- Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, w tym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas uroczystości oddania do użytkowania nowych, ekologicznych pojazdów. - Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy - przypominał Prezydent Krakowa.
- Zakup tych autobusów nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wspólna praca województwa małopolskiego i miasta Krakowa nad przygotowaniem Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego i wytypowaniem konkretnych działań i zadań, które mogłyby zdobyć dofinansowanie z Unii Europejskiej. Cieszę się, że ta współpraca układa się tak znakomicie, zwłaszcza w obszarze ochrony powietrza – powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.
Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
Wszystkie zamówione przez MPK S.A. pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.
Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in.
Wśród 20 przekazanych dzisiaj oficjalnie krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, jeden z nich jest szczególny. Jest to bowiem pojazd z numerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie k/Poznania.
WIDEO: MPK wyremontowało historyczny wagon Ring
Autor: Bartosz Dybała, Gazeta Krakowska
