https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. "Pasażerów autobusów naciąga się na droższy pociąg" - LIST CZYTELNIKA

Piotr Rąpalski
Fot. Adam Wojnar/Polskapresse
Napisał do nas Czytelnik apelując o zmiany w skomunikowaniu Krakowa z portem lotniczym w Balicach. Możliwości dojazdu na lotnisko jest kilka - super droga taksówka, pociąg z dworca głównego za 17 zł lub autobus miejski-aglomeracyjny. Ale z tym od lat są problemy, a wprowadzane zmiany budzą kontrowersje wśród mieszkańców.

LIST CZYTELNIKA:

"Dzień dobry. Proszę o poruszenie sprawy, lub opublikowanie listu mieszkańca. Sprawą jest wydłużenie linii 192 jako 292 z Olszanicy Bory do Kraków Airport.

Kilka lat temu zostały zlikwidowane linie 208 i 292. W zamian kursuje jedna rzadka linia autobusowa lub pociąg ze specjalną taryfą za 17 zł z Dworca Głównego. Natomiast bilet jednorazowy na autobus kosztuje 6 zł.

Czy skrócenie linii 208 i 292 jest zmową ZTP, Lotniska i Zarządu Województwa lub Kolei Małopolskich w celu wybierania droższego połączenia.

Obecnie na lotnisko dociera linia 300, kursująca co 30 minut. Wg rozkładu linii 300 czas przejazdu z Olszanicy Bory na Lotnisko wynosi 2-3 minuty.

Skandalem jest kończenie linii 192 w tak bliskiej odległości od lotniska i skazywanie na piesze podejście. Nieoficjalnie chodzi o zmuszenie do korzystania ze znacznie droższego pociągu.
Ponadto w utworzeniu linii 292 chodzi o trzy rzeczy:
- zapełnienia linii 300 wskazują, że kursy co 30 minut to za mało i pasażerowie wybierają tańsze połączenie.
- linia 192 ma 27 minut przerwy w Chełmie, ponad 20 minut na Dworcu i 10 minut w Olszanicy, wobec czego nie będzie wymagane dodanie kolejnego autobusu.
- kierowcy 192 na Dworcu Głównym ciągle pytani są i to czy autobusem tym dojedzie się na lotnisko.
Wynika z tego, że linia 292 kursująca co 15 minut w szczycie i co 20 minut w pozostałych porach będzie dobrym rozwiązaniem, koszt wydłużenia nie będzie znaczący.

Wydłużenie linii 292 nie wymaga skierowania dodatkowego autobusu, ponieważ linia 192 ma siedem brygad i postoje 10 minut w Olszanicy i 27 minut w Chełmie.

Wobec tego przy pełnej trasie, jest możliwe wykorzystanie siedmiu obecnych autobusów i 5 minut przerwy na lotnisku i 20 minut przerwy na Dworcu Głównym Wschód".

Poprosiliśmy urzędników o odpowiedź na ten apel...

"Kraków Airport obecnie obsługiwany jest zarówno przez pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej linii SKA1, jak i autobusy Komunikacji Miejskiej w Krakowie linii 209 i 300. Pociąg stanowić ma podstawowy środek dojazdu do Portu Lotniczego, niemniej dojazd przy pomocy autobusów Komunikacji Miejskiej w Krakowie również jest możliwy i to w podstawowej taryfie.

Chcemy wyraźnie podkreślić, że linia autobusowa obsługująca jednocześnie Port Lotniczy i mieszkańców Woli Justowskiej funkcjonowała już w przeszłości w różnych wariantach i niestety nie spełniała ona we właściwy sposób swojej roli. Pasażerowie często skarżyli się na tłok generowany przez osoby jadące do i z lotniska, przewożące bagaż o dużych gabarytach, zajmujący miejsce w pojeździe. Właśnie z tego powodu uruchomiono nową linię przyspieszoną nr 300, dedykowaną w całości do obsługi lotniska, kursującą z pętli Os. Podwawelskie i zatrzymującą się na minimalnej liczbie przystanków pośrednich. Po ponad roku funkcjonowaniu tej linii stwierdzono, że spełnia ona swoją rolę we właściwy sposób i zdecydowano o pozostawieniu jej na stałe. Należy pamiętać, że tego typu połączenia są standardem w wielu miastach w Europie, a także, że bezpośrednie linie autobusowe posiadają swój indywidualny cennik, który często jest droższy od podstawowego." - odpowiada Zarząd Transportu Publicznego.

Tesla Bot ma wyręczyć ludzi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Precz z autobusami!
X
X
Mityczny mieszkaniec, czyli kolejny Gibon, któremu trzeba podstawić autobus pod nos wg życzeniowego rozkładu i najlepiej za pół darmo. To rynek dyktuje ceny i siatkę połączeń dotarcia na lotnisko a nie jeden rozkapryszony pasażer.
W
Witold
Szanowny CZYTELNIKU.

Niczym nie dojedziesz szybciej i wygodniej na lotnisko niż pociągiem. I właśnie za tą wygodę i szybkość płacisz 17 złotych.

Autobus z dworca na lotnisko pojedzie minimum 45 minut, taksówka również dłużej i dużo drożej. Nie narzekaj więc na cenę, bo jak cię stać na samolot to również na pociąg.
K
Krakus
Pociąg ma jeździć pusty ? To po co była modernizacja linii . Okolice lotniska są mocno zakorkowane przez ruch lokalny ale również przez osoby próbujące omijać korki na obwodnicy więc autobus tkwił by w tych korkach.
Z
Zbigniew Rusek
Linię 192 powinno sie wydłużyć do Balic (na lotnisko), a także "wskrzesić" 208, ale proponuję jako 308 - by była pośpieszna (na lotnisko powinny kursowąc autobusy pośpieszne, a nie takie, co mają przystanek nieraz co 200-300 metrów)
R
Rudy z bidy Tuska
Czesto korzystam z linii 300 bo mieszkam na Ruczaju i ten maly autobus to tragedia. Jada w nim scisnieci jak sardynki ludzie z walizkami, a teraz jeszcze z jakiegos powodu zmieniono mu trase.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska