https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków przestrzega, by nie kupować... starych samochodów. Chodzi o Strefę Czystego Transportu

Piotr Rąpalski
Opracowanie:
Wojciech Matusik
"W ostatnim czasie w Internecie pojawiło się sporo ogłoszeń dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że takie pojazdy nabywane teraz, co do zasady, od 1 lipca 2024 r. nie będą już mogły poruszać się po Krakowie" - przestrzegają urzędnicy na stronach internetowych. Problem w tym, że cześć mieszkańców, sprzeciwia się wprowadzaniu takich stref i ograniczaniu swobodoy jeśli chodzi o dobór samochodu, czy możliwość jazdy nim po mieście.

I nie ma znaczenia czy je kupiliśmy, dostaliśmy, czy są przedmiotem spadku. Tak samo czy kupowane są w kraju czy sprowadzane z zagranicy. Ma to związek z uruchamianą w naszym mieście Strefą Czystego Transportu.

Wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu od 1 lipca 2024 roku ma zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z ruchu drogowego, a tym samym znacznie poprawić jakość powietrza w mieście, co pozytywnie wpłynie na zdrowie krakowian. Ograniczenie wjazdu do SCT ma wtedy dotyczyć przede wszystkim samochodów około trzydziestoletnich. Inaczej jest jednak w przypadku aut osobowych, które zostały kupione (w Polsce czy za granicą), otrzymane w spadku lub darowane po 1 marca 2023 (nastąpiła zmiana właściciela). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi: czyli musi to być co najmniej auto 26-letnie (rocznik 2000) lub mające normę Euro 3 w przypadku benzyny, w przypadku diesli muszą to być auta przynajmniej 14-letnie (wspominany już rocznik 2010) lub z normą Euro 5.

"Podsumowując: warto sprawdzić czy wybrany przez nas do zakupu samochód na pewno będzie spełniał wymogi Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Warto też odwiedzać stronę internetową Zarządu Transportu Publicznego, by być na bieżąco z informacjami o postępach we wprowadzaniu SCT i związanych z nią przepisach" - dodają urzędnicy.

Spaliny ze starszych silników Diesla zawierają wiele szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Te zanieczyszczenia mają negatywny wpływ na zdrowie wdychających je osób. Tlenki azotu mogą przyczyniać się do problemów z układem oddechowym, takich jak astma czy alergie, a także np. zwiększać ryzyko chorób serca. Cząstki stałe (PM) są na tyle małe, że mogą łatwo przedostać się do płuc, co może prowadzić do ciężkich schorzeń układu oddechowego, nawet raka.

Nowsze (od rocznika 2010, z normą spalania Euro 5) pojazdy z silnikiem Diesla wyposażone są już w bardziej zaawansowane technologie oczyszczania spalin, posiadają rozwinięte systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i filtry cząstek stałych (DPF). Są więc znacznie mniej szkodliwe dla ludzi.

Młodzież uzależniona od smartfona - szokujący raport! o nastolatkach

od 16 lat
Wideo

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus
A z samolotów startują[wulgaryzm]h z Balic nadal będzie szedł na miasto opad spalin - ale to jest ok. bo turyści przylatują . Jesteśmy dumni z rozwoju lotniska :) i zwiększenia ilości lotów.
Z
Zbigniew Rusek
27 października, 12:17, gniewko_syn_ryba:

Ale można kupować jeszcze starsze auta z ultraekologicznymi silnikami dwusuwowymi, rejestrować je jako zabytki i wtedy wjeżdża się bez najmniejszego problemu... ;)))

Dwusuw to jest ZBRODNIA dla powietrza, a nie "ultraekologicny". Żadne auto tak nie smrodziło, jak Syrena!!!

Z
Zbigniew Rusek
Powinno się prowadzić taką politykę, by ludzie w Krakowie NIE CHCIELI wq ogóle psoiadać auta, gdyż inaczej nie zlikwiduje się korków, oraz blokowania przejazdu autobusom przez zaparkwoane auta (autobus - z uwagi na swoje gabaryty - ma problemy z przejazdem). Miasto jest przeludnione, więc najlepiej, by jak najmniej osób miało własny samochód a przybysze - wyprowadzili się z Krakowa.
g
gniewko_syn_ryba
Ale można kupować jeszcze starsze auta z ultraekologicznymi silnikami dwusuwowymi, rejestrować je jako zabytki i wtedy wjeżdża się bez najmniejszego problemu... ;)))
j
jak_zwykle_bez_hejtu
Ja bym tylko chcial wiedzieć jak KSCT bedzie sobie radzić z rozpoznawaniem aut spelniajaych normy, ktore nie są zarejestrowane w Polsce bo jak dota ie znalazłem takiej informacji. Auta zarejestrowane w PL maja być rozpoznawane na podstawie danych z CEPIK-a, które w wielu przypadkach są błędne. Chory kraj, chore miasto, chory system.
a
ale tak jest
27 października, 07:53, ekogit:

Auta 10 letnie to max.

Starsze nie powinny jeżdzić po ulicach Krakowa. Nie stać cię na auto to wsiadasz do zbiorkomu a nie zatruwasz innym płuca bo jesteś biedny!!!

27 października, 08:36, Wernyhora:

Jasne ale pod 1 warunkiem że wówczas z podatkó biednych nie płaci się na utrzymanie infrastruktury - niech za wszystko płacą ci co jeżdżą`

przecież tak jest od zawsze. Biedni zarabiają mało, odprowadzają mało podatku. Bogaci mają dużo odprowadzają więcej podatku.

W
Wernyhora
27 października, 07:53, ekogit:

Auta 10 letnie to max.

Starsze nie powinny jeżdzić po ulicach Krakowa. Nie stać cię na auto to wsiadasz do zbiorkomu a nie zatruwasz innym płuca bo jesteś biedny!!!

Jasne ale pod 1 warunkiem że wówczas z podatkó biednych nie płaci się na utrzymanie infrastruktury - niech za wszystko płacą ci co jeżdżą`

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska