same wykonanie prac remontowych piłkarskiego obiektu szacuje się na ok. 20 mln zł, a zagospodarowanie terenów wokół niego i budowę parkingów naziemnych na 40-60 mln zł (środki będą pochodzić z budżetu miasta, ale ZIS będzie również starać się o dotację z Unii Europejskiej oraz Ministerstwa Sportu). Dotychczas budowa stadionu przy ul. Remonta (powstał w latach 2004-2011) kosztowała miasto ok. 640 mln zł.

Nowe koszulki dla kibiców Wisły Kraków. Zobaczcie, jak się p...

 

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jml13060

Błonia w Krakowie powinny mieć podobny status co Central Park w Nowym Jorku. Spójrzcie na mapkę i satelitarny widok Manhattanu. Pośrodku wyspy zabudowanej wieżowcami jest ogromny zielony czworobok z ostro zaznaczonymi bokami (Błonia też mają kształt czworoboku ograniczonego rzeką Rudawą i ścieżkami rowerowymi). W Central Parku nie ma prawa stanąć budka z lodami lub z czymkolwiek, nie ma prawa tam wjechać i zaparkować samochód. To jest zielony azyl dla mieszkańców i turystów. Jedynym wyjątkiem jest budynek The Metropolitan Museum of Art. Cena metra kwadratowego gruntu w Nowym Jorku jest znacznie wyższa niż w Krakowie, jest więcej osób bardzo zamożnych chcących blisko parkować swoje luksusowe limuzyny i helikoptery, więc zakusy deweloperów na zagospodarowanie tego "nieużytku" są znacznie większe. A jednak nikt nie śmie podnieść ręki na to miejsce. Tak samo powinno być w Krakowie.

j
jml13060

Obawy budzą słowa: "Wszystkie planowane parkingi – poza dniami meczowymi Wisły Kraków, kiedy będą służyć widzom – będą dostępne dla mieszkańców Krakowa oraz turystów ...".

To może oznaczać, że w takie dni parking będzie zawalony autokarami turystycznymi czekającymi na grupy turystów zwiedzających Wawel, Rynek, etc., a które to autokary wypędzono z centrum. Urzędnicy chcieliby z Błoń zrobić parking, wesołe miasteczko, miejsca na namioty cyrkowe, rollercoaster, budki z frytkami i pierogami, strzelnice i karuzele, tor wyścigów konnych, tor motocrossowy, miejsce wypadu owieczek, a dla owieczek i baranków koniecznie kolejny kościół z plebanią i dzwonami wzywającymi na mszę (albo dwa), ....

Mieszkańcy chcą ... ciche błonia. Po prostu ... ODWALCIE SIĘ!!!

M
Maciej

Kibice to niech sobie transportem zbiorowym przyjada i dojda na piechote na mecz. Drzewa zasadzic. MPZP jest do zmiany. To ze takie idiotyzmy tam zapisano to nie znaczy ze nalezy je realizowac

M
Maciej

Tak na wszelki wypadek zalozylem petycje. Zbierajmy podpisy zeby nie bylo za pozno!

https://www.petycjeonline.com/nie_dla_megaparkingu_na_1000_aut_przy_boniach_-_tak_dla_powikszenia_parku_jordana

Z
Zbysiek Rósek

Jo bym chcioł wozem wszendzie bo mnie stać i co.

G
Gość

Po co cytujecie jakiegoś głupka ekobolszeeika? A może całkowity zakaz chodzenia i jazdy rowerem po Krakowie? Ulice tylko dla kierowców.

g
grzeg

"przekonuje Mariusz W."

Szaleniec, to jasne. Ogólniej zaś, jakiekolwiek dalsze ustępowanie wobec eko-terrorystów byłoby uderzeniem w miasto i jego mieszkańców. W żadnym wypadku!

P
Proste? Może nie dla was?

Wy nie patrzcie na to, czego tam "chcą" lub "nie chcą" jacyś ekologiści, LGBT-yści czy fanatycy rowerowi - tylko w takich sprawach interesujcie się, na czym zależy zwykłym mieszkańcom Krakowa, którzy nie mają żadnych tego typu "odchyłów".

Dodaj ogłoszenie