https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mniej miejsc parkingowych przy galeriach handlowych i biurowcach?

Piotr Tymczak
Fot: Adam Wojnar
Prezydencka propozycja poprawy programu parkingowego zakłada zmiany wskaźników parkowania przy różnych obiektach. Wymagana liczba miejsc dla aut miałaby być mniejsza w przypadku m.in. sklepów wielkopowierzchniowych i biurowców. To nie podoba się krakowskim radnym.

Obowiązujący program parkingowy przewiduje, że w przypadku obiektów handlowych powyżej 2 tys. mkw powierzchni sprzedaży trzeba wybudować 50 miejsc parkingowych na 1. tys. mkw sprzedaży. Propozycja prezydenta jest taka, aby ten wskaźnik zmniejszyć do 30 miejsc na 1 tys. mkw sprzedaży.

W przypadku biurowców obecnie wymagane jest 5-10 parkingów w obiektach w ścisłym centrum (obszar ochronny) na 1 tys. mkw powierzchni użytkowej i 30 na terenach poza ograniczeniami. Propozycja zmian jest taka, aby ten drugi wskaźnik zmniejszyć o połowę – do 15 miejsc postojowych na 1 tys. mkw. powierzchni użytkowej.

Projekt takich zmian wywołał kontrowersje wśród radnych z Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. - Wybrałem się w sobotę na zakupy do Galerii Handlowej Bonarka i krążyłem pół godziny zanim zaparkowałem. Podobnie jest w innych tego typu obiektach. Nie powinniśmy zmniejszać przy nich liczby miejsc parkingowych. Nie mówiąc o biurowcach. W ich przypadku spora liczba pracowników parkuje na ulicach – komentował radny Wojciech Wojtowicz (PO).

Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, wyjaśnił, że przeprowadzono badania w czterech dużych sklepach wielkopowierzchniowych (M1 przy al. Pokoju, Galeria Bronowice prz ul. Stawowej, Tesco przy ul. Wielickiej, Krokus przy ul. Bora-Komorowskiego) oraz biurowcach (m.in. przy ul. Opolskiej, Lublańskiej i Armii Krajowej) i wyszło z nich, że miejsca parkingowe przy tych obiektach są zajmowane średnio w ok. 60 procentach.

Bożena Kaczmarska-Michniak, dyrektor Biura Planowania Urzędu Miasta Krakowa, wyjaśniła, że inwestorzy sklepów wielkopowierzchniowych zwracali uwagę, iż 50 miejsc postojowych na 1 tys. powierzchni sprzedaży to za dużo. - Zdecydowaliśmy więc, aby iść w kierunku obniżenia tych wskaźników – mówiła dyr. Kaczmarska-Michniak. - A jeżeli chodzi o biurowce, to pracuje tam dużo młodych ludzi, którzy dojeżdżają rowerami albo komunikacją miejską. Wiele miejsc postojowych nie jest tam wykorzystywane.

Wartość tej nowej inwestycji to 140 mln euro. Szacowana liczba klientów w ciągu roku - 12 milionów

Nowe centrum handlowe w Krakowie. Serenada została otwarta

Radny Grzegorz Stawowy (PO) zwrócił uwagę, że w przypadku nowych biurowców często jest tak, że miejsca parkingowe są płatne, firmy wykupują je dla kadry menedżerskiej, a pracownicy przyjeżdżają tramwajem czy też autobusem albo autami i parkują je na okolicznych ulicach.

Uwagę radnych zwróciło też to, że poprawiony program parkingowy nie obejmuje zwiększenia wskaźnika miejsc postojowych w zabudowie wielorodzinnej. Projekt zakłada, że na jedno mieszkanie w ścisłym centrum ma być od 0,5 do 1 miejsca postojowego, a na terenie poza ograniczeniami – co najmniej 1,2 miejsca do parkowania. - Będę wnioskował, aby ten wskaźnik zwiększyć do 1,3. Trzeba dążyć do tego, aby nie dochodziło do sytuacji, w których na nowych osiedlach już na samym początku samochodami są zastawiane chodniki i ulice, bowiem brakuje miejsc postojowych – mówił radny Jakub Kosek (PO).

Radny Andrzej Mazur (PiS) podkreślał: - Czasy się zmieniają i powinno się brać pod uwagę budowę większej liczby parkingów na osiedlach. Trzeba pamiętać, że teraz często na rodzinę jest więcej niż jeden samochód.

Łukasz Szewczyk zwrócił jednak uwagę, że samo zwiększenie wskaźnika na osiedlach może nie pomóc, jeżeli za miejsca postojowe mieszkańcy będą musieli dodatkowo płacić, bo może skończyć się tym, że przez to zrezygnują z takich opłat, wybierając darmowe parkowanie na ulicy.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Ppoiiu
Tylko chory człowiek może wymyślić aby zmniejszyć ilość miejsc parkingowych przy nowo budowanych galerii czy biurowców nie mówiąc o budynkach mieszkalnych. Totalny deb....izm !!!
d
daro
Dosc tej farsy. Prezydent do wymiany i to już
D
Dominik
Nie mam za grosz zaufania do kompetencji i uczciwości tej ekipy. W Krakowie trzeba zmian i to od zaraz
G
Gość
Proszę nie mylić urzędów i urzędników, z budynkami biurowymi, w których pracują ludzie zatrudnieni przez prywatne firmy. Chyba nie ma Pan pojęcia, czym zajmują się ludzie pracujący w "biurach".
Dziwna ta robotnicza ekonomia ...
G
Gość
Totalitaryzm skończył się dawno temu. Każdy ma prawo poruszać się tak , jak mu się podoba i mieszkać tam gdzie mu się podoba. Nadawałby się Pan do Partii...
k
ktoś
Jeśli chodzi o ten argument z biurowcami to mogę się zgodzić, ale z hipermarketami, takie wygodne jest przecież wiezienie w autobusie czy tramwaju zgrzewki wody i z 5 siatek zakupów, a takie zakupy robią ludzie jadąc do hipermarketu.
G
Gość
Biurowców jest o wiele za dużo a w nich pracują darmozjady! Niech chociaż dojeżdżają AUTOBUSAMI a nie samochodami "osobistymi". Dlaczego robotnik może dojeżdżać do fabryki komunikacją zbiorową a urzędnik niby nie może do biura? Cóż to jest pracownik biurowy? Pasożyt!!! Tak, pasożyt, gdyż praca biurowa nie tylko nie wytwarza dochodu narodowego, ale go zjada, więc z punktu widzenia makroekonomii pracujący w biurach to pasożyty.
G
Gość
Trzeba zmniejszyć liczbę miejsc parkingowych, szczególnie przy biurowcach, gdyż jak ktoś ma pracę siedzącą, to niech dojeżdża autobusem lub tramwajem a nie samochodem w jedną osobę. Te biurowce to zakała naszego miasta, więc chociaż niech ludzie za biurek przestaną się wozić autami w jedną osobę. Do supermarketu też powinno się dojeżdżać AUTOBUSEM MIEJSKIM (dojeżdżający samochodem osobowym powinni stanowić mniejszość). Najlepiej, by Kraków pozbył się pewnej liczby posiadaczy aut (100 tys. ludzi wraz z samochodami przesiedlić do jakiegoś wyludniającego się miasta).
T
Takitam
"A jeżeli chodzi o biurowce, to pracuje tam dużo młodych ludzi, którzy dojeżdżają rowerami albo komunikacją miejską. Wiele miejsc postojowych nie jest tam wykorzystywane..."

O, ciekawe gdzie są takie biurowce? Chyba, że chodzi o dowolny w godzinach od 17 do 7 rano.
c
chec zysku dominuje
a miasto w te pedy realizuje postuylaty.
Cytat sam w sobie kuriozalny mowi wszystko:
Bożena Kaczmarska-Michniak, dyrektor Biura Planowania Urzędu Miasta Krakowa, wyjaśniła, że inwestorzy sklepów wielkopowierzchniowych zwracali uwagę, iż 50 miejsc postojowych na 1 tys. powierzchni sprzedaży to za dużo. - Zdecydowaliśmy więc, aby iść w kierunku obniżenia tych wskaźników – mówiła dyr. Kaczmarska-Michniak. - A jeżeli chodzi o biurowce, to pracuje tam dużo młodych ludzi, którzy dojeżdżają rowerami albo komunikacją miejską. Wiele miejsc postojowych nie jest tam wykorzystywane.
t
tutti frutti
Prezydent JM i jego genialne pomysły... Krakowianie mają dość. Byle do wyborów
Y
Yyyy
Jak długo jeszcze? Ile razy krakowianie będą wybierać Wielkiego Betonowego? Przecież tu się nigdy nic nie zmieni :////
k
krak-us
Kraków=chore miasto a jeszcze bardziej chora jego władza.Tym miastem rządzą coraz bardziej oderwani od rzeczywistości "ufoludzie". Najwyższy czas aby mieszkańcy się obudzili i coś zaczęli zmieniać bo za kilka lat będzie już tutaj tylko władza a mieszkańcy won.
X
X
Czytam i oczom nie wierze. Ci radni to jacys kosmici z innej planety. W centrach handlowych jak m1 owszem nie ma zajetych wszystkich miejsc. Ale Bonarka skad blizej do innych miejsc zainteresowan juz tak. To samo Galeria Krakowska. Niech to zostawia w spokoju. O biurowcach szkoda gadac... pracuja mlodzi ludzie ktorzy jezdza na rowerach... hahaha umre. Co za kompletny brak wiedzy i rozeznania w temacie!!! Przeciez dlatego sa glosy o rozszerzenie strefy postoju np .a czerwonym pradniku. Bo sa biurowce i ulice zawalone. To samo bronowice, Ruczaj, itp. Powinny byc parkingi 1auto na potencjalnego pracownika w tym co najmniej 60% parkingow do wynajmu bezposrednio przez pracownika a nie kadre managerska! Osiedla?! Co najmniej 2 miejsca na mieszkanie!!! Gdyby to prawo bylo w takim ksztalcie to nie bylo by problemu z parkingami na osiedlach gdzie devoperzy nawciskali bloki w bloki. Do tego kazdy blok powinien miec parking otwarty dla gosci! Tzn miejsca owszem ogrodzone ale bez rezerwacji.
y
yeti4321
Pracuję w kompleksie RBP/Quattro, gdzie rzekomo robiono te badania. Żeby mieć pewność, ze uda mi się zaprakować na parkingu w okolicach biurowca muszę być w pracy przed 8:00, chwilę później na wyświetlaczu pokazującym liczbę dostępnych miejsc pojawia się komunikat "Zajęte". Na szczęście moja firma wykupiła część miejsc parkingowych dla swoich pracowników, ale sporo innych osób nie ma tego komfortu, co widać naokoło biurowców - wszystkie drogi dojazdowe, trawniki, drogi pomiędzy lokalami usługowymi, drogi osiedlowe są ponabijane samochodami na full. Czy oni te badania wokół biurowców robili w niedzielę????
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska