https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków ma 20 nowych eko-autobusów

Piotr Rąpalski
Krakowianie mają do dyspozycji 20 kolejnych autobusów miejskich zasilanych na prąd. Dostawa zamyka realizację pierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe.

- Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, w tym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas uroczystości oddania do użytkowania nowych, ekologicznych pojazdów. - Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy - przypominał Prezydent Krakowa.

- Zakup tych autobusów nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wspólna praca województwa małopolskiego i miasta Krakowa nad przygotowaniem Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego i wytypowaniem konkretnych działań i zadań, które mogłyby zdobyć dofinansowanie z Unii Europejskiej. Cieszę się, że ta współpraca układa się tak znakomicie, zwłaszcza w obszarze ochrony powietrza – powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Autobus w pobliżu Barbakanu, rok 1932.http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/84310/

Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Wszystkie zamówione przez MPK S.A. pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.

Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in.

Wśród 20 przekazanych dzisiaj oficjalnie krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, jeden z nich jest szczególny. Jest to bowiem pojazd z numerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie k/Poznania.

WIDEO: MPK wyremontowało historyczny wagon Ring

Autor: Bartosz Dybała, Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
busiarz
Wszystko przez tą cholerną unię!
k
krk
to jakaś schizofrenia, z jednej strony chce się żeby w mieście było czyściej a z drugiej ... no właśni dopuszcza do wjazdu bez żadnych zasad, bez regularnego rozkładu, zagrażające życiu busy spod Krakowa. Nie mam nic przeciwko ludziom dojeżdżającym do miasta ale nie po trupach takim taborem.
Można to w jakiś cywilizowany sposób przecież rozwiązać w europejskim mieście... albo dezele do stacji przesiadkowych np Czerwone Maki .... albo busy elektryczne z regularnym rozkładem i jedynym przystankiem na Dworcu MDA
e
elektryczny
trzymać w zajezdni żeby się nie zepsuły , stare takie fajne tak samo jak tramwaje , tylko dlaczego nie korzysta się z trolejbusów nie trzeba szyn podlewać wodą za pieniądze mieszkańców , gdy nastąpi awaria ,a może się tak zdarzyć , opuszcza się pantograf i następny może jechać dalej , ale nasi bohaterowie - prezydenci mają zakodowane jak u trenera Smudy " co słychać a bez zmian...."
B
BUSOMAT PL
Takich autobusów powinno być jak najwięcej
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska