WIDEO: Trzy Szybkie
- To jak wygląda w naszym mieście przygotowywanie nowych linii tramwajowych to jest kpina. Trasa z ulicy Meissnera do Mistrzejowic to jest obiecywanie gruszek na wierzbie. Mieszkańcom, którzy liczą na szybką realizację tej inwestycji przypomnę, jaką nieporadność urząd wykazuje w związku z budową tak ważnej i oczekiwanej linii na Górkę Narodową. To przedsięwzięcie już dawno miało się rozpocząć, ale nadal nie można się doczekać pierwszych prac - komentuje Wiesław Mądry, mieszkaniec Górki Narodowej.
Zaznacza, że brakuje informacji dotyczących harmonogramu robót. Zapytaliśmy o to w Zarządzie Inwestycji Miejskich, czekamy na odpowiedź. W grudniu zeszłego roku ZIM podał, że coraz bliżej jest do wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ZIM wyjaśniali, że nim ZRID zostanie wydany, to konieczne będzie uzyskanie od ministra infrastruktury odstępstwa od przepisów obowiązujących od 13 września 2019 r., zawartych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. W urzędzie mieli wtedy nadzieję, że w najbliższych tygodniach przyjdzie pozytywna odpowiedź. - Mamy już luty i nadal jest cisza w sprawie decyzji ZRID - mówi Wiesław Mądry.
Na razie Zarząd Dróg Miasta Krakowa pochwalił się postępem w przygotowaniu innej inwestycji. Chodzi o budowę linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. W styczniu tego roku ta jednostka zakończyła dialog konkurencyjny z trzema zaproszonymi firmami: Mota-Engil Central Europe PPP Road; Vardun; konsorcjum PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner), które otrzymały zaproszenie do złożenia ofert, mają na to 90 dni.
- Podstawą wyboru tych firm, trzech z siedmiu zgłoszonych, było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji - informują w ZDMK. - To jednej z nich ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji - dodają urzędnicy.
Zapytaliśmy, co stanie się w sytuacji, w której żadna z trzech firm ostatecznie jednak nie zdecyduje na złożenie oferty. - Taka sytuacja jest raczej mało prawdopodobna - odpowiadają w ZDMK.
Z uwagi na ewentualne odwołania w magistracie przewidują, że umowa z wybraną firmą zostanie zawarta z końcem lata bieżącego roku. Plany są takie, że zaprojektowanie linii oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji potrwa do drugiego kwartału 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 r.
Firma, która zostanie ostatecznie wyłoniona, wybuduje około 4,5-kilometrowy odcinek sieci tramwajowej od skrzyżowania ulic Jana Pawła II, Stanisława Lema i Janusza Meissnera aż do Mistrzejowic, dokona rozbudowy pętli tramwajowej w Mistrzejowicach, a także zrealizuje blisko kilometrowy tunel pod rondem Polsadu. Umowa z nią zostanie zawarta na okres 24 lat (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa, 20 lat – eksploatacja). Wynagrodzenie dla wykonawcy ma być wypłacone w formie „opłaty za dostępność” po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.
Natomiast w przypadku linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej ma powstać torowisko tramwajowe o długości około 5,5 km. Z pętli Krowodrza Górka ma być poprowadzone na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Przy trasie powstaną trzy parkingi park&ride, w tym jeden przy pętli Górka Narodowa.
