https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowe bulwary i dwie przeprawy przez Wisłę. Czy prezydent spełni obietnicę?

Bartosz Dybała
Urzędnicy szykują się do realizacji projektu, w ramach którego ma powstać m.in. ponad 50 km nowych ścieżek rowerowych.

Zarząd Inwestycji Miejskich szuka firmy, która stworzy koncepcję kładki przez Wisłę, łączącą Dębniki i Salwator. To jeden z elementów większego projektu, którego realizację szumnie zapowiadał prezydent Jacek Majchrowski podczas kampanii wyborczej.

Chodzi o zagospodarowanie bulwarów wiślanych. Na razie - kilka miesięcy po wyborach - inwestycja jest na bardzo wstępnym etapie. Wiadomo, że ma powstać ponad 50 km nowych tras rowerowych, a całe przedsięwzięcie zaplanowano na aż cztery lata.

50 kilometrów ścieżek

Prezydent Krakowa podpisał ostatnio zarządzenie w sprawie powołania zespołu zadaniowego, który ma się zająć realizacją projektu „Wisła Łączy”. Jego przewodniczącym został Jerzy Muzyk, wiceprezydent miasta ds. zrównoważonego rozwoju, a zastępcą Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej. Jeśli zadanie uda się zrealizować zgodnie z planem, za cztery lata mieszkańcy będą mogli przejść bądź przejechać rowerem czy na rolkach po nowych bulwarach wiślanych.

Projekt zakłada przede wszystkim wybudowanie ponad 50 kilometrów tras dla pieszych i rowerzystów, a także kajakowych, ciągnących się wzdłuż Wisły i jej dopływów.

- Dokładne przebiegi ścieżek pieszo-rowerowych, a tym samym rejony Krakowa, które zostaną ze sobą połączone, będą znane dopiero po opracowaniu projektu koncepcyjnego - tłumaczy Katarzyna Przyjemska-Grzesik z ZZM.

W ramach inwestycji ma też powstać m.in. sześć stacji Park&Bike. Będą one zlokalizowane przy nowych parkingach, które urzędnicy chcą budować na obrzeżach miasta: w Tyńcu, Mydlnikach, Witkowicach, Batowicach, Wolicy oraz Zbydniowicach.

Postępuje wielka inwestycja kolejowa w Krakowie

Kraków. Nowe estakady i mosty na Wiśle, czyli postępuje giga...

- Założenie jest takie, że stacje P&B będą działały w oparciu o zasady Park&Ride, z tą różnicą, że użytkownicy aut będą przesiadać się na rowery miejskie - dodaje Przyjemska-Grzesik. Rowery będzie można wypożyczyć właśnie na wspomnianych stacjach. Powstaną również wypożyczalnie kajaków.

„Będą rozmieszczone równomiernie wzdłuż wszystkich bulwarów, tak aby mieszkańcy mogli korzystać z rzek do szybkiego i zdrowego przemieszczania się” - tłumaczą urzędnicy. I dodają, że „dzięki stworzeniu ciągu tras pieszo-rowerowych i kajakowych mieszkańcy będą mogli w sposób szybki i bezpieczny przemieszczać się po mieście”. Ciągłość tras zostanie zapewniona poprzez budowę kilku kładek oraz przystani.

W ramach inwestycji zaplanowano również budowę nowych przepraw przez Wisłę. Jedna z kładek ma połączyć Dębniki z Salwatorem. O jej budowę zabiegali mieszkańcy i miejscy radni.

- Na wysokości Zwierzyńca i Dębnik nie ma żadnej przeprawy przez Wisłę, a bardzo by się taka przydała, tak dla pieszych, jak i rowerzystów - mówił na naszych łamach Rafał Komarewicz z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków”. Dodawał, że teraz trzeba korzystać z oddalonych mostów Dębnickiego i Zwierzynieckiego.

Mają powstać nowe kładki

Zarząd Inwestycji Miejskich zaczął już szukać wykonawcy, który stworzy koncepcję nowej kładki pieszo-rowerowej. „Dokumentacja pozwoli określić, jak będzie wyglądać kładka, w którym miejscu zepnie brzegi rzeki, a także, jaka będzie szacunkowa wartość inwestycji” - tłumaczą urzędnicy.

Potrzebne będą również uzgodnienia z konserwatorem zabytków, ponieważ teren, gdzie ma powstać kładka, znajduje się pod jego ochroną. - Koncepcja powinna przedstawiać jedynie rozwiązania, które są możliwe i realne do wykonania - tłumaczy Łukasz Szewczyk, pełniący obowiązki dyrektora ZIM.

Druga z zaplanowanych kładek ma połączyć Kazimierz z Ludwinowem. - Trwa postępowanie o pozwolenie na budowę - dodaje Przyjemska-Grzesik. Przypomnijmy, że z budową tej przeprawy od początku jest problem. Przykładowo w ubiegłym roku negatywną opinię dla tej inwestycji wydał Narodowy Instytut Dziedzictwa - instytucja podległa Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powód? Budowa kładki Kazimierz - Ludwinów w obecnej formie jest niewskazana i miałaby negatywny wpływ na wartość historyczną zabytkowego centrum Krakowa. Wnioskodawcą opinii był wojewódzki konserwator zabytków. Teraz urzędnicy czekają na jego wiążącą opinię „w sprawie konstrukcji”.

- W przyszłym tygodniu widzę się ze stroną społeczną, która jest przeciwna budowie tej kładki - mówi nam Monika Bogdanowska, wojewódzka konserwator zabytków.

Urzędnicy zakładają, że cały projekt „Wisła Łączy” uda się zrealizować w cztery lata.

- Harmonogram zadania przewiduje 2 lata (2019-2020) na opracowanie dokumentacji projektowej oraz 2 lata (2021-2022) na realizację inwestycji - kwituje Katarzyna Przyjemska-Grzesik z ZZM.

Nowe ścieżki rowerowe

W ubiegłym roku w Krakowie oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik, tym bardziej, że zgodnie z urzędniczymi zapowiedziami, miały powstać 23 km tras dla cyklistów! Dlaczego tak się nie stało? Urzędnicy tłumaczą, że to sytuacja w branży budowlanej „odbiła się na zaplanowanych do realizacji inwestycjach”. - W przetargach oferenci dawali wyższe stawki niż przewidywały nasze kosztorysy.

Były też sytuacje, w których nie było chętnych do realizacji zadań - tłumaczą w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. Zapytaliśmy urzędników, ile kilometrów ścieżek rowerowych powstanie w tym roku i na których odcinkach. Urzędnicy stwierdzili, że na to pytanie będą mogli odpowiedzieć... po zakończeniu 2019 roku. Aktualnie powstaje m.in. ścieżka rowerowa od ul. Przybyszewskiego - wzdłuż ulic Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej - do granic Krakowa. Będzie miała 4 kilometry.

WIDEO: Trzy Szybkie. Prof. Jarosław Flis: Opozycja zrobiła wiele, by umożliwić sukces wyborczy PiS

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

2019-06-22T08:45:12 02:00, Gość:

Bo na tym polega sens miasta, że płacisz też za coś, z czego nie korzystasz

Na terenie miasta wszystko budowane jest ze środków miejskich, więc tak samo blachosmrodziaze płacą za drogi jak rowerzyści za ścieżki

G
Gość
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

Bo na tym polega sens miasta, że płacisz też za coś, z czego nie korzystasz

K
KRW 2265
Spokojnie,jak poziom wody w Wiśle trochę opadnie radni zorganizują punkt wypożyczania woderów i szczudeł.Na KKM będzie kapok bezpłatny.Bez karty 10 PLN.
G
Gość
Komarewicz odniósł sukces 5 lat z kumplami buduje "kładkę niewidkę IM Majchrowskiego" na Żabiniec.
K
Kraków
Pomysł na "rewitalizację" bulwarów i parków w Krakowie: nawalić dziesiątek lub setek oczojebnych lamp LEDowych zapewniających oświetlenie ala szpitalny korytarz, likwidującą jakąkolwiek intymność i prywatność spacerujących i odpoczywających w tych miejscach.
o
olo
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

2019-06-03T11:12:19 02:00, Amen:

Głupota nie boli i potrafi PiSać.

Piszesz to z własnego doświadczenia? Skąd ta samokrytyka? Zazwyczaj było szczekanie, że wam się te ścieżki po prostu należą

S
Stach
Zamiast kładek, przez które przechodzi kilkanaście osób dziennie, budować przejścia podziemne. Przez skrzyżowanie al. A. Mickiewicza-Reymonta-Czysta przechodzi ok. 25 tys osób dziennie i przejeżdża ok. 20 tys. samochodów. To jest problem. A takich skrzyżowań w Krakowie są dziesiątki, szanowny panie prezydencie i mało rozgarnięci radni!
A
Amen
2019-06-03T08:52:09 02:00, ola:

"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki

Głupota nie boli i potrafi PiSać.

o
ola
"oddano do użytku zaledwie 7,2 km nowych ścieżek rowerowych, w tym m.in. trasę wzdłuż ulicy Nowohuckiej. To bardzo kiepski wynik" Biorąc pod uwagę, że rowerzyści w żaden sposób nie partycypują w budowie infrastruktury wyłącznie dla nich to i tak za dużo. Dlaczego wszyscy mamy płacić na ścieżki, z których nie korzystamy, bo nie jeździmy na rowerach? Ta kasa powinna iść na chodniki i jezdnie, a rowerzyści powinni sami sobie sponsorować ścieżki
G
Gość
To jakiś żart? Z okazji 1 czerwca? Zespół zadaniowy to dodatkowa kasa dla urzędników? Jeśli tak to proponuję wynagrodzenie po realizacji - jak za 4 lata będzie 50 km to dostają kasę. Jak nie będzie 50 km to za każdy brakujący km wpłacają ze swoich do kasy miasta.
g
gfff
A gdzie ścieżka od Mydlnik? Trzeba jechać między autami zapchaną i dziurawą Balicką albo polami... A to przecież fragmeny Młynówki!
S
Smok
Kraków. Miasto z betonu.
O
Oszukany przez JM
A tramwaj na Górkę Narodową to kiedy wreszcie? W 2142 roku?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska