https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Radni zajmą się powołaniem nowej miejskiej spółki

Na czerwono zaznaczone są trasy, które miasto miało wybudować wspólnie z PIR, na zielono odcinek, który ma powstać jako pierwszy. Czarny kolor to gotowe już odcinki trzeciej obwodnicy Krakowa, żółty to fragmenty, które muszą powstać w przyszłości.
Na czerwono zaznaczone są trasy, które miasto miało wybudować wspólnie z PIR, na zielono odcinek, który ma powstać jako pierwszy. Czarny kolor to gotowe już odcinki trzeciej obwodnicy Krakowa, żółty to fragmenty, które muszą powstać w przyszłości. Ikonografia Gazeta Krakowska
Kraków ma powołać spółkę, która pożyczy setki milionów złotych na wybudowanie trasy łagiewnickiej. Prezydent Jacek Majchrowski podpisał we wtorek w tej sprawie zarządzenie.

Zgodnie z nim projekt uchwały o powołaniu spółki ma trafić pod obrady rady miasta. Radni mają sie tym zająć 13 stycznia. Tymczasem zgodnie z zaproponowanym projektem uchwały, miejska spółka nie tylko wybuduje nową droge. Później będzie odpowiedzialna za jej utrzymanie oraz...za przeprowadzenie jej remontu. Ten będzie musiał zakończyć sie najpóźniej do końca 2042 roku.

Trasa Łagiewnicka to potrzebna część III obwodnicy miasta, która ma zmniejszyć tranzyt przez centrum. Droga będzie mieć 3,7 km długości i przebiegać od Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku oraz linię tramwajową. Koszt budowy szacuje się na 1 mld zł.

W projekcie budżetu na 2016 r. znalazło się już 1,7 mln zł na powołanie spółki. W przyszłym roku ma ona wyłonić w przetargu firmę, która zacznie projektować inwestycję, a później do 2021 roku ją wybuduje.

CZYTAJ TAKŻEStworzą spółkę dla nowej drogi i byłego prezesa Areny?

Pieniądze spółka ma na to zdobyć z Unii Europejskiej, spółki rządowej Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) oraz dzięki pożyczce z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Prezydent chce ją powołać, bo zadłużenie spółki nie obciąża długu miasta, a ponadto może korzystniej rozliczać się ona z podatków. Kredyt jednak trzeba będzie spłacać z budżetu Krakowa, wydając na to ok. 60 mln zł rocznie przez wiele lat.

I tu pojawiają się problemy, bo od lat mówiło się, że to rząd weźmie na siebie główny ciężar budowy, gdyż przekracza ona możliwości miasta. Ponadto droga ma sens przy późniejszym wybudowaniu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które domknęłyby III obwodnicę na południu Krakowa. Łączny koszt wszystkich tras to jednak ok. 3 mld zł.

Projektem utworzenie nowej spółki radni zajmą się na sesji 13 stycznia. To oni ostatecznie w głosowaniu zdecydują czy spółka powstanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jk
Pewno juz są ustalone władze spółki. Ciekawe dlaczego inne spolki miejskie nie mogą tego zrealizować? To jest spółka tylko na określony czas więc po co? Warto przyjrzeć się cenom kredytów tym bardziej, ze Miasto w ostatnim czasie uzyskało je w przetargach bardzo tanio. Koszt kredytu dla spółki byłby wyższy + koszty jej funkcjonowania więc jaki to ma sens? Ciekawostką jest fakt, ze kredyt z PIR (Polskich Inwestycji Rozwojowych) jest rowniez droższy od wcześniej uzyskiwanych przez Miasto. Sama trasa bez szalenie drogiego tunelu pod Wzgórzem św. Bronisławy (w planach kończy się aż na Miasteczku!) nigdy nie odciąży Alei Trzech Wieszczów - więc po co to wszystko?
W
Wojtek
Łączny koszt wszystkich tras to ok. 3 mld zł. Czyli bez kredytów się nie obejdzie. A jak kredyty to odsetki i jeszcze większe podatki dla mieszkańców.
w
wit
opolska nie da sie juz przejechac. gigantyczne korki od huty po same bronowice! ARMAGEDONNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
K
Krakus
Wiecej spółek! To ZiKIT nie moze tego wykonac? Znowu miejsce dla zajomych krolika?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska