https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy nie chcą pod oknami drogi do Centrum Nauki

Bartosz Dybała
Na czerwono zaznaczyliśmy orientacyjny przebieg drogi do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Miałaby biec częściowo wzdłuż pasa startowego dawnego lotniska Czyżyny
Na czerwono zaznaczyliśmy orientacyjny przebieg drogi do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Miałaby biec częściowo wzdłuż pasa startowego dawnego lotniska Czyżyny
Gmina wybuduje drogę do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon, które ma powstać przy alei Bora-Komorowskiego. Finansowo dołoży się samorząd województwa małopolskiego. Ostatnio zostało podpisane porozumienie w tej sprawie.

Obie inwestycje wzbudzają obawy mieszkańców osiedla Akademickiego. Szczególnie nowa droga, która ma powstać tuż pod oknami ich domów. Oznacza to większy hałas i więcej spalin. Przekonują, że szosa nie rozwiąże problemów komunikacyjnych. Pomogłaby w tym budowa torów tramwajowych wzdłuż ulicy Stella-Sawickiego, ale przygotowania do tej inwestycji prawdopodobnie zaczną się dopiero po... 2023 roku.

W ubiegłym miesiącu poczyniono kolejny duży krok, który umożliwi budowę Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon przy alei Bora-Komorowskiego. Miasto przekazało samorządowi województwa działkę, na której do 2022 r. inwestycja ma zostać zrealizowana. Od początku porównywana jest do Centrum Nauki Kopernik, które od 2010 roku istnieje w Warszawie.

O samej inwestycji wiadomo już dużo. Siedziba centrum ma przypominać samolot, wznoszący się do lotu, a cały teren, przygotowany pod MCN, zajmie ok. 4 ha. Teraz to głównie zielone, niezagospodarowane grunty. Za inwestycję odpowiada marszałek, a jej koszt to ok. 150 mln zł. Kluczowe pozostaje pytanie, jak zostanie zorganizowany dojazd do budynku.

O tym niewiele mówi się i pisze. A jak się okazuje, samorząd województwa podpisał ostatnio porozumienie o współpracy z gminą w zakresie budowy zupełnie nowej drogi, którą będzie można dojechać do MCN. Wybudować ma ją miasto, a województwo pokryje połowę kosztów. Pytaliśmy w biurze prasowym Urzędu Marszałkowskiego, ile droga będzie kosztowała, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi na to pytanie.

Wyjście ewakuacyjne ze schronu przeciwlotniczego przy ul. Pawiej 17A tuż przed wyburzeniem w 2011 roku

Kraków. Miejsca, których już nie ma [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Nieco więcej wiadomo natomiast o tym, którędy ma przebiegać. Aby dostać się do Małopolskiego Centrum Nauki, np. spod Centrum Handlowego M1 przy alei Pokoju, trzeba będzie przejechać ulicami Nowohucką i Stella-Sawickiego, a następnie z tej ostatniej będzie możliwy skręt w planowaną drogę.

- Będzie tworzony lewoskręt lub rondo na wysokości osiedla AVIA - tłumaczy Filip Szatanik z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. „(...) ostateczny przebieg oraz parametry drogi dojazdowej zostaną określone na etapie uzgadniania dokumentacji projektowej” - czytamy z kolei w odpowiedzi prezydenta Jacka Majchrowskiego na interpelację miejskiego radnego Michała Drewnickiego.

Nie ma nawet parku

Wiele obaw w związku z budową nowej drogi, która będzie biegła częściowo wzdłuż wpisanego do gminnej ewidencji zabytków pasa startowego dawnego lotniska Rakowice Czyżyny, mają mieszkańcy osiedla Akademickiego. - Teraz spacerują tamtędy rodzice z dziećmi. Ponadto nowa droga to też większy hałas i więcej spalin. Nie jest nam potrzebna - mówi pan Piotr, jeden z mieszkańców osiedla. Jego zdaniem zwiększy się jedynie ruch samochodowy w okolicy. - Będzie tragedia. Z okien widok na Centrum Nauki, a z obu stron osiedla ruchliwe ulice: aleja Bora-Komorowskiego i nowa droga. A w pobliżu nie mamy nawet parku - dodaje mężczyzna.

Zupełnie przeciwnego zdania jest natomiast Urząd Marszałkowski. - Droga umożliwiać będzie nie tylko dojazd do Cogiteonu, ale również lepszą komunikację mieszkańców okolicznych osiedli, np. z aleją Jana Pawła II - przekonuje Filip Szatanik.

Szybkie połączenie

Mieszkańców bardziej ucieszyłaby jednak budowa linii tramwajowej na ul. Nowohuckiej, Stella-Sawickiego i Wiślickiej, która planowana jest od dawna. - Ta inwestycja przede wszystkim zapewni szybkie połączenie rejonów Czyżyn i Nowej Huty z południem miasta, omijające zatłoczone centrum - przekonuje Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Byłaby ona również istną rewolucją dla pasażerów komunikacji miejskiej, którzy zmuszeni są jeździć ulicą Nowohucką autobusami. A one często tkwią w korkach, m.in. dlatego, że droga pozbawiona jest buspasa. - Nowa trasa zwiększy też niezawodność sieci tramwajowej, zapewniając trzecią - obok Mogilskiej i alei Pokoju - niezależną nitkę dla terenów na wschód od centrum Krakowa, co może być nieocenione w przypadku remontów albo nagłych utrudnień - dodaje Mosakowski.

Niestety, miasto co prawda ma w dalszych planach budowę takiej linii, ale przygotowanie tej inwestycji przez Zarząd Inwestycji Miejskich rozpocznie się prawdopodobnie dopiero po... 2023 roku.

Jedyne, na co mieszkańcy osiedla Akademickiego i sąsiednich mogą liczyć w najbliższym czasie, to nowe przystanki autobusowe przy skrzyżowaniu ulic Stella-Sawickiego i Orlińskiego. Powstaną w przyszłym roku.

Zarządowi Zieleni Miejskiej nadal nie udało się natomiast wyłonić firmy, której zleci wybudowanie parku przy ul. Stella-Sawickiego. To jedyny park, jaki gmina planuje na terenie byłego lotniska w Czyżynach. Kolejny przetarg ma być w przyszłym roku.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Bądź eko! Wypożycz choinkę na święta

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Eryk17
1.Na północy osiedla są korki z Bora Komorowskiego
2.Na wschodzie - korki na Stella-Sawickiego.
3.Na południu osiedla zrobimy dojazd do Centrum
4.Na zachodzie umieścimy parking Centrum.
Niech mają za swoje....
E
Eryk
Takie małe trollowanko.....
E
Eryk
Najprościej byłoby ich wystrzelać. Żeby ich wytruć samochodami z korków na Bora-Komorowskiego, Stella-Sawickiego oraz z dojazdówki do centrum potrzeba kilka lat. Trochę długo. Mogą bruździć.
z
zieleń
I co pokazałeś tym komentarzem, poza tym że rodzice ci nie wpoili w domu podstawowych zasad dobrego wychowania?
a
abaqus
No jasne, postawić na jakimś zadupiu, żeby nie dało się tam dojechać! To jest o tyle dobra lokalizacja, że jest właśnie centralnie położona w mieście, zewsząd jest tam blisko. Tak się lokalizuje inwestycje publiczne! W zasięgu jak największej liczby osób a nie gdzieś gdzie pies z kulawą nogą nie trafi.
Nazywanie kawałka wylanego betonu zabytkiem to farsa. Może jeszcze wysypisko w Baryczy nazwiesz zabytkowym?? W okolicy jest dużo parków - Tysiąclecia oraz Lotników Polskich, a takiego obiektu nie ma.

Poza tym nie odniosłeś się do meritum sprawy, dlaczego tak nie protestowali jak "betonowano" zieleń pod budowę ich bloków, odpowiesz na to, czy nie?
A
As
Jeśli nie rozumiesz tego, że każdy skrawek zieleni w mieście jest przemieniany w beton, to świadczy o Twoim niezbyt wysokim rozgarnięciu. Tego typu inwestycje powinny lądować na obrzeżach miasta, by dojazd do niech nawet spoza miasta był łaty i by do miasta nie wjeżdżały autokary z dzieciakami.
A tereny zabytkowego pasa winny pozostać przestrzenią spacerową, a nie wielkim parkingiem dla szkolnych wycieczek! Natomiast zieleń, na której stanie Centrum należy zagospodarować na przestrzeń parkowo-rekreacyjną!
A
As
Ewentualnie wykorzystanie ul. prof. Życzkowskiego
j
jacek ma to w dupi....
wziął już kasę ... i będą betonować! :((
A
As
Wjazd i wyjazd bezpiśrednio z Bora-Komorowskiego byłby najlepszym rozwiązaniem, a do tego najtańszym. Wjazd przed estakada do Serenady, a wyjazd za.
p
pierre dolain
PiS byłby jeszcze gorszy. To, co Majchrowski robił pod stołem (i w wyniku czego zniszczył to miasto), PiS uchwalił ustawowo w ramach tzw. lex deweloper. Poza tym pani Wasserman nie miała ani doświadczenia, ani zaplecza w krakowskim samorządzie. To nie ona by rządziła, tylko stare pisowskie świnie o lepkich łapach, które przed wyborami same zamieściły w sieci wideo, na którym planowały podział łupów po wyborach w Krakowie.

Jedynym dobrym kandydatem był Gibała, ale ciemnolud krakowski dał sobie wprogramować w puste łby, że można głosować tylko na dżumę lub cholerę, czyli Majchrowskiego i Wasserman (w skali całej Polski to samo dotyczy głosowania na PO i PiS).
a
antymajcher.pl
Na Stella Sawickiego korek o 16 sięga 2 km a oni jeszcze chcą tam centrum wpieprzyc, idioci. Wyrabali Avie, zero rozwiązań komunikacyjnych, dywizjonu się przez to dusi, tramwaj na Stella Sawickiego miał być do 2019 rok, w zeszłym roku laskwcy ogłosili że jednak do 2026. Żenada kompletna i totalna.
c
czyzyny
Spieprzaj deweloperku
k
kork
Tak, firma BUDIMEX, nie używajmy eufemizmów. Niestety Koterba z Machlojskim nie zmusiło ich do tego...
k
krakowianin
Zjeżdżaj przyjezdny słoju -wieśniaku...
H
Hutas
Eh ci mieszkańcy os. Akademickiego...Najpierw im przeszkadzał hałas na akademikach PK (szok i niedowierzanie-wprowadzić się obok kampusu i mieć hałasy za oknem), w rezultacie studenckie życie tam umarło (Juwenalia chociażby). Teraz znowu im coś nie pasuje. Zabudowa na terenach zielonych i ingerencja w dotychczasowy układ "społeczny" jest ok, o ile buduje się nasze mieszkania. Później koniec: chcemy mieć po wieczne czasy widok na drzewka i krzaczki i latające na pikniku lotniczym samoloty. Otóż tak mieszkanie w mieście nie działa, moi drodzy.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska