Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Premiera komedii "Dyrektor Teatru" z muzyką Mozarta w Operze Krakowskiej

Julia Kalęba
Julia Kalęba
Pokazy "Dyrektora Teatru" 15 i 16 lipca zakończą 24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej.
Pokazy "Dyrektora Teatru" 15 i 16 lipca zakończą 24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Andrzej Banas
Mozart pracował właśnie nad "Weselem Figara", gdy komponowanie przerwało mu zamówienie cesarza Józefa II na niemiecką odmianę opery komicznej z mówionymi dialogami i wstawkami muzycznymi. Premiera "Dyrektora Teatru" odbędzie się 15 lipca na Dużej Scenie Opery Krakowskiej.

Polska krajem omijanym przez zagranicznych turystów

od 16 lat

Rywalizacja podczas przesłuchań, przepychanki o pozycję w zespole czy wysokość gaż, wreszcie naciski o angaże dla mężów i kochanek - taki portret środowiska artystycznego kreśli "Dyrektor Teatru". Błyskotliwa, ale rzadko wystawiana komedia z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta określona została także "parodią próżności śpiewaków", a przez samego artystę "komedią z muzyką". Nad teatrzykiem zakulisowych utarczek i animozji triumfuje w tym widowisku jednak Teatr – ten, z którym obcują widzowie, zasiadając w półmroku i ciesząc się przedstawieniem operowym.

Jednoaktowy singspiel z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz librettem w języku niemieckim autorstwa Gottlieba Stephanie pierwotnie został napisany z powodu „cesarskiego rozkazu” cesarza Józefa II, który zaprosił 80 gości na prywatne przyjęcie do oranżerii Pałacu Schönbrunn. Atrakcją wieczoru miał być konkurs-pojedynek między niemieckim singspielem a włoską operą buffa. Konkurentką dla "Dyrektora Teatru" okazała się "Prima la musica e poi le parole" A. Salieriego, zaś pomysł na temat obu dziełek pochodził rzekomo od samego cesarza.

W librettcie „Dyrektora...” teatr i tworzący go ludzie przeglądają się niczym w zwierciadle. Również w inscenizacji Opery Krakowskiej wykonawcy i publiczność znajdą się po przeciwnych stronach lustra. Jednak ich wyznaczone tradycją miejsca zostaną zamienione – podczas gdy widzowie zasiądą na scenie, akcja komedii rozgrywać się będzie na widowni. Jak podkreślają realizatorzy, nie jest to powierzchowny chwyt inscenizacyjny. Sięgając po ten zabieg, chcą pokazać, że tajemnica teatru – również operowego – tkwi w przekroczeniu granicy rampy scenicznej, a spektakl naprawdę ma miejsce tylko wówczas, gdy rodzi się pomiędzy widzem a artystą.

Krakowską realizację przygotowują Beata Redo-Dobber (reżyseria – według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka) oraz Tomasz Tokarczyk (kierownik muzyczny). Za scenografię i kostiumy odpowiedzialny jest Ryszard Melliwa. Wśród wykonawców zobaczymy Monikę Korybalską (Wielka Pfeil), Katarzynę Oleś-Blacha (Pani Herz), Karolinę Wieczorek (Panna Silberklang), Roberta Gierlacha (Buff) oraz Wojciecha Gierlacha (Frank, dyrektor teatru).

Pokazy 15 i 16 lipca zakończą 24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska