Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pęczniejące skały pod Trasą Łagiewnicką. I stąd ograniczenie prędkości do 40 km/h. Co z naprawą?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Trasę Łagiewnicką, o długości 3,5 km (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej), urzędnicy reklamują jako "Trasę nowych możliwości". Nowa droga jest elementem ringu krakowskiego – czyli III obwodnicy Krakowa. Brakuje jednak trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Kiedy powstaną? Nie wiadomo.
Trasę Łagiewnicką, o długości 3,5 km (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej), urzędnicy reklamują jako "Trasę nowych możliwości". Nowa droga jest elementem ringu krakowskiego – czyli III obwodnicy Krakowa. Brakuje jednak trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Kiedy powstaną? Nie wiadomo. Czytelnik
Na Trasie Łagiewnickiej w Krakowie, po wyjeździe z tunelu w rejonie przecięcia trasy z ulicą Zakopiańską... odkształciła się jezdnia. I nie jest to łatwa sprawa do naprawy. Wprowadzono ograniczenie prędkości do 50 km/h, ale szybko zmieniono na 40 km/h, aby samochody nie wybijały się w górę na "hopce" niczym Adam Małysz na skoczni, szczególnie w zimie. Taki sam przypadek mieliśmy jakiś czas temu na głównej ulicy Ruczaju. Kiedy droga w tunelu Trasy Łagiewnickiej zostanie naprawiona? Na razie trwają... obserwacje.

Skały pęcznieją pod Trasą Łagiewnicką w Krakowie

Spółka Trasa Łagiewnicka zarządzająca drogą wprowadziła ograniczenia, ale przecież trasa miała służyć szybkiemu przemieszczaniu się aut, jest przecież częścią III obwodnicy Krakowa. Ograniczenie musi być rozwiązaniem czasowy, ale okazuje się, że to nie zwykłe pofałdowanie asfaltu. Spółka po pomoc udała się do Politechniki Krakowskiej. Przeprowadzono analizy i okazało się, że...

W gruntach pod konstrukcją trasy zalegają... pęczniejące skały, iły i gipsy. A pęcznieją z powodu wykonanego wykopu pod trasę i zwiększonej wilgotności. Pęcznieją i powodują odkształcenia jezdni.

Podobną sytuację mieliśmy kilka dobrych lat temu na Ruczaju:

Trasa Łagiewnicka - co poradzić na pęczniejące skały

Co ciekawe o sprawie wiadomo już od dawna, ale prowadzono... obserwacje geodezyjne. Jak pisze spółka: "w celu wyboru najbardziej efektywnego sposobu przeprowadzenia prac naprawczych". Termin zakończenia obserwacji i wyboru sposobu naprawy to kwiecień 2024 roku. Czyli na samą naprawę jeszcze trochę poczekamy. Tyle dobrze, ze trasa objęta jest gwarancją i generalny wykonawca będzie musiał pokryć koszty naprawy.

Spółka zapewnia, że ograniczenia prędkości zostały wprowadzone w okresie zimowym i mają charakter czasowy, by zwiększyć bezpieczeństwo kierowców w trudnym okresie zimy. Ograniczenia pojawiły się jednak przed ostatnim atakiem zimy, który mieliśmy w weekend.

Do sprawy wrócimy.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska