https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przegubowe autobusy elektryczne zaczęły kursy na linii nr 503

Piotr Tymczak
Od 17 kwietnia z przegubowych autobusów elektrycznych mogą korzystać pasażerowie linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa).
Od 17 kwietnia z przegubowych autobusów elektrycznych mogą korzystać pasażerowie linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa). Anna Kaczmarz
Przegubowe elektryczne autobusy kursują na kolejnej miejskiej linii. Od 17 kwietnia mogą z nich korzystać pasażerowie linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa). Na razie pojazdy będą kursowały w weekendy. Jednak po kolejnych dostawach, autobusy mają być kierowane do obsługi tej trasy również w dni powszednie.

FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE

Pojawienie się bezemisyjnych autobusów na linii nr 503 to efekt dostaw nowych autobusów „Urbino 18 electric”, których w sumie do połowy roku będzie w Krakowie 50. Na ich zakup MPK SA w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej

- informują w MPK Kraków.

Po krakowskich drogach codziennie kursuje kilkaset autobusów. To one zawożą nas do pracy, szkoły, znajomych czy na zakupy. Każdy z pasażerów ma swoje upodobania co do tych pojazdów w zależności od komfortu podróży.Zobaczcie, jakie autobusy wożą nas po Krakowie >>>

Kraków. Te autobusy wożą nas po mieście. Od autobusów przegu...

Pierwsze autobusy z tego kontraktu zaczęły kursować 18 marca na linii nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód). Jeden „elektryk” kursuje obecnie również na linii nr 173 (Nowy Bieżanów Południe – Azory). W tym roku te autobusy pojawią się jeszcze na linii nr 144 (Rżąka – Azory).

- Jak łatwo zauważyć, nowe „elektryki” będą kursować tylko na tych liniach, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza - podkreślają w MPK.

Nowe autobusy są napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Są wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz ładowarki USB. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą korzystać z platformy zamontowanej przy drugich drzwiach, ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu.

W połowie roku w Krakowie będzie niemal 80 bezemisyjnych autobusów. A to nie wszystko. MPK SA złożyło wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony, to wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić w Krakowie ok. 20 proc. floty MPK.

Przypomnijmy, że Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym na regularnej linii zaczęły kursować elektryczne autobusy. Od 17 kwietnia autobusy bezemisyjne będzie można spotkać na ośmiu liniach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Na linie pośpieszne nie powinni dawać elektryków, gdyż na tych liniach autobus spalinowy jest nieco bardziej ekologicznie eksploatowany niż na zwykłych (mniej razy zatrzymuje się i szybciej jedzie).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska