https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto przygotowuje linię tramwajową z ulicy Meissnera do Mistrzejowic, a mieszkańcy nie mogą się doczekać trasy na Górkę Narodową

Piotr Tymczak
Trzy firmy otrzymały zaproszenie od miasta do złożenia ofert na budowę, na zasadzie partnerstwa publiczno-prywtanego, linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. Założenie jest takie, że nowa trasa zostanie oddana do użytku na początku 2024 r. Mieszkańcy wypominają urzędnikom, że budowa innej bardzo ważnej linii na Górkę Narodową miała się zacząć w 2018 roku, a prace nie ruszyły do tej pory.

WIDEO: Trzy Szybkie

- To jak wygląda w naszym mieście przygotowywanie nowych linii tramwajowych to jest kpina. Trasa z ulicy Meissnera do Mistrzejowic to jest obiecywanie gruszek na wierzbie. Mieszkańcom, którzy liczą na szybką realizację tej inwestycji przypomnę, jaką nieporadność urząd wykazuje w związku z budową tak ważnej i oczekiwanej linii na Górkę Narodową. To przedsięwzięcie już dawno miało się rozpocząć, ale nadal nie można się doczekać pierwszych prac - komentuje Wiesław Mądry, mieszkaniec Górki Narodowej.

Zaznacza, że brakuje informacji dotyczących harmonogramu robót. Zapytaliśmy o to w Zarządzie Inwestycji Miejskich, czekamy na odpowiedź. W grudniu zeszłego roku ZIM podał, że coraz bliżej jest do wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ZIM wyjaśniali, że nim ZRID zostanie wydany, to konieczne będzie uzyskanie od ministra infrastruktury odstępstwa od przepisów obowiązujących od 13 września 2019 r., zawartych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. W urzędzie mieli wtedy nadzieję, że w najbliższych tygodniach przyjdzie pozytywna odpowiedź. - Mamy już luty i nadal jest cisza w sprawie decyzji ZRID - mówi Wiesław Mądry.

Na razie Zarząd Dróg Miasta Krakowa pochwalił się postępem w przygotowaniu innej inwestycji. Chodzi o budowę linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. W styczniu tego roku ta jednostka zakończyła dialog konkurencyjny z trzema zaproszonymi firmami: Mota-Engil Central Europe PPP Road; Vardun; konsorcjum PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner), które otrzymały zaproszenie do złożenia ofert, mają na to 90 dni.

- Podstawą wyboru tych firm, trzech z siedmiu zgłoszonych, było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji - informują w ZDMK. - To jednej z nich ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji - dodają urzędnicy.

Zapytaliśmy, co stanie się w sytuacji, w której żadna z trzech firm ostatecznie jednak nie zdecyduje na złożenie oferty. - Taka sytuacja jest raczej mało prawdopodobna - odpowiadają w ZDMK.

Z uwagi na ewentualne odwołania w magistracie przewidują, że umowa z wybraną firmą zostanie zawarta z końcem lata bieżącego roku. Plany są takie, że zaprojektowanie linii oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji potrwa do drugiego kwartału 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 r.

Firma, która zostanie ostatecznie wyłoniona, wybuduje około 4,5-kilometrowy odcinek sieci tramwajowej od skrzyżowania ulic Jana Pawła II, Stanisława Lema i Janusza Meissnera aż do Mistrzejowic, dokona rozbudowy pętli tramwajowej w Mistrzejowicach, a także zrealizuje blisko kilometrowy tunel pod rondem Polsadu. Umowa z nią zostanie zawarta na okres 24 lat (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa, 20 lat – eksploatacja). Wynagrodzenie dla wykonawcy ma być wypłacone w formie „opłaty za dostępność” po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.

Natomiast w przypadku linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej ma powstać torowisko tramwajowe o długości około 5,5 km. Z pętli Krowodrza Górka ma być poprowadzone na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Przy trasie powstaną trzy parkingi park&ride, w tym jeden przy pętli Górka Narodowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 45

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sro
19 lutego, 09:11, Jo:

Do większości słoików, którzy się wypowiadają. Nie podoba się to wypad do siebie na wiochę.

W przódy na sra my w tym srakowskim zaścianku miejskim ,a następnie udamy się na swe bezkresne włościa wiejskie

J
Jo

Do większości słoików, którzy się wypowiadają. Nie podoba się to wypad do siebie na wiochę.

G
Gość
18 lutego, 14:02, mieszkaniec północy:

Apeluje aby zorganizować duzy protest lub blokadę wjazdu do Krakowa z zaprosić telewizje i inne media aby pokazać jak działa skutecznie miasto i władza, tylko paraliż miasta zwróci uwagę i to najlepiej wtedy gdy Duda i Adamczyk będą wracać na weekend do Krakowa :)

18 lutego, 14:52, krk:

dzięki Adamczykowi ruszyła budowa S7 i północnej obwodnicy bo twoi koledzy z peło wraz z Majchrowskim palcem nie ruszyli

18 lutego, 20:45, Gość:

Jestem za protestem jak i tysiące mieszkańców północnej części Krakowa.

Potrzeba tylko prężnego i rozsądnego organizatora, nie polityka, najlepiej kogoś z organizacji ,wspólnot mieszkańców. Do dzieła bo świat zapomni o naszym istnieniu.

Zadeklaruj się.

19 lutego, 8:04, Zuza:

Rozpłacz się jeszcze bo ci świat na łeb spadnie..łeeeeeeeee..łeeeeeeeee

Pisowski kreryn

Z
Zuza
18 lutego, 14:02, mieszkaniec północy:

Apeluje aby zorganizować duzy protest lub blokadę wjazdu do Krakowa z zaprosić telewizje i inne media aby pokazać jak działa skutecznie miasto i władza, tylko paraliż miasta zwróci uwagę i to najlepiej wtedy gdy Duda i Adamczyk będą wracać na weekend do Krakowa :)

18 lutego, 14:52, krk:

dzięki Adamczykowi ruszyła budowa S7 i północnej obwodnicy bo twoi koledzy z peło wraz z Majchrowskim palcem nie ruszyli

18 lutego, 20:45, Gość:

Jestem za protestem jak i tysiące mieszkańców północnej części Krakowa.

Potrzeba tylko prężnego i rozsądnego organizatora, nie polityka, najlepiej kogoś z organizacji ,wspólnot mieszkańców. Do dzieła bo świat zapomni o naszym istnieniu.

Zadeklaruj się.

Rozpłacz się jeszcze bo ci świat na łeb spadnie..łeeeeeeeee..łeeeeeeeee

G
Gość
18 lutego, 14:02, mieszkaniec północy:

Apeluje aby zorganizować duzy protest lub blokadę wjazdu do Krakowa z zaprosić telewizje i inne media aby pokazać jak działa skutecznie miasto i władza, tylko paraliż miasta zwróci uwagę i to najlepiej wtedy gdy Duda i Adamczyk będą wracać na weekend do Krakowa :)

18 lutego, 14:52, krk:

dzięki Adamczykowi ruszyła budowa S7 i północnej obwodnicy bo twoi koledzy z peło wraz z Majchrowskim palcem nie ruszyli

Jestem za protestem jak i tysiące mieszkańców północnej części Krakowa.

Potrzeba tylko prężnego i rozsądnego organizatora, nie polityka, najlepiej kogoś z organizacji ,wspólnot mieszkańców. Do dzieła bo świat zapomni o naszym istnieniu.

Zadeklaruj się.

B
Bóg

Na pewno nie za mojej kadencji...

W
Wężyk

29 listopada w lesie, kocmyrzowska w lesie, tramwaj na górkę w lesie, igołomska w lesie. kolejny tramwaj.....zgadnijcie gdzie będzie? Ktoś się założy. Stawiam wszystkie pieniądze, serio!!!! Nieudolnośći i niegospodarość władz porażająca!!!!!!!!!

G
Gość

Do rozbudowy 29 tej nigdy nie dojdzie - ten deweloper, który obecnie buduje osiedle - koszmarek tuż przy samej drodze, już o tym wie...Inaczej nie ładował by bloków tuż przy jezdni.

k
krk
18 lutego, 14:02, mieszkaniec północy:

Apeluje aby zorganizować duzy protest lub blokadę wjazdu do Krakowa z zaprosić telewizje i inne media aby pokazać jak działa skutecznie miasto i władza, tylko paraliż miasta zwróci uwagę i to najlepiej wtedy gdy Duda i Adamczyk będą wracać na weekend do Krakowa :)

dzięki Adamczykowi ruszyła budowa S7 i północnej obwodnicy bo twoi koledzy z peło wraz z Majchrowskim palcem nie ruszyli

m
mieszkaniec północy

Apeluje aby zorganizować duzy protest lub blokadę wjazdu do Krakowa z zaprosić telewizje i inne media aby pokazać jak działa skutecznie miasto i władza, tylko paraliż miasta zwróci uwagę i to najlepiej wtedy gdy Duda i Adamczyk będą wracać na weekend do Krakowa :)

G
Gość

Nie chcę tramwaju na Meissnera i Mlyńskiej tym bardziej, że urzędnicy twierdzą, że wiele linii autobusowych by zlikwidowano. Za "podniesienie ręki" na choćby jedną linię autobusową urzędnika niech potrąci na pasach... autobus. Pewnie znów tramwaje miałyby na światłach pierwszeństwo kosztem… autobusów. Nie chcę tej linii tramwajowej. Niech wreszcie zrobią priorytet dla autobusów na sygnalizacjach!

B
Burmistrz Nowej Huty

Jedyny sposób żeby linie tramwajowe na północy zaczęto budować to ulokowanie w tych rejonach prywatnych uczelni gdzie pan pre-zydent miałby możliwość dorobić. Wtedy roboty przy tych trasach rusza błyskawicznie.Teraz natomiast najlepiej zwalić wszystko na rząd czyli niższy podatek

W
Woj35

Kraków powinien brać przykład z Monachium jechać i pooglądać komunikacja wzór a miasto bardzo podobne do naszego i to pod każdym względem!

t
tttr
18 lutego, 8:58, Gość:

Precz z tramwajem na Meissnera. Nie potrzebujemy tu hałasu i niszczenia zieleni.

do tego linia biegnąca zygzakiem między blokami ... tramwaj jadący 5 kmh

k
krak

I dobrze !

Trzeba było wybrać panią Wassermann prezydentem a teraz morda w kubeł !

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska