Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępują prace związane z budową wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. Powstała już krążyna [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Postępuje przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w centrum Krakowa. PKP Polskie Linie Kolejowe informują o ważnym etapie prac.

FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

- Nad środkową nawą wiaduktu kolejowego przy ul. Grzegórzeckiej powstała już tzw. krążyna. To specjalna podpora, która pomoże wybudować łuk z cegły. Oryginalny materiał pozyskiwany jest z wcześniejszego obiektu - informują w PKP PLK.

Przypomnijmy, że w przypadku wiaduktu nad ul. Grzegórzecką najpierw rozbudowano obiekt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie prac na zasadzie rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. Ostatecznie we wrześniu 2021 r. wiadukt wykreślono z rejestru zabytków i na początku tego roku rozpoczęto prace.

Krakowianie obserwujący rozbiórkę wiaduktu z 1863 r. byli przerażeni i nie kryli oburzenia tym, co dzieje się na Grzegórzkach. W PKP PLK tłumaczyli, że nie było innego wyjścia, by kontynuować inwestycję kolejową. Zapewniali również, że do rekonstrukcji elewacji zewnętrznej wiaduktu zostaną wykorzystane m.in. kamienne bloki i cegły, które wykonawca odzyskał z oryginalnego obiektu.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką jest przebudowywany w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Częścią tego zadania jest też m.in. budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa między ul. Miodową i Kopernika.

Tuż przy wiadukcie, obok Hali Targowej, powstaje nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Na dwóch peronach będą się zatrzymywać pociągi kolei aglomeracyjnej. Podróżni będą mogli nimi dojechać m.in. do Tarnowa, Wieliczki, Skawiny, Miechowa, czy na lotnisko.

W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Jeden z nich jest już gotowy. Drugim mostem (środkowy) pociągi mają pojechać w połowie czerwca tego roku. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta. Pociągi po mostach, estakadach i rozbudowanym wiadukcie będą mogły jeździć po dwóch parach torów. Środkowy tor będzie przeznaczony dla składów dalekobieżnych, a zewnętrzne tory będą przeznaczone dla pociągów aglomeracyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska