https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nie ma zgody na tunel tramwajowy pod Alejami. Torowisko może powstać kosztem jezdni dla aut

Piotr Tymczak
Na zlecenie miasta powstaje koncepcja linii tramwajowej wzdłuż alei Słowackiego pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.
Na zlecenie miasta powstaje koncepcja linii tramwajowej wzdłuż alei Słowackiego pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów. Politechnika Krakowska
Odbyły się wstępne konsultacje przedstawicieli miasta z władzami konserwatorskimi dotyczące budowy linii tramwajowej z Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Urzędnicy przedstawili kilka propozycji przebiegu nowej trasy wzdłuż al. Słowackiego. Małopolska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska nie widzi możliwości poprowadzenia torowiska w tunelu, ani kosztem pasa zieleni pośrodku tej głównej arterii w mieście.

- Ze względu na ochronę zieleni nie do przyjęcia jest wariant przebiegu linii tramwajowej w pasie zieleni alei Słowackiego. Z tego powodu nie do zaakceptowania jest też wariant drążenia tunelu pod ziemią z rampami wyjazdowymi o długości ok. 150 metrów. Takie rozwiązanie byłoby także niebezpieczne dla kamienic znajdujących się na Alejach – mówi Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.

Przyznaje, że można wziąć pod uwagę przebieg linii tramwajowej w obecnym pasie jezdni dla aut. W przypadku takiego rozwiązania może się jednak okazać, że trzeba będzie zawęzić drogę dla samochodów. - Plan obejmuje też wprowadzenie na Alejach ścieżki rowerowej. Brakuje więc na wszystko miejsca, a przebudowa nie powinna się odbywać kosztem istniejącej zieleni - przekonuje Monika Bogdanowska.

Obecnie na Alejach są po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Wprowadzenie ścieżki dla rowerów oznaczałoby wykorzystanie do tego celu po jednym pasie w sąsiedztwie chodników. Linia tramwajowa mogłaby więc zostać poprowadzona przy istniejącym pasie zieleni. - W tym przypadku pojawia się problem wyznaczenia przystanków - dodaje Monika Bogdanowska.

Most Grunwaldzki dawno nie był remontowany i jest w złym stanie. Na zlecenie urzędu ma powstać ekspertyza dotycząca przydatności obiektu do eksploatacji.

Kraków. Fatalny stan krakowskich mostów. Konieczne są remont...

Zaznacza, że Aleje Trzech Wieszczów są wpisane do rejestru zabytków. Podsumowując władze konserwatorskie nie zgadzają się więc na budowę tam podziemnego tramwaju i torowiska na terenie zieleni. To zapewne znajdzie się w zaleceniach konserwatorskich. Wygląda więc na to, że linia tramwajowa może powstać kosztem części jezdni dla aut. Ostateczne koncepcje pokażą więc, czy w związku z tym na al. Słowackiego pozostałoby po jednym pasie dla samochodów w każdym z kierunków.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował w mediach społecznościowych, że w ubiegłym tygodniu odbyły się konsultacje z udziałem przedstawicieli Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa i małopolskich władz konserwatorskich w sprawie budowie linii tramwajowej pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.

- Ustalenia są ważne i interesujące. Pani konserwator w zasadzie postawiła jeden warunek, z którym w pełni się zgadzamy i nie ma tu między nami żadnych kontrowersji, żeby linia tramwajowa przebiegała w taki sposób, by nie naruszyć zasobów zieleni, które są niezwykle ważne w tym miejscu. Myślę, że takie rozwiązanie, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom miasta, jest absolutnie do zaakceptowania. Wierzę, że teraz prace koncepcyjne nad tą linią ruszą z kopyta i będziemy mogli przedstawić konkretne rozwiązanie - powiedział wiceprezydent Andrzej Kulig.

Przypomnijmy, że na początku kwietnia tego roku krakowscy urzędnicy wybrali ofertę firmy Sweco Polska na opracowanie (za 947 702 zł) koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z Placem Inwalidów. Umowa dotyczy przygotowania w 70 tygodni minimum 5 wariantów budowy linii tramwajowej Nowy Kleparz - Plac Inwalidów, zawierających co najmniej następujące warianty przebiegu trasy przez Aleje Trzech Wieszczów: w pasie zieleni, w jezdni, tunelowy.

"Opracowanie swoim zakresem powinno uwzględniać potrzeby ruchu: pieszego, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, rowerowego oraz komunikacji zbiorowej. Zgodnie z założeniem, potrzeby transportu publicznego powinny być zaspokajane w pierwszej kolejności – przed ruchem samochodów indywidualnych" - podkreślali urzędnicy na etapie poszukiwania wykonawcy wielowariantowej koncepcji nowej linii tramwajowej.

Przygotowanie koncepcji budowy torowiska na Alejach to pierwszy z kroków do realizacji inwestycji. Następnie powstać musi chociażby projekt budowlany. Obecnie nie wiadomo dokładnie, kiedy linia wzdłuż Alej powstanie. Stanie się to jednak najwcześniej za kilka lat.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
podatnik
Tramwaj hahaa spacerkiem zaiwaniać a nie betonować jedyny pas zieleni w krakowie.
j
jml13060
7 września, 07:40, Rhw:

PAS ZIELENI NA ALEJACH TO POZOSTAŁOŚĆ PO NASYPIE KOLEI ŚREDNICOWEJ !!!

Pani konserwator zieleni chyba nie jest krakowianką znającą historię Krakowa !

To bardzo smutne taka niekompetencja !

A TRAMWAJ POWINIEN BYĆ NA PASIE ZIELENI BO TAK JEST NORMALNIE I TO DO SAMEGO JUBILATA !!!

Wątpię, czy tam potrzebny jest tramwaj. Uzasadniałby to pasażerski tłok w autobusach na tym odcinku. Taki tłok można rozładować zwiększając ilość autobusów (elektrycznych, a nawet wprowadzając trolejbusy).

.

Wydaje mi się, ze pomysł na tramwaj w tym miejscu jest chybiony. Są inne pilniejsze potrzeby. Budowa torowiska to koszmar na długie miesiące i koszty niewspółmierne ze spodziewanymi korzyściami. Mogę się domyślać, że firmy zajmujące się budową infrastruktury torowej mają lukę w zamówieniach i potrzebują zleceń.

G
Gość
Cały ruch tranzytowy od Michałowic do Wieliczki - na obwodnicę i macie puste Aleje.
K
Karol
Cieszy mnie, że ktroś czyta to co piszą internauci i podchwycili koncepcję której wogóle nie brano pod uwagę, czyli ulożenia torów na bus-pasie. Jednak cały temat uważam za zastępczy, bo jakimś dziwnym trafem nie wspomina się o bardziej potrzebnym odcinku linii tramwajowej, a mianowicie z Cichego Kącika poprzez Piastowską, Głowackiego do Azorów i XXX-lecia, co będzie objazdową alternatywą ratunkową w razie awarii sieci, czy jakiegoś wypadku w centrum miasta.

Co z tematem całkowitej przebudowy skrzyżowania w rejonie Długiej, Al. Słowackiego, Prądnickiej i Kamiennej, bo jak do tej pory nie ma przedstawianych mieszkańcom jakichkolwiek projektów.

Co z dokończeniem ul. Wita Stwosza z dr. Twardego ?

Warto pomyśleć też po poszerzeniu ul. Wybickiego na odcinku od kościoła przy Łokietka do Radzikowskiego dla buspasa i przywrócenia autobusu linii 130 dla Krowodrzy Górki. Poza tym należy wprowadzić zakaz wjazdu w granice miasta Krakowa dla pojazdów nie spełniajacych norm Euro 6. Powinna też obowiązywać zasada , że urzednicy dojeżdżajacy do pracy w centrum miasta powinni korzystać z komunikacji zbiorowej. Niestety większość pierdzistołków ma meldunek w Krakowie i wynajęte mieszkanie studentom, a sam od lat mieszka terenie gminy Zielonki, Skała, Zabierzów itp. Proponuję zamknąć ruch dla pojazdów spoza Krakowa od godz. 6.00 do 17.00 na odcinku od Zielonek do Krakowa. Natomiast zwiekszyć czestotliwość kursowania autobusów MPK. do centrów przesiadkowych spod krakowskich gmin.
G
Gość
7 września, 7:40, Rhw:

PAS ZIELENI NA ALEJACH TO POZOSTAŁOŚĆ PO NASYPIE KOLEI ŚREDNICOWEJ !!!

Pani konserwator zieleni chyba nie jest krakowianką znającą historię Krakowa !

To bardzo smutne taka niekompetencja !

A TRAMWAJ POWINIEN BYĆ NA PASIE ZIELENI BO TAK JEST NORMALNIE I TO DO SAMEGO JUBILATA !!!

Ale ktoś mógł zasypać jakieś nie znane Koloseum. Kolej (na wysokim nasypie) powstała w 1888 a zlikwidowano ją w 1911. Wtedy posiadano zdolność oceny sytuacji i patrzenia do przodu a nie do tyłu.

G
Gość
6 września, 22:04, Gość:

Krakówkowa głupota. Z powodu jakichś cegieł? Jezdnia powinna być obniżona jak w Monachium na przykład - wtedy będzie bezkolizyjnie i smród się zmniejszy.

6 września, 22:33, Gość:

Munich też tonie po każdym deszczu?

6 września, 23:25, Gość:

Nie, bo mają profesjonalistów.

7 września, 7:33, Gość:

Czyli odniesienie z d....

Z życia. Ale może to inny wymiar? Taki mniej uduchowiony za to praktyczny dla ludzi. Jak budowali w tym samym czasie w Hoffenhaim stadion o pojemności takiej jak Wisła to i wygląda lepiej i był 2 x tańszy. Inny świat.

R
Rhw
PAS ZIELENI NA ALEJACH TO POZOSTAŁOŚĆ PO NASYPIE KOLEI ŚREDNICOWEJ !!!

Pani konserwator zieleni chyba nie jest krakowianką znającą historię Krakowa !

To bardzo smutne taka niekompetencja !

A TRAMWAJ POWINIEN BYĆ NA PASIE ZIELENI BO TAK JEST NORMALNIE I TO DO SAMEGO JUBILATA !!!
G
Gość
6 września, 22:04, Gość:

Krakówkowa głupota. Z powodu jakichś cegieł? Jezdnia powinna być obniżona jak w Monachium na przykład - wtedy będzie bezkolizyjnie i smród się zmniejszy.

6 września, 22:33, Gość:

Munich też tonie po każdym deszczu?

6 września, 23:25, Gość:

Nie, bo mają profesjonalistów.

Czyli odniesienie z d....

G
Gość
6 września, 22:04, Gość:

Krakówkowa głupota. Z powodu jakichś cegieł? Jezdnia powinna być obniżona jak w Monachium na przykład - wtedy będzie bezkolizyjnie i smród się zmniejszy.

6 września, 22:33, Gość:

Munich też tonie po każdym deszczu?

Nie, bo mają profesjonalistów.

G
Gość
6 września, 17:11, sd2:

Tramwaj jest potrzebny i to aż pod Jubilat, to doskonały pomysł - można to rozkopać i zrobić "premetro" pod spodem - z czasem połączyć z tym co jest pod dworcem i mamy prawie metro - a prawdziwe jak przekroczymy linię Wisły. Pani Konserwator powinna stracić prace za wsteczne myślenie. Brakuje kogoś, kto by planował miał rozmach i był odwazny swoją wizję realizować.

Przeńdziem Wisłe, przeńdziem Warte.

G
Gość
6 września, 22:04, Gość:

Krakówkowa głupota. Z powodu jakichś cegieł? Jezdnia powinna być obniżona jak w Monachium na przykład - wtedy będzie bezkolizyjnie i smród się zmniejszy.

Munich też tonie po każdym deszczu?

G
Gość
Krakówkowa głupota. Z powodu jakichś cegieł? Jezdnia powinna być obniżona jak w Monachium na przykład - wtedy będzie bezkolizyjnie i smród się zmniejszy.
G
Gość
No patrzcie państwo, na całym świecie drąży się tunele, w niektórych krajach POD PORTAMI czy też buduje się PODZIEMNE SKRZYŻOWANIA AUTOSTRAD - a w Krakowie się kurcze NIE DA. Ja proponuję proste rozwiązanie - skoro aleje mają 3 pasy to sprawa jest jasna: 1 pas na ścieżkę rowerową, 2 pas na bus-pas, 3 pas na tramwaj. I już, załatwione. A tam, że jakaś dostawa towarów, usługi itp. Po co to komu? Będzie ekologicznie, nowocześnie i jak ślicznie będzie na slajdach wyglądać, mówię Wam!!!
b
biskupa boli pupa !
6 września, 16:04, Gość:

Nie wiem, po kiego licha tramwaj od Nowego Kleparza do Pl. Inwalidów???? Dla leniwych i osób słabo mobilnych sa autobusy w liczbie kilku linii, a dla zdrowych młodych ludzi jak nasi kochani krakowscy studenci - niecałe 10 minut na piechotkę.

Biega o zrobienie paru lewych projektów i przewalenie lewej kasy. Już zresztą przewalono ponad milion.Tam jest chyba z 0.5 km trasy, a projekty trasy przebiegu tramwaju, mogłoby (za darmo) zrobić średnio rozgarnięte dziecko z przedszkola. A trasa dla rowerów, to wystarczy zwykła ścieżka po murawie, pomiędzy chaszczami.

a
alex
6 września, 17:41, Gość:

Kiedyś alejami jeździł pociąg

Kiedyś na alejach pasły się krowy.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska