https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków. Przelot dronem nad terenem planowanej linii tramwajowej do Mistrzejowic

Piotr Rąpalski
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Szymon Korta
Meissnera, rondo Młyńskie, Młyńska - to m.in. tędy będzie przebiegała trawa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Ruszyły prace związane z wycinką drzew, mimo trwających protestów mieszkańców. Równocześnie trwają pertraktacje z władzami Krakowa jaki zakres ma mieć faktycznie inwestycja. Jest potrzebna północy miasta i tysiącom mieszkańców Mistrzejowic. Pytanie czy faktycznie musi mocno ingerować w tereny zielone w rejonie Młyńskiej?

Linia do Mistrzejowic

W ramach inwestycji, poza linią tramwajową biegnącą wzdłuż ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca i Jancarza, powstanie infrastruktura towarzysząca. Zaprojektowano m.in. wygodne przystanki (w tym dwa wielopoziomowe węzły przesiadkowe), nowe chodniki i drogi dla rowerów o bezpiecznej geometrii, energooszczędne oświetlenie, stojaki dla rowerów, odporną na trudne, miejskie warunki zieleń. Wymienionych zostanie 1059 drzew. I to ostatnie rodzi największy problem, choć jak twierdzą urzędnicy liczba ta może ulec zmniejszeniu, ale czy tak się stanie?

Postulaty protestujących

Ostatnio też urzędnicy chcąc uspokoić nastroje wśród protestujących mieszkańców okolicy opublikowali wyniki analiz postulatów mieszkańców:

Postulat 1 – rezygnacja z dodatkowych pasów ruchu na ul. Młyńskiej, Pilotów (od strony Sadzawki)

Zaakceptowano możliwość skrócenia dodatkowego pasa ruchu w rejonie ul. Sadzawki, wskazując jednocześnie, że długość podziału pasów ruchu na pasy do ruchu w lewo/na wprost oraz prawo/na wprost zostanie dostosowana do prognozowanego natężenia ruchu.

Postulat 2 – ul. Meissnera 4-6 – przesunięcie ścieżki rowerowej na stronę od jezdni

Zaakceptowano przedstawione rozwiązanie w zakresie przebiegu chodnika bezpośrednio przy krawędzi ul. Meissnera 4-6.

Postulat 3 – ul. Meissnera 4-6 – odtworzenie szpaleru drzew od strony parkingu

W związku z wprowadzeniem zmiany z pkt. 2 zostało wygospodarowane miejsce do wprowadzenia dodatkowych nasadzeń zieleni.

Postulat 4 – ul. Lublańska – przeprojektowanie odcinka ścieżki rowerowej i chodnika w taki sposób, aby zachować jak największą liczbę drzew, uwzględniając np. „pływające” ścieżki rowerowe zaproponowane przez wykonawcę podczas konsultacji społecznych w terenie

Postulat wyniesienia ścieżki rowerowej i chodnika względem jezdni zachodniej ul. Lublańskiej wymaga szczegółowej analizy powiązania wysokościowego terenów przyległych, celem uniknięcia skarpowania terenu i podcięcia bryły korzeniowej drzew. Rozwiązanie zostało polecone do wprowadzenia i będzie ostatecznie uzgodnione po przedstawieniu rozwiązań projektowych na etapie uzgodnienia projektu wykonawczego.

Postulat 5 – utrzymanie prawoskrętu z ul. Krzesławickiej w ul. Dobrego Pasterza

Postulat został zaakceptowany. Wymaga on opracowania stosownej dokumentacji i przeprowadzenia właściwych procedur.

Postulat 6 – utworzenie prawoskrętu z ul. Dobrego Pasterza w Bora-Komorowskiego (zakończenie ulicy Dobrego Pasterza)

Postulowany zakres prac znajduje się poza przedmiotem inwestycji. Wykonawca potwierdził, że na czas budowy wykona prawo skręt z ul. Dobrego Pasterza w ul. Bora-Komorowskiego jako rozwiązanie tymczasowe w technologii nawierzchni z prefabrykowanych płyt drogowych. Wykonanie prawoskrętu w konstrukcji docelowej wymaga przełożenia kolidującej infrastruktury podziemnej.

Postulat 7 – remont ul. Aliny i Jana Brzechwy oraz nieotwieranie łącznika pomiędzy ul. Jana Brzechwy a ul. Krzesławicką

Zakres remontu ul. Aliny i ul. Brzechwy jest poza przedmiotem inwestycji, natomiast nie będzie otwierany łącznik pomiędzy ul. Jana Brzechwy a ul. Krzesławicką.

Postulat 8 – zachowanie jak największej liczby drzew przy ul. Młyńskiej, w sąsiedztwie bloków numer 7, 11, 14 pomiędzy ul. Młyńską Boczną a ul. Pilotów

W celu ochrony większej liczby drzew zmieniono przebieg ścieżki rowerowej przy skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Wietnamu.

Postulat 9 – przeprojektowanie ścieżki rowerowej w celu zachowania drzew na wysokości Fiołkowej, Janickiego, Ugorek

Zostanie zmieniony przebieg ścieżki rowerowej i chodnika przy skarpie w rejonie ul. Pszona, co wymaga przeprojektowania m.in. infrastruktury telekomunikacyjnej oraz nowego uzgodnienia ZUDP w tym zakresie, a także opracowania nowego projektu ścian oporowych.

Postulat 10 – ponowna analiza stanu młodych drzew z możliwością przesadzenia jak największej liczby

Prace prowadzone są na bieżąco przez specjalistów Zarządu Zieleni Miejskiej.

Postulat 11 – budowa ekranów akustycznych przy ul. Lublańskiej

Postanowiono, że ekrany na odcinku ul. Lublańskiej od ronda Barei zostaną wykonane zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydanej w 2017 r. dla tej inwestycji.

Talibowie zamykają salony kosmetyczne!

od 16 lat
Wideo

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Antoni Polak.
Piszcie co chcecie,oni to mają w d.......ile!!!
s
sza
Jak wynika z artykułu poniżej w tej gazecie...tory tramwajowe ciągle się psują...i o to chodzi!...o ciągłe koszty naprawy!
g
gmur
Czy to jest inwestycja dla mieszkańców czy dla zarobku firm?
Z
Zbigniew Rusek
18 lipca, 10:51, jak_zwykle_bez_hejtu:

Przywrócić 2 pasy ruchu na Meissnera. Precz z zygzakami Łukaszoof !

Przede wszystkim niech przywróca wszystkie pasy ruchu na ul. Mikołajczyka i Broniewskiego, gdyż zwęzenie i urzadzenia parkingu spowodowalo tam wielkie korki, ktore sparaliżowały przejazd kilku linii autobusowych, w tym 139 (przez to ja skrócono). Były po 2 pasy w każdym kierunki - nie było zatorów. Prawe pasy powinny być BUS-pasami.

Z
Zbigniew Rusek
18 lipca, 10:51, jak_zwykle_bez_hejtu:

Przywrócić 2 pasy ruchu na Meissnera. Precz z zygzakami Łukaszoof !

Słuszne. Przy czym ja uważam,że prawe [pasy powinny być BUS-pasami. przez te zygzaki autobusy mają duże trudności z właczeniem się do ruchu, gdyż nieraz (gdy przystanek jest w zatoce) autobus musi zmienić tor jazdy o dwa pasy ruchu, a "prywata" ani myśli sie zatrzymac i wypuścić autobus (chociaż ma taki obowiązek). Tramwaju niech NIE buduja, a w zamian niech poprawią warunki jazdy autobuów poprzez 1. zapewnienie "zeilonej fali" "z marszu" autobusom mieuskim na ciągu od Brodowicza poprzez Olszyny, Pilotów, Młyńską aż do Al. Andersa włącznie, 2. budowę przejść podziemnych na Pilotów naprzeciw Almy oraz na Młyńskiej naprzeciw wlotu ul. Miecjhowity, by zlikwidowąc niektóre sygnalizacje świetlne, 3. poszerzenie prawych pasów ruchu ul. Olszyny i Pilotów do 3,5 metra (niestety, pod wiaduktem nic się nie da zrobić, a tam pasy sa nawet węższe niż poza wiaduktem), gdyż na obecnych autobusy sie nie mieszczą i biorą "okrakiem" linie przerywane, 4. budowę w newralgicznych miejscach BUS-pasów - na Pilotów od przystanku "Pilotów" aż do wlotu na Rondo Młyńskie (przedłużenie zatoki w pas ruchu) oraz na Młyńskiej od przystanku "Miechowity" do samego Ronda POLSAD-u (przedłużenie zatoki w pas ruchu), 5. przeróbkę kratek ściekowych na ul. Brodowicza, Olszyny, Pilotów zw zwykłych an krawężnikowe, by autobusy nie musiały jeździć po tych pozapadanych rusztach (zapadają się pod ciężarem autobsuów), 6. przeprogramwoanie sygnalizacji na Rondzie Młyńskim (lub jej likwidację), by wlot z szerokiej cżęsci ulicy Pilotów miał dłuższe zielone światło, natomiast z Meissnera miał krótsze (z ulicy Pilotów wjezdża aż 10 linii autobusowych, z czego 3 pośpieszne, a - niestety - zwykle dłużej trwa zielone dla ulicy Meissnera).

j
jak_zwykle_bez_hejtu
Przywrócić 2 pasy ruchu na Meissnera. Precz z zygzakami Łukaszoof !
G
Genealogia Polaków
Kolejny koszmar planistyczny realizowany prawe "z buta". Ekipa nieudaczników i niszczycieli
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska