- Uchwalone nowe przepisy taryfowe uwzględniają możliwość zwiększenia ceny biletu miesięcznego maksymalnie do 90 zł, a więc maksymalnie o 10 zł, od 1 sierpnia 2024 roku. Taką podwyżkę będzie mógł wprowadzić prezydent Krakowa zarządzeniem, ale nie musi tego robić - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
- My nie chcieliśmy wprowadzać żadnych podwyżek dla krakowian. Dostrzegliśmy, że może być ukryta podwyżka w przyszłym roku, mieliśmy wątpliwości i zagłosowaliśmy przeciwko - mówi Michał Drewnicki, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa z klubu radnych PiS, którzy nie poparli proponowanych zmian.
Zadecydowały głosy radnych z prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków" oraz z klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.
Dominik Jaśkowiec, radny PO, komentuje: - Złożyliśmy poprawkę, która została przegłosowana i zakładała pozostawienie biletu miesięcznego w cenie 80 zł bez możliwości jej zwiększania w przyszłym roku. Jeżeli jest mowa o ukrytej podwyżce, to trzeba byłoby jej szukać w przegłosowanych drukach złożonych przez prezydenta.
Bilet metropolitalny od 159 zł
W wyniku głosowania od sierpnia tego roku pojawi się nowy bilet metropolitalny, dzięki któremu kupując jeden bilet będzie można podróżować pojazdami komunikacji miejskiej (tramwaje, autobusy) oraz pociągami.
Przypomnijmy, że początkowo prezydent Krakowa proponował, by bilet metropolitalny można było kupić za 119 zł, ale miało nie być osobnego biletu miesięcznego na przejazdy tramwajami i autobusami. Urzędnicy tłumaczyli, że cena uwzględnia koszty inflacji. Krakowscy radni nie zgodzili się na taką podwyżkę. Nie przegłosowali też propozycji biletu metropolitalnego za 109 zł, ani podwyżki ceny biletu miesięcznego na przejazdy tramwajami i autobusami za 90 zł.
Ostatecznie pozostaje więc na razie dla krakowian bilet miesięczny na tramwaje i autobusy za 80 zł. Dla wszystkich, a więc krakowian a także mieszkańców aglomeracji od 1 sierpnia będzie też bilet metropolitalny - za 159 zł w strefie I (miasto Kraków), 169 zł – na strefy I i II, 199 zł – na strefy I, II i III.
W granicach strefy II znajdują się gminy, które przystąpiły do porozumienia w sprawie publicznego transportu zbiorowego: Biskupice, Czernichów, Iwanowice, Kocmyrzów-Luborzyca, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skała, Skawina, Słomniki, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki.
Strefą III objęte są gminy: Brzeźnica, Krzeszowice.

Gigantyczna inwestycja PKP
Wprowadzenie biletu metropolitalnego będzie powiązane z oddaniem gigantycznej inwestycji realizowanej w Krakowie przez PKP Polskie Linie Kolejowe, która polega na dobudowie drugiej pary torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W ramach zadania powstały w centrum Krakowa estakady oraz mosty kolejowe nad Wisłą, czy też przystanek kolejowy na Grzegórzkach. Dzięki temu w stolicy Małopolski i regionie będzie można rozwijać lokalne połączenia kolejowe.
Ten tramwaj ma naprawdę pod Górkę (Narodową). Oto najlepsze ...
Nowe wagony w PKP Intercity

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Góralskie królestwo Marty i Dawida Kubackich. W Szaflarach zbudowali piękny dom
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Jakie linie tramwajowe planowane są w Krakowie w najbliższych latach? LISTA