Wiele kontrowersji wśród mieszkańców wywołał projekt przebudowy al. 29 Listopada. Inwestycja dotyczy odcinka tej drogi o długości ok. 2,6 km, która od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta będzie mieć po dwa, a miejscami trzy pasy ruchu w każdym z kierunków. Protestujący uważają jednak, że miasto powinno budować, ale z rozsądkiem - bez zawłaszczania własności prywatnej i niszczenia zieleni, kiedy nie jest to konieczne.
Sprzeciw wobec planów rozbudowy al. 29 Listopada wyraziła Parafia pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza z ul. Dobrego Pasterza 4. Tam wysiłkiem parafian przy kościele powstał ogród. - Projekt obejmuje zajęcie pod inwestycję dużej części zielonego terenu. Trzeba będzie przesunąć pomnik św. Jana Pawła II. Tak miało być też z dzwonnicą, ale udało się ją ocalić - mówi Dionizy Jedynak, proboszcz parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza. Przypomina, że w rejonie kościoła są dwa pasy ruchu. Część ogrodu ma być zabrana pod budowę prawoskrętu w ul. Dobrego Pasterza oraz ścieżki rowerowej.
W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu podkreślają, że proponowane rozwiązanie będzie służyć poprawie ruchu komunikacji zbiorowej (autobusy, busy).
Unijne miliony na aleję 29 Listopada [WIDEO]
Specustawa ważniejsza niż plan
Urząd przekonuje: „Rozwiązania projektowe dotyczące rozbudowy al. 29 Listopada w sposób optymalny wpisują się w istniejące zagospodarowanie terenu, zapewniając poprawę m.in. bezpieczeństwa poruszania się ludzi, w tym wiernych, udających się na uroczystości religijne”.
Protestujący alarmują natomiast, że koncepcja jest niezgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Prądnik Czerwony-Zachód. Zwracają uwagę, że linia rozgraniczająca drogę i obszar kultu religijnego została w planie zagospodarowania wyznaczona w odległości 2,4 - 5,7 m od drogi, a w projekcie zwiększono ją do 8,5 m (od południa) i 14 m (od strony skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza).
W ZIKiT wyjaśniają, że inwestycja jest realizowana w oparciu o specustawę drogową i w związku z tym przebieg drogi nie musi być zgodny z planem miejscowym.
Jacek Sempek, przewodniczący rady parafialnej komentuje: - Ze specustawy powinno się korzystać, jeżeli mamy sto procent pewności, że rozwiązania są konieczne, a wszelkie możliwości zostały wyczerpane.
Parafianie pytają czy przebudowa al. 29 Listopada w proponowanym zakresie jest zasadna, skoro zapadły decyzje o budowie dwóch innych ważnych tras - północnej obwodnicy Krakowa oraz ul. Iwaszki (połączenie ul. Strzelców z al. 29 Listopada). Ale przebudowa al. 29 Listopada jest już w trakcie realizacji. W przetargu na to zadanie zwyciężyła firma Strabag. Koszt inwestycji to 95 mln zł, termin realizacji wyznaczono na koniec 2021 r.
Problem ze ścieżką rowerową
To nie koniec kontrowersji związanych z rozbudową al. 29 Listopada. Ostatnio radni dzielnicowi ze Starego Miasta negatywnie zaopiniowali koncepcję budowy ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej. Doszło bowiem do absurdalnej sytuacji, w której projektant poprowadził ją po… terenie Wspólnoty Mieszkaniowej Al. 29 Listopada 32 D. Mieszkańcy są oburzeni i twierdzą, że kuriozalne jest po pierwsze wchodzenie z inwestycją na czyjś teren, a po drugie nawet gdyby tak poprowadzić ścieżkę, to trzeba by wyciąć pod nią drzewa. A zieleni jest tam i tak mało. -Nie było żadnych konsultacji w tej sprawie - mówi Lidia Łojek, wiceprezes wspólnoty.
Obrazowo wygląda to w ten sposób: za ekranami akustycznymi ciągnie się chodnik, a obok jest pas zieleni. To teren miasta. Od trawnika i chodnika, które należą już do wspólnoty, oddzielają go biało-czerwone słupki. I to właśnie bliżej bloku miałaby biec ścieżka, której w tej formie mieszkańcy są przeciwni. Twierdzą, że doprowadzi to do groźnych sytuacji dla wszystkich uczestników ruchu.
W ZIKiT zapewniają, że ścieżka została tak poprowadzona, aby uchronić jak najwięcej zieleni. Twierdzą, że zarówno koncepcja, jak i plan funkcjonalno-użytkowy jest jeszcze na etapie uzgodnień. „Jednocześnie jest już po zaopiniowaniu Zespołu ds. Audytów Rowerowych, który daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim zainteresowanym mieszkańcom. Jest to rodzaj konsultacji społecznych” - zaznaczają w ZIKiT. Mieszkańcy przekonują, że takich konsultacji nie było.
Co do poprowadzenia ścieżki po terenie wspólnoty, urzędnicy komentują krótko: „Jeżeli inwestycja wchodzi w tereny prywatne, to przewidziana jest rekompensata dla ich właścicieli”. Tyle że mieszkańcom nie o to chodzi. Nie chcą, aby ścieżka w ogóle przebiegała po terenie wspólnoty.
Niepokoją się również mieszkańcy ul. Belwederczyków. Twierdzą, że po przebudowie al. 29 Listopada zostanie zlikwidowana możliwość skrętu w tę drogę dla jadących od strony Krakowa. W ZIKiT twierdzą, że na początku przewidywano możliwość nawrotki na wysokości ul. Witkowickiej i Węgrzeckiej. „Przy tej koncepcji nie była brana pod uwagę budowa Północnej Obwodnicy Krakowa” - czytamy w odpowiedzi. Urzędnicy sami przyznają, że procedura uzyskania decyzji środowiskowej dla przebudowy al. 29 Listopada się przeciągała, dlatego prawdopodobnie roboty zbiegną się w czasie z budową obwodnicy. W ramach drugiej inwestycji powstanie rondo i właśnie tam ma być możliwość nawrotki.
Przebudowa al. 29 Listopada
- od ul. Opolskiej do granicy miasta - dwa, a na niektórych odcinkach trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
- kierunki jazdy rozdzielone wyspą lub barierą betonową.
- obustronne pasy dla komunikacji zbiorowej.
- w rejonie skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza pasy do lewo- i prawoskrętu.
- pasy do lewo i prawoskrętu w ul. Nad Strugą.
- chodniki po obu stronach o szerokości 2 m oraz ścieżki rowerowe - 2 m, oprócz odcinka pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Witkowicką i Węgrzecką, a skrzyżowaniem z ul. Iwaszki, gdzie mają być obustronne ciągi pieszo-rowerowe (4 m) oraz na odcinku od skrzyżowania z ul. Rybianka do skrzyżowania z ul. Nad Strugą - tam jednostronna ścieżka po stronie południowo-wschodniej. Po stronie północno-zachodniej zaplanowano wykonanie ciągu pieszo-rowerowego szerokości 3,5m.
WIDEO: Mówimy po krakosku
Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU
KONIECZNIE ZOBACZCIE:
Follow https://twitter.com/dziennipolski