MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowy autobus do Mydlnik. Dzielnica i uczelnia chcą wydłużenia i zmiany trasy

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Czy to z tego rejonu, z przystanku Bronowice SKA będzie odjeżdżać nowy autobus w kierunku Mydlnik?
Czy to z tego rejonu, z przystanku Bronowice SKA będzie odjeżdżać nowy autobus w kierunku Mydlnik? Małgorzata Mrowiec
Radni Bronowic chcą solidnej przeróbki planowanej trasy nowej linii autobusowej nr 126. Autobus ten ma - według zapowiedzi - kursować miedzy przystankiem Mydlniki Wapiennik P&R a Salwatorem - przez Mydlniki, Chełm, Wolę Justowską i Przegorzały, ale z kolei z pominięciem obiektów Uniwersytetu Rolniczego przy ulicy Balickiej, gdzie regularnie dojeżdżają studenci i pracownicy. Korektę trasy 126, którą postulują radni dzielnicy VI, poparli też dziekani trzech wydziałów URK.

W jednej z najnowszych swoich uchwał Rada Dzielnicy VI Bronowice zwróciła się z wnioskiem do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie o obsługę planowaną linią 126 rejonu węzła komunikacyjnego Bronowice SKA (to rejon wiaduktu nad ulicą Armii Krajowej i przystanku kolejowego w Bronowicach). Jak wskazali radni, zapewnione zostanie tym samym bezpośrednie połączenie między dzielnicami: VI, VII i VIII. Jednocześnie - na podstawie opinii dziekanów wydziałów Uniwersytetu Rolniczego zlokalizowanych przy ul. Balickiej - radni "szóstki" domagają się obsługi przez linię nr 126 ośrodków uczelni przy tej ulicy.

Przypomnijmy, że pod koniec zeszłego roku poinformowano, iż ZTP w Krakowie planuje na 2024 rok uruchomienie siedmiu nowych linii autobusowych, a także wydłużenie kilku kolejnych. Dyrektor ZTP Łukasz Franek mówił wtedy, że z komunikacji miejskiej korzysta obecnie więcej mieszkańców niż w poprzednich latach, a nowe linie mają zachęcić tych, którzy jeszcze się na nią nie zdecydowali. Jedną z takich nowych linii ma być właśnie autobus 126, łączący Mydlniki z Salwatorem, a kursujący co 20 minut.

Radni Bronowic chcą jednak, by planowana trasa 126 została zmodyfikowana i przebiegała w następujący sposób:

Przystanek Bronowice SKA 03 - ul. Balicka - przystanek Wierzyńskiego (wjazd kieszeniowy) - ul. Balicka - ul. Zakliki z Mydlnik - ul. Podłużna - ul. Chełmska - al. Kasztanowa - al. Modrzewiowa - ul. Królowej Jadwigi - ul. 28 lipca 1943 - ul. Starowolska - ul. Jodłowa - ul. Księcia Józefa - Most Zwierzyniecki - ul. Zielińskiego - ul. Monte Cassino - Rondo Grunwaldzkie - ul. Marii Konopnickiej - ul. Barska - Przystanek Osiedle Podwawelskie (powrót ul. Wierzbową - ul. Bułhaka).

Według radnych dzielnicy taka zmiana poprawi atrakcyjność planowanego połączenia autobusowego, zapewni obsługę przez nowy autobus ważnych, unikatowych relacji.

W uzasadnieniu uchwały radni Bronowic wyliczają:

"Wydłużenie trasy względem planowanej (Mydlniki Wapienni P+R - Salwator) do rejonu Węzła Bronowice SKA przy jednoczesnym zachowaniu obsługi centrum Mydlnik poprzez wjazd kieszeniowy na przystanek Wierzyńskiego pozwoli na:

  • bezpośrednie połączenie Woli Justowskiej oraz rejonu ul. Podłużnej i Zakliki z Mydlnik z Os. Widok, linią tramwajową, a także umożliwi przesiadkę na wszystkie linie autobusowe kursujące ulicą Armii Krajowej, w tym w kierunku Nowej Huty, rejonu ul. Chełmońskiego i Galerii Bronowice
  • polepszenie obsługi obiektów Uniwersytetu Rolniczego zlokalizowanych przy ul. Balickiej, do których zapewniony zostanie bezpośredni dojazd z rejonu Woli Justowskiej, Przegorzał i Dębnik.
  • zapewnienie alternatywnej, punktualnej linii mieszkańcom Mydlnik".

W opinii Rady Dzielnicy linia 126 powinna zostać na południowym odcinku zakończona na pętli Os. Podwawelskie, zapewniając tym samym - jak podkreślili radni - dużo lepszą ofertę przesiadkową, przede wszystkim na tramwaje w kierunku Ruczaju, Kampusu UJ z pominięciem Alej Trzech Wieszczów i autobusy kursujące w kierunku Podgórza, ul. Konopnickiej. A dojazd w rejon Salwatora możliwy będzie nadal dzięki przesiadce na linie aglomeracyjne obsługujące gminy Liszki i Czernichów.

Z kolei przedstawiciele Uniwersytetu Rolniczego wskazali m.in., że najlepszą lokalizacją dla pętli nowego autobusu byłby przystanek "Bronowice SKA", bo to umożliwiłoby dogodną przesiadkę studentom i pracownikom docierającym tu koleją i miejskim autobusem 173.

"Z uwagi na fakt, że sumaryczna liczba studentów oraz pracowników na Wydziale wynosi ok. 1100, zmiana trasy oraz przedstawiona propozycja lokalizacji pętli znacznie ułatwi dojazd komunikacją na Kampus" - podsumował dziekan jednego z wydziałów URK funkcjonujących przy ul. Balickiej.

W uchwale Rady Dzielnicy VI w sprawie modyfikacji planowanej trasy 126 znalazł się też wniosek o przeprowadzenie analizy połączenia tej linii z funkcjonującą linią autobusową 108, przy zachowaniu planowanej częstotliwości kursowania co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 30 minut poza szczytem i w dni wolne.

Radni Bronowic zaapelowali też o niezwłoczne uruchomienie linii 126. "W przypadku braku możliwości uruchomienia na całej trasie, wnioskuje się o wprowadzenie funkcjonowania linii na trasie tymczasowo skróconej względem docelowej" - dodali.

Dzielnica zwróciła się też do ZTP o utrzymanie kursowania w dotychczasowym kształcie linii 164 i 199.

Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Nowy autobus do Mydlnik. Dzielnica i uczelnia chcą wydłużenia i zmiany trasy - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska