https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pierwszy hybrydowy autobus na regularnej trasie [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Od dziś, po trwających kilka tygodni testach, na ulice Krakowa wyjechał pierwszy hybrydowy autobus. Pojazd to Solaris Urbino 18 Hybrid. Został zakupiony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i rozpoczął kursowanie z przystanku Struga na trasie linii nr 501.

Autobus jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma także możliwość automatycznego przejścia do zasilania wyłącznie elektrycznego, pobierając energię z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po dojeździe do centrum miasta.

Wyposażony w hybrydowy napęd pojazd nie będzie bowiem wytwarzał zanieczyszczeń jadąc ulicami w centrum miasta. Warto zaznaczyć, że silnik spalinowy także jest przyjazny dla środowiska i spełnia surowe europejskie normy emisji spalin
EEV.

Autobus hybrydowy wyróżnia także to, że baterie i kondensatory są ładowane nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę.

Dzięki napędowi elektrycznemu autobus jest bardzo cichy. Przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących.

Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Nowy pojazd MPK SA będzie stacjonował w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. To oznacza, że będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem będzie kursował m.in. na linii nr 129, 139 i 501.

Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie.

Przypomnijmy, że od kwietnia 2014 roku kursuje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini.

Są one eksploatowane w Krakowie w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK SA planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
na wszystkich zdjęciach hybrydowego autobusu stoi na przystanku, to bardzo kiepski wręcz uczniowski rodzaj fotografowania. A w czasie jazdy np. po rondzie to już się nie dało zrobić konkretnej fotki.
E
Emma
Piękny autobus, ale dlaczego nie skończyli nakładki na al. Andersa w N. Hucie. W 2014 przeznaczono na to pieniądze i co ? Zrobione kilkaset metrów nowej nawierzchni, a reszta ?
m
misia
Jakich kondensatorów? Pan redaktor do szkoły chodził?
P
Pasażer
Linię 178 obsługuje firma Mobilis. Autobus został zakupiony przez MPK. Tak więc na linii 178 może się pojawić taki autobus po zakupieniu przez firmę Mobilis.
t
trutty
A ja mam wszczepione metalowe biodro, to jak sie ono nameagnesuje to nie bede mogl wstac z siedzenia bo bedzie mnie trzymal metal w siedzeniu.
m
marek popiela
Nalezy napisac jak bardzo ten autobus jest niebezpieczny dla tych co maja wszczepione rozruszniki serca bo wiadomo ze te wielkie magnesy na dachu spowoduja namagnesowanie tych rozrusznikow a co za tym idzie ich natychmiastowe zatrzymanie i smierc. Niewiedzacy ludzie beda wsiadac i po przejechaniu jednego przystankl beda juz niezywi bo im sie rozrusznik namagnesuje.
z
zlosliwy
Kiedy pierwszy regularny autobus na trasie 178
k
krk
może jednak Kraków stać na cywilizacyjny skok i budowę linii metra. Pieniądze można by pozyskać od komercyjnej telewizji która organizuje sylwestra w Krakowie i utrudnia życie obywatelom miasta przez zamykanie ulic.....
m
mbp
Pytanie apropos = czemu 154 nie kursuje przez pętlę Krowodrza Górka - przynajmniej do pojawienia się trasy tramwajowej na północy (do Górki Narodowej) i stamtąd do dworca
a
ak
A gdzie nowe urocze malowanie pojazdu?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska