https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Poślizg tramwaju na Górkę Narodową [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Nowa linia tramwajowa zostanie poprowadzona m.in. nad ulicą Opolską. Powstanie tam też tunel dla aut
Nowa linia tramwajowa zostanie poprowadzona m.in. nad ulicą Opolską. Powstanie tam też tunel dla aut Fot. ZIKiT
Na razie trwają badania archeologiczne. Wciąż nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa nowej trasy dla szybkiego tramwaju.

Urzędnicy pochwalili się, że trwają badania archeologiczne na obszarze, gdzie przebiegać będzie nowa linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Problem jednak w tym, że wciąż nie wiadomo kiedy dokładnie rozpoczną się właściwe prace budowlane.

Na początku tego roku, na podstawie informacji udzielonych przez urząd, podawaliśmy, że planowany termin rozpoczęcia robót wyznaczono na 22 września tego roku, a zakończenie na 22 listopada 2020 r. Uszczegółowiony harmonogram kolejności realizacji poszczególnych etapów miał być znany we wrześniu po uzyskaniu pozwoleń budowlanych. - Inwestycja już się rozpoczęła. Właśnie ruszyły prace archeologiczne - podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Mamy październik, ale nadal nie można jednak rozpocząć zasadniczych robót budowlanych. W ZIKiT wyjaśniają, że w maju br. zakończyły się prace związane z opracowaniem projektu budowlanego i wykonawca złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie trwa pozyskiwanie odstępstw (z Ministerstwa Infrastruktury od warunków drogowych dla dróg publicznych oraz w przypadku architektury dla wiaduktu kolejowego PKP), które pozwolą na ponowną ocenę środowiskową inwestycji i uzyskanie ZRID. - Jesteśmy na etapie pozyskiwania odstępstw niezbędnych do uzyskania decyzji ZRID. Prace wymagające decyzji ZRID rozpoczną się niezwłocznie po jej uzyskaniu - wyjaśniają w ZIKiT.

Nie podają dokładnego terminu rozpoczęcia budowy. Wiadomo jedynie, że ma potrwać 22 miesiące od uzyskania decyzji ZRID.

Na razie prowadzone są badania archeologiczne, które mogą mieć wpływ na czas realizacji całej inwestycji. - To teren zaskakująco bogaty archeologicznie - przyznaje dyr. Hanczakowski.

Na podstawie badań powierzchniowych wykonanych w latach 80. i 90., na obszarze po którym przebiegać będzie nowa linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap III (os. Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wyznaczone zostały miejsca, w których można spodziewać się śladów materialnej działalności ludzkiej w przeszłości.

Takich punktów jest pięć (przy ulicach: Słomczyńskiego, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Białoprądnickiej, Pachońskiego oraz w Witkowicach). Obecnie wykonawca w tych miejscach prowadzi badania archeologiczne. - Archeolodzy będą prowadzić prace w pięciu kolizyjnych miejscach. By to umożliwić ściągana tam będzie warstwa gruntu ornego do gruntu rodzimego - tłumaczy kierownik robót Grzegorz Dalewski z Intercor Sp. z o.o.

Na razie w Witkowicach przebadanych zostało około 10 procent kolizyjnego z inwestycją stanowiska, czyli osiem arów powierzchni. - Jest tam jeden obiekt archeologiczny, który będziemy badać. Być może to podpiwniczenie budynku, który kiedyś tutaj stał. Na razie go odkryliśmy, nie można więc jeszcze powiedzieć, co to za obiekt - komentuje archeolog Radosław Czerniak z Archeologicznej Pracowni In Situ. - Generalnie obszar wyżyn lessowych na północ od Krakowa jest bogaty w osadnictwo prehistoryczne - dodaje.

Nowa linia tramwajowa połączy północną część Krakowa z centrum. W jej ramach zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km.

Projekt zakłada oprócz budowy linii tramwajowej także rozbudowy ulic: Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Dodatkowo w ramach robót wybudowany zostanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Inwestycja jest finansowana z budżetu miasta oraz środków unijnych, całkowity koszt to ok. 380 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
J
Dlaczego magiczny mieszkańcu Krakowa?
G
Gość
Chory jest ten projekt !
M
Mark
Badania rozpoznawcze to nie to samo co wykopaliska. Tak samo jak projekt, to nie gotowa inwestycja. Idąc Twoim tokiem rozumowania można by rzec, że kładkę pomiędzy Kazimierzem i Ludwinowem budują od 2006 roku.
m
mieszkaniec Krakowa
I przez takich kretynów bedziemy kolejne lata stać w korkach! Prace są prowadzone w 2018/2019r albo i dłużej ponieważ rozpoczęto je ....... w latach 80. i 90 !
k
krakus
Że nigdy
N
No
Położą pewnie płyty jak w trzecim świecie, szynę zaleją jakimś glutem i spoko będzie. Pięknie będzie wyglądało jak na Krakow oczywiście. Ale myśle, ze to juz kto inny ;-) jakoś tak czuje po tym artykule. Ale archeolodzy -spoko ;-)
K
Kraków jest piekny
Kedy w końcu wita Stwosza zostanie podłączona z doktora doktora twardego i taulica przedłużona do opolskiej i dalej na wylot z Krakowa? Wszystko na opak. Nie można najpierw budować dróg a po tem osiedli? Chora polityka zwerzanie dróg a nie rozbudowywanie. Ktoś jak jeździ autem to i tak będzie jeździł. Z tego xo pamietem Panie prezydenxie zikit mnial nie istnieć
a
antyfaszysta
O jakim metrze pod Wawelem mówimy?????....byle kopacz-archeolog,pseudo-aktywisci,eko-terrorysci ,.......no i oderwani od rzeczywistości pismaki "gazetki krakowskiej"i "dzienniczka polskiego"-na niczym się nie znający ale opluwający wszystko i wszystkich!!!!!!...doprowadzą do tego, że METRO BĘDZIE TU ZA 1000 LAT...
L
Lux
A ja myśle ze.......fajnie ze archeo jest do dyspozycji
K
Krakus
Badania archeo idą swoim tokiem. Przyczyną opóźnienia jest niedbalstwo urzędników ZIKIT-u, którzy spaprali dokumentację przekazaną wykonawcy. Kraków po majchrowsku.
K
Krakus
deweloperzy tez robia badania - w takim tempie budów w KRK wątpię . . .
S
Sokular
Wybory w metropoliach nic nie zmieniły - "kluby" wokół osobistych interesów wodza i jego zaplecza nie naruszone a mieszkańców ma się za durniów z obowiązkiem płacenia na nich podatków.Sponsorzy=podatnicy niech chodzą pieszo po chronicznie=nieudolnie remontowanych ulicach.W limuzynie wygodnie..................na chałtury,do panieniek.....
J
Jkj
Należałoby pozwać majchrowskiego w trybie wyborczym.
B
Burmistrz Nowej Huty
na polnocy miasta sie ich nie buduje bo tam nie ma prywatnych uczelni gdzie mozna dorobic bedac w tym samym czasie zatrudnionym w magistracie
r
realia
Kolejna niespełniona obietnica Majchrowskiego, aż ciężko je zliczyć! Niestety PiS u władzy jest czymś co mnie przeraża, więc jak dla mnie Kraków przegrał te wybory.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska