https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na Klinach nie tylko rządowe mieszkania, ale też biurowce

Bartosz Dybała
Z końcem przyszłego roku lub z początkiem 2020 ma się rozpocząć budowa mieszkań w ramach rządowego programu na krakowskich Klinach. Tymczasem odpowiedzialna za inwestycję spółka przedstawiła, jak chce rozbudować drogi w okolicy planowanego osiedla, by ułatwić wyjazd z niego i dojazd m.in. do centrum.

Z końcem przyszłego roku lub z początkiem 2020 rozpocznie się budowa 1100 mieszkań na Klinach w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus - zapowiedzieli w piątek przedstawiciele BGK Nieruchomości (BGKN), spółki, która za tę inwestycję jest odpowiedzialna.

Jednocześnie z pracami przy budowie osiedla „Spacerowa” mają się rozpocząć roboty związane z rozbudową dróg. To konieczne, gdyż w innym przypadku Kliny czeka komunikacyjny paraliż. Przypomnijmy, że nie tylko BGKN planuje w okolicy budowę bloków. Swoje inwestycje chcą tam realizować też deweloperzy. Jak alarmują mieszkańcy, miejscy urzędnicy wydali w tym rejonie zezwolenia na budowę bloków dla aż 25 tys. mieszkańców.

Wybudują nowy węzeł

Przedstawiciele BGKN przedstawili w piątek pomysł, który ich zdaniem ma pomóc w uniknięciu paraliżu komunikacyjnego, gdy mieszkania w ramach rządowego programu powstaną. Pismo z propozycjami rozbudowy dróg trafiło na biurko szefa krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - w dwóch wariantach.

Mieszkanie Plus w Krakowie. Tak będzie wyglądać osiedle na Klinach

W pierwszym miałby powstać dwukierunkowy zjazd oraz wjazd na autostradę A4 z ul. Działowskiego; wymagałoby to wybudowania dwóch nitek dróg: 1,5 km i 2,9 km oraz węzła nad autostradą. Wariant drugi przewiduje budowę dojazdów (po 1,5 km każdy) wzdłuż autostrady od ul. Działowskiego do istniejących węzłów, m.in. skawińskiego oraz przebudowę samych węzłów.

- Szacowany koszt realizacji obu wariantów jest podobny i wynosi kilkanaście milionów złotych. Po stronie GDDKiA jest wybór - powiedział Grzegorz Muszyński, członek zarządu BGK Nieruchomości. Liczy, że decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu miesiąca, zwłaszcza, że w przypadku wybrania pierwszej opcji, procedury wymagają zgody odpowiedniego ministra, w tym wypadku - Andrzeja Adamczyka. Muszyński, pytany o to, czy jego spółka chce współfinansować inwestycję drogową, a może przerzucić koszty na GDDKiA, odpowiedział, że sprawa jest otwarta. - Jesteśmy gotowi na każde rozwiązanie - skwitował.

Przy okazji piątkowej konferencji prasowej z udziałem przedstawiciela BGKN okazało się, że w drugim etapie budowy nowego osiedla (czyli po oddaniu do użytku wspomnianych 1100 mieszkań), spółka chce stworzyć nowe powierzchnie biurowe i usługowe. Do tej pory była mowa tylko o mieszkaniach. W kontekście tych planów rozbudowa dróg w okolicy tym bardziej jest konieczna. Zaangażować będzie się musiało też miasto, bo BGKN twierdzi, że z kolei rozbudowa mniejszych, lokalnych ulic, to już zadanie magistratu.

Użytek ekologiczny

Budowa rządowych mieszkań na Klinach wciąż wzbudza kontrowersje. Podejmowane są różne działania, które mogą inwestycję zablokować. Ostatnio radni miejscy przyjęli uchwałę kierunkową, która sugeruje prezydentowi utworzenie na tamtejszych łąkach użytku ekologicznego. Otwiera to drogę do ich ochrony przed zabudową. Urzędnicy widzą szansę, na powstanie użytku, możliwe, że już z końcem przyszłego roku.

- W najbliższym czasie zostanie wyłoniony wykonawca szczegółowej inwentaryzacji przyrodniczej - zapewnia Ewa Olszowska-Dej, zastępca dyrektora Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta. Później trzeba będzie jeszcze przygotować projekt uchwały, który - nim zostanie poddany pod głosowanie w radzie miasta - trafi do konsultacji społecznych.

Przedstawiciele BGKN zapewniają, że realizując inwestycję opierają się na planie miejscowym, który zezwala im na budowę osiedla. A jeśli zostanie ustanowiony użytek ekologiczny, to BGKN dostosuje się do nowych przepisów.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszkaniec.
Już to widzę, na pewno uwierzę, że ktoś będzie jechał 4 kilometry do węzła obwodnicy. Wszystko będzie sadziło na Działowskiego, Spacerową, Babińskiego i Zawiłą. 1100 mieszkań to około 5 tysięcy ludzi, czyli kolejne ze 3 tysiące samochodów. Zawiłą, od Góry Borkowskiej do Babińskiego pojedziemy wtedy 2 godziny. Już mi słabo.
c
człek
Naprawdę
a
ales glupi
Więcej węzłów to więcej wypadków i korków bo węzły to punkty kolizji
a
ahaha
No cena rynkowa na tym zadupiu to 5000zł/m2 więc w sumie pewnie masz racej ostatedznie zbudują za 4000zł+ odsetki od spłat i wyjdzie z 4500-4900zł/m2 :)
l
lol
Tak biurowce na takim wygwizdowie bez metra, skm i innych dojazdów debili popieprzyło. Kto tam będzie chciał pracować.
F
Fangris
Tak, tak...Kliny zabetonują, kasę wezmą a drogi za pieniądze podatników będą budowali kilkanaście lat...Nie dla Zabetonowania Klin ! ! !
K
Krakus
Ktoś te mieszkania na klinach kupował
A
Adam z Judyma
Z KOBIERZYNA piszesz?? Czy z PiS-u jesteś (z resztą co za róznica). Na Klinach - już teraz ponad normę zabudowanych blokami - DZIECI JUŻ TERAZ NIE MAJĄ SZKOŁY, Sytuacja jak na głębokiej wsi po wojnie, a nie XXI wiek w wielkim mieście! Pierwszaków do budynku nie wpuszczono, muszą być WYWOŻONE do sal wynajętych w ZAWODÓWIE na Kurdwanowie. Maluchy płaczą, stresują się wywożone daleko poza osiedle same busami z pod szkoły. Albo matki rezygnują z pracy i poświęcają się dowożeniu 7-latka do i z zawodówki (brak bezpośredniego połączenia MPK Klinów z ul. Cechową więc albo jazda autem albo godzinę z przesiadkami w jedną stronę). DORZUCENIE TU BLOKÓW
j
jaki
Rząd szykuje darmowy rozrost miasta i załatwienie za miasto mieszkań socjalnych a przy głu py z magistratu chca to zablokować jakimś zmyslonym parkiem krajobrazowym czy innym badziewiem przyrodniczym!!!No tylko pogratulować.
R
Rut
Sugeruja developerzy jest realiowane. Innych propoYcji nie rozwaz.
g
gosc2
by BGK udałą sie inwestycja i zysk (na konto prywatne) , to wiecie , wybudujcie dojazd do autostrady i poszerzcie ulice (na koszt podatników) oraz doprowadźcie komunikacje ; typowa prywatyzacja zysków i "uspołecznienie kosztów" , pozdrowienia dla bankiera Morawieckiego, pewni tez od frankowiczów-:)
o
obserwator
Jeżeli nawet zmalałby ruch na sąsiednich węzłach - a nie zmaleje bo po to się planuje ten dodatkowy żeby wcisnąć dodatkowe pojazdy - to autostrada na tym odcinku już dawno przekroczyła bezpieczną przepustowość. Zmniejszenie prędkości w obrębie węzłów tej sytuacji nie poprawi bo przepustowość jeszcze zmaleje. Cwaniacy zaczną jeździć drogami bocznymi dodatkowo obciążając ruchem wąskie uliczki, korzystając m in. z tegoż węzła. To już się tam dzieje. A dodatkowy węzeł to dodatkowe miejsce kolizyjne. Rozsądne jest właśnie dobudowanie drogi serwisowej, która będzie obsługiwać węzły i pozostawienie głównego ciągu autostrady poza nimi. A pisząc brutalną przenośnię to dwóch litrów płynu do litrowej flaszki nie wlejemy.
j
j23
sąsiednie węzły są zakorkowane w godzinach szczytu, więc tylko dodatkowy węzeł może się sprawdzić. Już teraz chcący zjechać z obwodnicy blokują ją.
O
Olhar
Wszystkie działania tam są sprzeczne z mieszkańcami. Już teraz nie da się wyjechać ani z klin ani na obwodnicę. Oby uchwała ekologiczna przeszła i zablokowała ten chory i niewydolny projekcik.
L
Lol
Ahaha kup tanio dzialke wydaj drugie tyle na budowe nowych drog i zrob z tnaich mieszkan mega drogie mieszkania. A bylo kupic te mieszkania od dewelopera po 8000 zl to by taniej wyszlo rzad i by a4 nie zakorkowali
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska