https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Poseł Sonik apeluje o wstrzymanie likwidacji miejsc parkingowych

Piotr Ogórek
Wojciech Matusik / Polskapresse
Poseł Bogusław Sonik (PO) jest zaniepokojony zmianami w strefie płatnego parkowania w Krakowie. Te zakładają m.in. likwidację ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Poseł Sonik apeluje do prezydenta Krakowa, aby wstrzymać zmiany i przeprowadzić konsultacje społeczne w tej sprawie.

W zeszłym roku wojewoda małopolski zwrócił uwagę, po wnioskach części mieszkańców, że w wielu miejscach pieszym na chodnikach zaparkowane auta nie zostawiają wymaganych 2 metrów szerokości (1,5 m w wyjątkowych sytuacjach, które nie są do końca określone).

W wyniku tego trzeba zlikwidować ok. 3 tys. miejsc parkingowych, a resztę poprawnie oznaczyć. Część ulic stanie się jednokierunkowymi, co ma pozwolić zachować niektóre miejsca parkingowe. Pierwotnie zakładano likwidację nawet 6 tys. z nich.
Zmiany będą kosztować prawie 6 mln zł. Zaczęły się już zmiany na Alejach Trzech Wieszczów (prace nocne) i w strefie P8, na ulicach Friedleina, Odrowąża, Oboźnej, Łokietka, Kijowskiej, Wrocławskiej. Kolejne miejsca do korekty będą ogłaszane na bieżąco.

Zmiany w strefie płatnego parkowania [SZCZEGÓŁY]

Poseł Sonik będąc zaniepokojony likwidacją 3 tys. miejsc postojowych w Krakowie, co w jego ocenie wpisuje się w ostatnio tak widoczny problem wyludniania miasta wystosował pismo do prezydenta Jacka Majchrowskiego z apelem o wstrzymanie podjętych działań i poddanie tych planów konsultacjom społecznym z mieszkańcami Krakowa. Tyle, że takie konsultacje odbywały się przez kilak miesięcy. Często były to bardzo burzliwe spotkania, ale urzędnicy przekonują, że uwagi mieszkańców - te które mieszczą się w obowiązujących przepisach, wzięli pod uwagę.

Bogusław Sonik dodaje, że nie jest zwolennikiem podporządkowywania centrum miasta kierowcom i samochodom.

- Należy wyprowadzać ruch samochodowy z centrum - mówi poseł. Jak dodaje, w tym celu zabiegał m.in. o wprowadzenie stref ograniczonej emisji komunikacyjnej czy możliwość zwiększenia opłat za parkowanie w centrach miast. Był też pomysłodawcą koncepcji zazielenienia Alei Trzech Wieszczów i wykorzystania fitoremediacji roślin dla poprawy jakości powietrza.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
malek
Brak odpowiedzialności wynika z tego, że pochodzący z 1971 roku Kodeks Wykroczeń, nie przewiduje odpowiedzialności za nieprawidłowe oznakowanie dróg publicznych, choć w przypadku dróg wewnętrznych już tak. Bo władzy karać nie można. Po prostu, komuna ma się świetnie.
z
ziew
Poprzednie rozwiązania były zgodne z prawem do 2013 roku, gdy zmieniło się rozporządzenie dotyczące oznakowania. Może zamiast narzekać na ZIKiT, zorganizować petycję do odpowiedniego ministerstwa?
m
mieszkaniec
Szkoda że nie ma na bieżąco jakiejkolwiek kontroli co wyprawiają pracownicy ZIKiT. Całkowity brak jest też odpowiedzialności za rozwiązania wprowadzane przez ZIKiT, które są niezgodne z przepisami, lub zdrowym rozsądkiem. Przykładem tego drugiego jes oznakowanie ul. Józefitów - T-30e: tabliczka wskazuje postój na chodniku kołami przedniej osi pojazdu, skośnie do krawężnika. W tym miejscu krawężnik jest tak wysoki że przy wjeździe na chodnik można urwać zderzak. Nikt tam nie będzie niszczył samochodu. Samochody parkują tylko na jezdni. Poprzednio przez dwa lata była namalowana i odnowiona linia oznaczająca pole parkowania na chodniku ale znak nie pozwalał na takie parkowanie. Ul. Urzędnicza brak ograniczenia pola parkowania na chodniku, ludzie się przepychaj pomiędzy trawnikiem a samochodami. Gdyby tę linię namalować zastawiając 1,5 m to samochody nie zmieściły się na wyznaczonym płatnym miejscu do parkowania. Ale tu ZIKiT nie przewiduje zmiany oznakowania.
m
mieszczuch
Co do miejsc poruszania się pochodnikach mas rację tylko może równocześnie z tymi rozwiązaniami ktoś z imienia i nazwiska w ZIKiT odpowie za poprzednie niezgodne z prawem rozwiązania. Strefa płatnego parkowania to tylko zarobek dla firmy która założyła parkomaty, Mieszkaniec mający własne mieszkanie na tym terenie ma dodatkową opłatę a często i tak nie ma gdzie zaparkować. Poprawa będzie taką że do kiesy firmy od parkomatów wpadnie dodatkowa kasa. Masz rację że odczują wszyscy krakowianie mający samochody 120 zł rocznie wypadnie z ich kieszeni.
Z
ZR
Poseł Sonik jest zaniepokojony likwidacją *nielegalnych* miejsc postojowych? Interesujące pojmowanie prawa.
k
krakus
ZIKiT tworzy wiele rozwiązań niezgodnych z przepisami, dla rowerów tworzy ścieżki wąskie i kręte. Tworzy ruch dla rowerów pod prąd na wąskich jednokierunkowych ulicach uważając że ograniczenie prędkości do 30 km/h umożliwi bezpieczne poruszanie się roweru i samochodu na pasie o szerokości około 3 m pomiędzy parkującymi samochodami. Tworzy niebezpieczne przejazdy dla rowerów gdzie kierowca nie ma możliwości zobaczenia czy ktoś mający pierwszeństwo właśnie będzie wjeżdżał ma jezdnię. Stworzył kuriozalne wiele lat temu miejsca do parkowania niezgodne z prawem o ruchu drogowym. Teraz próbuje znów bezmyślnie rozwiązać to. Osoby odpowiedzialne z ZIKiT powinny zapłacić za wszystkie te zmiany, za wprowadzone nieprawidłowe i niezgodne z prawem o ruchu drogowym rozwiązania. Nowym pomysłem jest ograniczanie prędkości co zwiększa tylko czas przejazdu i tworzy więcej spalin.
J
Jerzy
Popieram pomysł uporządkowania i poprawy swobodnego przemieszczania się pieszych po chodnikach w naszym mieście. To co się działo do tej pory urągało w wielu miejscach podstawowym zasadom bezpieczeństwa i swobodnego przemieszczania sie pieszych w miejscach do tego przeznaczonych. Następnym krokiem powinno być wprowadzenie strefy płatnego parkowania na terenie całego miasta a wszyscy odczują poprawę.
m
mieszkaniec
Kim jest ten Sonik dla Sonika Rafala wie ktos??? Bo to musi byc rodzina ,zastanawi mnie jakim cudem wybudowali w Tarnowie galerie,jak grunt sie nie nadawal na domki jednorodzinne.
l
lol
obłudnikom z PO już dziękujemy
G
Gość
budowa parkingów tylko za prywatne pieniądze,pieniądze podatników na inne ważne cele.A co to kogo obchodzi ,że nie masz gdzie postawić tego starego rupiecia,
którym jeździsz. Kupi sobie taki wsiok starego rupla, w którego fotele szkopy pierdziały przez 15 lat, myśli , że wszystko mu wolno.Jak nie masz gdzie go zaparkować, to wsadź go sobie w d.pę,
zapewne się zmieści! Ani rząd, ani samorządy nie są od budowania parkingów! Niech ci "właściciele" tych starych rupli, sami, za własne pieniądze , sobie budują! Wykupcie teren, postawcie wielopiętrowe garaże, 3 poziomy w dół i 10 w górę.
Budowanie parkingów tylko i wyłącznie za pieniądze prywatne, a nie podatników.
j
janek
przez wstrzymanie nieprzemyślanej akcji. Zbudujcie za te pieniądze najpierw parkingi !
p
pinokio
Obudził się chłopina teraz?Ok, jak z własnej kieszonki zapłaci firmie, która wygrała przetarg na ozakowanie...Może pan poseł tego nie wie, ale konsultacje społeczne już były.
x
x
Poseł - szkodnik.
Strefy eko?! Na drzewo! Do czasu aż nie będzie średniego Polaka stać na nowe samochody jedyne co powinni wymagać to sprawność techniczna na poziomie stanu wyjścia z fabryki, a nie euro 1000.
Zwiększenie opłaty - to samo. Kryptopodatek. Dla kogo te opłąty - spasionych z Wiejskiej?! Bo nie dla Kowalskiego, którego średnia krajowa nie pozwala na parkowanie 2,5 km od centrum Krakowa, którego "średnica" do obwodnicy wynosi 9km!
P
Piotr
Żada by dalej łamania prawa. Konsultacje już były. Umowa z firmą motującą znaki i słupki podpisana- spełniając jego wolę miasto zapłaci kary.

Jego pismo powinno zawierać propozycje wyznaczenia 3 tys miejsc na jezdni.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska