Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nie ma zgody na tunel tramwajowy pod Alejami. Torowisko może powstać kosztem jezdni dla aut

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na zlecenie miasta powstaje koncepcja linii tramwajowej wzdłuż alei Słowackiego pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.
Na zlecenie miasta powstaje koncepcja linii tramwajowej wzdłuż alei Słowackiego pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów. Politechnika Krakowska
Odbyły się wstępne konsultacje przedstawicieli miasta z władzami konserwatorskimi dotyczące budowy linii tramwajowej z Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Urzędnicy przedstawili kilka propozycji przebiegu nowej trasy wzdłuż al. Słowackiego. Małopolska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska nie widzi możliwości poprowadzenia torowiska w tunelu, ani kosztem pasa zieleni pośrodku tej głównej arterii w mieście.

- Ze względu na ochronę zieleni nie do przyjęcia jest wariant przebiegu linii tramwajowej w pasie zieleni alei Słowackiego. Z tego powodu nie do zaakceptowania jest też wariant drążenia tunelu pod ziemią z rampami wyjazdowymi o długości ok. 150 metrów. Takie rozwiązanie byłoby także niebezpieczne dla kamienic znajdujących się na Alejach – mówi Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.

Przyznaje, że można wziąć pod uwagę przebieg linii tramwajowej w obecnym pasie jezdni dla aut. W przypadku takiego rozwiązania może się jednak okazać, że trzeba będzie zawęzić drogę dla samochodów. - Plan obejmuje też wprowadzenie na Alejach ścieżki rowerowej. Brakuje więc na wszystko miejsca, a przebudowa nie powinna się odbywać kosztem istniejącej zieleni - przekonuje Monika Bogdanowska.

Obecnie na Alejach są po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Wprowadzenie ścieżki dla rowerów oznaczałoby wykorzystanie do tego celu po jednym pasie w sąsiedztwie chodników. Linia tramwajowa mogłaby więc zostać poprowadzona przy istniejącym pasie zieleni. - W tym przypadku pojawia się problem wyznaczenia przystanków - dodaje Monika Bogdanowska.

Most Grunwaldzki dawno nie był remontowany i jest w złym stanie. Na zlecenie urzędu ma powstać ekspertyza dotycząca przydatności obiektu do eksploatacji.

Kraków. Fatalny stan krakowskich mostów. Konieczne są remont...

Zaznacza, że Aleje Trzech Wieszczów są wpisane do rejestru zabytków. Podsumowując władze konserwatorskie nie zgadzają się więc na budowę tam podziemnego tramwaju i torowiska na terenie zieleni. To zapewne znajdzie się w zaleceniach konserwatorskich. Wygląda więc na to, że linia tramwajowa może powstać kosztem części jezdni dla aut. Ostateczne koncepcje pokażą więc, czy w związku z tym na al. Słowackiego pozostałoby po jednym pasie dla samochodów w każdym z kierunków.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował w mediach społecznościowych, że w ubiegłym tygodniu odbyły się konsultacje z udziałem przedstawicieli Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa i małopolskich władz konserwatorskich w sprawie budowie linii tramwajowej pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.

- Ustalenia są ważne i interesujące. Pani konserwator w zasadzie postawiła jeden warunek, z którym w pełni się zgadzamy i nie ma tu między nami żadnych kontrowersji, żeby linia tramwajowa przebiegała w taki sposób, by nie naruszyć zasobów zieleni, które są niezwykle ważne w tym miejscu. Myślę, że takie rozwiązanie, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom miasta, jest absolutnie do zaakceptowania. Wierzę, że teraz prace koncepcyjne nad tą linią ruszą z kopyta i będziemy mogli przedstawić konkretne rozwiązanie - powiedział wiceprezydent Andrzej Kulig.

Przypomnijmy, że na początku kwietnia tego roku krakowscy urzędnicy wybrali ofertę firmy Sweco Polska na opracowanie (za 947 702 zł) koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z Placem Inwalidów. Umowa dotyczy przygotowania w 70 tygodni minimum 5 wariantów budowy linii tramwajowej Nowy Kleparz - Plac Inwalidów, zawierających co najmniej następujące warianty przebiegu trasy przez Aleje Trzech Wieszczów: w pasie zieleni, w jezdni, tunelowy.

"Opracowanie swoim zakresem powinno uwzględniać potrzeby ruchu: pieszego, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, rowerowego oraz komunikacji zbiorowej. Zgodnie z założeniem, potrzeby transportu publicznego powinny być zaspokajane w pierwszej kolejności – przed ruchem samochodów indywidualnych" - podkreślali urzędnicy na etapie poszukiwania wykonawcy wielowariantowej koncepcji nowej linii tramwajowej.

Przygotowanie koncepcji budowy torowiska na Alejach to pierwszy z kroków do realizacji inwestycji. Następnie powstać musi chociażby projekt budowlany. Obecnie nie wiadomo dokładnie, kiedy linia wzdłuż Alej powstanie. Stanie się to jednak najwcześniej za kilka lat.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska