Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków otrzymał pozwolenie na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic. Mieszkańcy protestują przeciwko wycince drzew

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Linia tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic ma być gotowa pod koniec 2025 roku.
Linia tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic ma być gotowa pod koniec 2025 roku. Materiały prasowe
Jest zielone światło do rozpoczęcia robót związanych z realizacją linii tramwajowej do Mistrzejowic. Po przekazaniu gruntów przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa wykonawca inwestycji rozpocznie organizowanie placu budowy oraz prace przygotowawcze. Zgodnie z harmonogramem nowa trasa tramwajowa ma być gotowa z końcem 2025 roku.

Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic otrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). – Uzyskanie ZRID-u to kamień milowy, który umożliwi nam rozpoczęcie budowy linii tramwajowej. Podobnie, jak mieszkańcy, czekaliśmy na ten moment od dawna – podkreśla Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak, która zrealizuje zadanie.

Protestują przeciwko wycince drzew

Przeciwko wycince drzew związanej z inwestycją protestują okoliczni mieszkańcy i miejscy aktywiści. W mediach społecznościowych zachęcają do ostatnich spacerów po ul. Meissnera i Młyńskiej, aby zobaczyć jeszcze na nich zieleni w obecnym wydaniu, bo zaraz jej już nie będzie.

- Mieszkańcy są zaniepokojeni ogromem planowanej wycinki drzew, zwłaszcza młodych i tych, które nie kolidują bezpośrednio z planowaną linią tramwajową - komentuje pan Marcin, jeden z protestujących.

Firma Gülermak informuje: "Za sprawą zgłaszanych przez mieszkańców postulatów, podmiot publiczny zalecił partnerowi
prywatnemu wprowadzenie modyfikacji w pierwotnym projekcie. Zaowocowały one m.in. zmniejszeniem natężenia hałasu oraz redukcją liczby ekranów akustycznych. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu przekroju ulicy Meissnera, co pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na tereny zielone oraz nasadzenia roślin. Ponadto, dzięki zaangażowaniu
wykonawcy udało się zachować dodatkowe 200 drzew, które kolidowały z projektowaną infrastrukturą".

Protestujący zauważają: "Ilość wycinek względem pierwotnego projektu została ograniczona ale głównie na odcinku ul. Meissnera od ul. Ślicznej do ronda Młyńskiego. Pozostała część projektu została przeanalizowana pobieżnie, mimo zapewnień zamawiającego i inwestora".

W projekcie gospodarki drzewostanem złożonym do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wskazano, że w kolizji z planowaną infrastrukturą występuje 1059 drzew. W Gülermak wyliczają, że na terenie inwestycji pojawi się 10 308 mkw krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 mkw więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów przeznaczonych do usunięcia.

- Zgodnie ze zobowiązaniem za każde kolidujące drzewo nasadzimy nowe. Ich lokalizacja została precyzyjnie zaplanowana w taki sposób, aby pozwalała roślinom przetrwać w wymagających, miejskich warunkach, a w przyszłości zapewniała cień przechodniom, rowerzystom i użytkownikom komunikacji miejskiej. Wszystkie nowe nasadzenia zaprojektowano wzdłuż inwestycji, nie ma więc mowy o sadzeniu drzew na terenach niezamieszkałych na obrzeżach miasta, co często zarzuca się wykonawcom – zaznacza Krzysztof Dziobek.

Pan Marcin komentuje: - Zdecydowana większość nasadzeń zastępczych będzie wykonana w Mistrzejowicach, gdzie zostanie wyciętych mniej niż 10 procent wszystkich drzew pod tę inwestycję. Urzędnicy wskazali pętle w Mistrzejowicach jako najlepsze miejsce do nasadzeń. Tymczasem duże drzewa znikną z Prądnika Czerwonego.

Wykonawca zapewnia jednak, że wzdłuż całej trasy pojawią się nowe nasadzenia, a gatunki drzew i krzewów zostaną specjalnie dobrane do wymagających warunków miejskich. "Projekt zakłada również wykorzystanie przyjaznych dla środowiska technologii, takich jak energooszczędne oświetlenie LED, smarownice torowe, „zielone przystanki” oraz „zielone torowisko” z wykorzystaniem mat rozchodnikowych" - informują w Gülermak.

Wydłużyli tunel tramwajowy w rejonie ronda Polsadu

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.
Projekt przewiduje też m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.

Spieszą się z przygotowaniem obiektów sportowych na igrzyska...

Projektanci linii tramwajowej wydłużyli podziemny przebieg trasy pod rondem Polsadu i rondem Młyńskim do ponad 1,2 km oraz dostosowali go do obsługi przyszłego „premetra”. Bezkolizyjne poprowadzenie tramwaju na poziomie -1 jest istotne nie tylko z punktu widzenia organizacji ruchu na skrzyżowaniach, ale ma się przyczynić również do ograniczenia uciążliwości dla mieszkańców.

– Droga do uzyskania zgody była wyboista, ale wprowadzone zmiany uwzględniły potrzeby lokalnej społeczności i pomogły zwiększyć korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron – podsumowuje Krzysztof Dziobek.

Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Szacowany koszt zadania to ok. 2 mld zł. Dzięki inwestycji czas podróży z północnej części Krakowa do centrum ma zostać skrócony o ok. 12 minut.

Rozpoczęcie pierwszych prac uzależnione jest od przekazania przez miasto terenu pod plac budowy, co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Po przejęciu terenu partner prywatny przystąpi do niezbędnych robót przygotowawczych, które potrwają około 3 miesięcy.

- W Krakowie patrzymy na projekty infrastrukturalne w dłuższej perspektywie. Na osi czasu realizacja budowy i związane z nią utrudnienia są tylko wstępem do zupełnie nowego etapu funkcjonowania rewitalizowanych terenów. Choć trudnym, to jednak tymczasowym i prowadzącym do realnej zmiany w zakresie jakości życia w mieście – podkreśla prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska