Kraków. Rewolucja komunikacyjna, wielkie zmiany w autobusach

Piotr OgórekZaktualizowano 
Wielkie zmiany w komunikacji autobusowej
Wielkie zmiany w komunikacji autobusowej Andrzej Banas / Polska Press
Władze Krakowa wprowadzają pierwszy etap zapowiadanych szerokich zmian w komunikacji miejskiej, które mają zachęcić mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego. Na pierwszy ogień idą autobusy. Zmiany obejmują aż 22 linii, w tym pięciu nowych.

Od soboty 4 marca wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Krakowie związane z pierwszym etapem wdrażania optymalizacji linii tramwajowych i autobusowych. Wprowadzane zmiany to największe w ostatnich latach jednorazowe wzmocnienie oferty linii autobusowych w naszym mieście, które ma na celu przede wszystkim poprawę obsługi komunikacyjnej w rejonach oddalonych od centrum Krakowa.

Zmiany dotyczą 22 linii autobusowych

  • uruchomionych zostanie pięć nowych linii autobusowych: 116, 140, 469, 475, 484;
  • zmiany tras dotyczyć będą dziewięciu dotychczasowych linii autobusowych: 102, 107, 122, 132, 166, 168, 169, 184, 422;
  • zwiększy się liczba kursów realizowanych przez 11 linii autobusowych: 102, 104, 107, 109, 120, 122, 130, 135, 168, 178, 422;
  • likwidacji ulegną dwie linie autobusowe: 118, 155;
  • wzmocnienia dotyczą ośmiu dzielnic na terenie Krakowa: IV Prądnik Biały, VI Bronowice, VII Zwierzyniec, VIII Dębniki, X Swoszowice, XI Podgórze Duchackie, XVII Wzgórza Krzesławickie i XVIII Nowa Huta;
  • nowe obszary miasta włączone do obsługi przez pojazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie: rejon ulicy Kozienickiej w Skotnikach, ulica Orla na Bielanach, fragment ulicy Radzikowskiego na Azorach i Stawowej w Bronowicach;
  • Dzielnica X Swoszowice uzyska bezpośrednie połączenie ze ścisłym centrum Krakowa (linia 484, końcówka „Swoszowice Poczta”). Dzielnica ta jako ostatnia nie miała dotychczas takiego połączenia;
  • w wyniku zmian praca przewozowa na terenie miasta zwiększy się o blisko 800 tysięcy wozokilometrów w skali roku;
  • szacunkowy koszt zmian to ponad 6 milionów złotych w skali roku;
  • na ulice Krakowa po zmianach w dni robocze wyjeżdżać będzie o 11 autobusów więcej.

Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Szczegółowy wykaz wprowadzanych zmian

  • linie 118 i 155 zostaną zlikwidowane;
  • linia 102 wybranymi kursami przedłużona zostanie ul. Rzepichy, Zakamycze, Orlą, Księcia Józefa do Bielan. W dni powszednie przedłużony zostanie co drugi kurs przez cały dzień, natomiast w dni wolne co drugi kurs w godzinach 10:00 - 17:00. Dodatkowo, zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii w dni powszednie w godzinach 7:00 - 18:00 do 24 minut.
  • Na trasie linii wyznaczone zostaną dodatkowe przystanki: „Obserwatorium n/ż”, „Bielany Cmentarz n/ż” i „Bielany Szkoła” (ostatni tylko w kierunku Krowodrzy Górki);
  • linia 104 kursować będzie ze zwiększoną częstotliwością do 20 minut w dni powszednie w godzinach szczytu;
  • linia 107 kursować będzie po nowej stałej trasie - z Soboniowic do przystanku „Wola Duchacka” bez zmian, następnie ul. Sławka do Zajezdni Wola Duchacka. Linia kursować będzie w dni powszednie w godzinach 5:00 - 20:00 z częstotliwością co 30 minut, w godzinach 20:00 - 23:00 i w dni wolne co 60 minut.
  • Przystanek „Zajezdnia Wola Duchacka” dla wysiadających wyznaczony zostanie przed wjazdem do zajezdni. Przystanek dla wsiadających zlokalizowany będzie po wyjeździe z zajezdni na ul. Puszkarskiej;
  • linia 109 kursować będzie bez zmian. Dołożone zostaną dodatkowe kursy w godzinach wieczornych;
  • linia 116 - nowa linia autobusowa kursująca po następującej trasie: Czerwone Maki P+R - Bunscha, Mochnaniec, Skotnicka, Kozienicka - Kozienicka (powrót ul. Wujka, Paska, Orszy-Broniewskiego). Linia kursować będzie z częstotliwością co 30 minut w godzinach szczytu i co 40 minut poza godzinami szczytu w dni powszednie oraz co 40 minut w dni wolne.
  • Na trasie linii wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Czerwone Maki P+R”, „Mochnaniec”, „Skotniki Szkoła”, „Brücknera”, „Skotniki”, „Orszy-Broniewskiego”, „Kozienicka”;
  • linia 120 kursować będzie ze zwiększoną częstotliwością do 30 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, 45 minut w dni powszednie poza godzinami szczytu i do 75 minut w dni wolne. Do obsługi linii będzie kierowany tabor standardowy;
  • linie 122 i 422 kursować będą po nowych stałych trasach z Alei Przyjaźni przez al. Andersa i ul. Kocmyrzowską i dalej po swoich dotychczasowych trasach do Zesławic.
  • Na nowym odcinku trasy wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Os. Zgody”, „Rondo Kocmyrzowskie im. Ks. Gorzelanego”. Przystanek „Teatr Ludowy” w obu kierunkach przeniesiony zostanie z ul. Obrońców Krzyża na ul. Kocmyrzowską. Częstotliwość linii ulegnie zwiększeniu do 40 minut. Godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;
  • linia 130 kursować będzie z częstotliwością zwiększoną do 10 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych;
  • linia 132 kursować będzie po nowej stałej trasie z Kombinatu do przystanku „Struga” bez zmian, następnie ul. Struga, Wojciechowskiego, Mościckiego, al. Róż do alei Przyjaźni i dalej po swojej dotychczasowej trasie do Dworca Głównego Zachód.
  • Na nowym odcinku trasy wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Os. Zielone”, „Os. Górali”, „Żeromskiego” (tylko w kierunku Dworca Głównego Zachód). Przystanek „Struga” w kierunku Dworca Głównego Zachód przeniesiony zostanie przed skrzyżowanie. Przystanek „Aleja Róż” w kierunku Kombinatu przeniesiony zostanie na al. Róż. Kurs wariantowy realizowany przez ul. Wańkowicza pojedzie prosto ul. Bulwarową do al. Solidarności i włączy się na nową trasę linii od przystanku „Struga”. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;
  • linia 135 kursować będzie bez zmian. Dołożone zostaną dodatkowe kursy w godzinach wieczornych. Dwa wybrane poranne kursy z Golkowic zostaną skierowane ulicami: Witosa, Turowicza, Połomskiego, Fredry, Millana, Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia do przystanku Millana (powrót ulicą Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia do ul. Witosa).
  • Dodatkowe przystanki w kierunku Millana: „Przykopy n/ż” na ul. Turowicza i „Turowicza n/ż”;
  • linia 140 – nowa linia autobusowa kursująca po następującej trasie: Nowy Kleparz – Prądnicka, Doktora Twardego, Wybickiego, Radzikowskiego – Radzikowskiego Osiedle (powrót ul. Conrada i Weissa z obsługą pętli Azory i dalej do ul. Radzikowskiego). Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut w godzinach szczytu i co 24 minuty poza godzinami szczytu w dni powszednie i co 30-45 minut w dni wolne.
  • Na trasie linii wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Nowy Kleparz”, „Szpital Narutowicza”, „Bratysławska”, „Wybickiego”, „Łobzów SKA”, „Radzikowskiego” (tylko w kierunku Radzikowskiego Osiedle), „Gnieźnieńska” (tylko w kierunku Radzikowskiego Osiedle), „Czerwieńskiego” (tylko w kierunku Radzikowskiego Osiedle), „Fiszera” (tylko w kierunku Radzikowskiego Osiedle), „Radzikowskiego Osiedle”, „Conrada” (tylko w kierunku Nowego Kleparza), „Azory” (tylko w kierunku Nowego Kleparza);
  • linia 166 kursować będzie z pominięciem przystanków „Skotniki Szkoła” i „Brücknera”. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian;
  • linia 168 kursować będzie po nowej stałej trasie z Krowodrzy Górki do przystanku „Azory” bez zmian, następnie ul. Weissa, Conrada, Chełmońskiego, Stawową do końcówki Chełmońskiego Pętla (dotychczasowa końcówka „Chełmońskiego Osiedle”). Powrót ul. Stawową, Jasnogórską, Conrada.
  • Na nowym odcinku trasy wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Chełmońskiego Osiedle”, „Chełmońskiego Pętla”, „Stawowa”, „Rondo Ofiar Katynia”, „Conrada”. Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;
  • linia 169 kursować będzie po nowej stałej trasie z Górki Narodowej do przystanku „Kamieńskiego” bez zmian, następnie ul. Kamieńskiego, Malborską, następnie co drugi kurs ul. Sławka do Zajezdni Wola Duchacka, a co drugi kurs ul. Trybuny Ludów, Łużycką, Cechową do przystanku Piaski Wielkie. Kursy realizowane do Piasków Wielkich oznaczone zostaną numerem 469, natomiast w kierunku przeciwnym niezależnie od przystanku początkowego oznaczone będą numerem 169.
  • Na nowym odcinku trasy wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Makowa”, „Malborska”, „Sułkowskiego”, „Malborska Szkoła”, „Wola Duchacka”, „Karpińskiego” (tylko w kierunku Piasków Wielkich), „Nowosądecka” (tylko w kierunku Górki Narodowej), „Tuchowska”, „Bochenka n/ż”, „Łużycka n/ż”, „Piaski Wielkie” (zatrzymanie zarówno na pętli jak i na przystankach przelotowych na ul. Cechowej). Przystanek „Zajezdnia Wola Duchacka” dla wysiadających zlokalizowany zostanie przed wjazdem do zajezdni. Przystanek dla wsiadających zlokalizowany będzie po wyjeździe z zajezdni na ul. Puszkarskiej. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian, przy czym co drugi kurs realizowany będzie do każdej z końcówek;
  • linia 178 kursować będzie bez zmian. Dołożone zostaną dodatkowe kursy w godzinach popołudniowych, tak aby szczyt popołudniowy trwał od około godziny 13:00 do około 20:00. Do obsługi przez linię włączony zostanie przystanek „Cedyńska” w kierunku Pod Fortem;
  • linia 184 kursować będzie po nowej stałej trasie z Prądnika Czerwonego do przystanku „Kamieńskiego” bez zmian, następnie ul. Sławka, Trybuny Ludów, Łużycką, Witosa, Halszki, następnie co drugi kurs ul. Stojałowskiego do Os. Kurdwanów, a co drugi kurs ul. Stojałowskiego, Herberta, Myślenicką, Merkuriusza Polskiego, Chałubińskiego do przystanku Swoszowice Poczta (powrót ul. Szybisko, Myślenicką). Kursy realizowane do Swoszowic Poczta oznaczone zostaną numerem 484, natomiast w kierunku przeciwnym niezależnie od przystanku początkowego oznaczone będą numerem 184.
  • Na nowym odcinku trasy wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Sławka n/ż”, „Zajezdnia Wola Duchacka” oraz „Myślenicka n/ż”, „Swoszowice Autostrada n/ż”, „Swoszowice Osiedle n/ż", „Swoszowice Pawilon”, „Swoszowice Sklep” (tylko w kierunku Swoszowice Poczta), „Swoszowice Poczta” i „Swoszowice” (tylko w kierunku Prądnika Czerwonego). Przystanek „Halszki” w kierunku Prądnika Czerwonego nie będzie obsługiwany przez kursy realizowane z końcówki Swoszowice Poczta. Częstotliwość i godziny kursowania linii pozostaną bez zmian, przy czym co drugi kurs realizowany będzie do każdej z końcówek;
  • linia 475 - nowa linia autobusowa kursująca po następującej trasie: Borek Fałęcki - Zakopiańska, Taklińskiego, Petrażyckiego, Prażmowskiego - Sidzina. Linia kursować będzie z częstotliwością co 30 minut w godzinach szczytu w dni powszednie.
  • Na trasie linii wyznaczone zostaną następujące przystanki: „Borek Fałęcki”, „Góra Borkowska n/ż”, „Judyma”, "Kąpielowa n/ż”, „Opatkowice Wiadukt n/ż”, „Opatkowice” (tylko w kierunku Borku Fałęckiego), „Kłuszyńska” (obecnie "Opatkowice"), „Podgaje”, „Petrażyckiego Osiedle n/ż” (obecnie "Taklińskiego n/ż"), „Libertowska n/ż” (obecnie "Sidzina Olszyny n/ż"), „Żyzna n/ż”, „Petrażyckiego n/ż”, „Nałkowskiej” oraz „Sidzina”.

Wraz z powyższymi zmianami skorygowane zostaną nazwy wybranych przystanków autobusowych

  • „Opatkowice” (tylko słupki na ul. Taklińskiego) na „Kłuszyńska”;
  • „Taklińskiego” na „Petrażyckiego Osiedle”;
  • „Sidzina Olszyny” na „Libertowska”;
  • „Chełmońskiego Osiedle” na „Chełmońskiego Pętla”;
  • "Łobzów PKP" na "Łobzów SKA".

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Materiał oryginalny: Kraków. Rewolucja komunikacyjna, wielkie zmiany w autobusach - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Plaszowianka

Miało być lepiej jak zwykle jest gorzej, w Plaszowie w rejonach Nowohuckiej do tej pory kursowal autobus linii 178 jeździł co 10 min w godzinach szczytu i porannych, teraz jezdzi 2 razy na godz i rzadziej, dodano nowa linię kompletnie niepotrzebną 478 która też jeździ bardzo rzadko czas oczekiwania na autobus wydłużyl się nawet do 40 min, a przecież czas oczekiwania zgodnie z zapowiedziami mial byc skrócony do.7 min , więc tak ma wyglądać ta super zmiana? linia 178 powinna kursować tak.samo.jak dotychczas

zgłoś
b
bobokow

Zupełny brak połączenia z Prądnika Czerwonego na Podgórze. Beznadziejna zmiana trasy 128

zgłoś
A
Adam

301 mpk więcej kursów w godzinach szczytu

zgłoś
J
Ja

Według mnie zikit kombinuje trochę te linie 100 i 400 to trochę niepotrzebne,poza tym mogli by pomyśleć nad wzmocnieniem 22 kierując ją do krzesławickich a 16 do walcowni bez kombinowania z tą 12

zgłoś
J
Ja

Według mnie zikit kombinuje trochę te linie 100 i 400 to trochę niepotrzebne,poza tym mogli by pomyśleć nad wzmocnieniem 22 kierując ją do krzesławickich a 16 do walcowni bez kombinowania z tą 12

zgłoś
f
figielek

Brakuje informacji jak dojechać na cmentarz.

zgłoś
T
Tyńczanin z Tyńca

Czekam [nie tylko ja] na połączenie Tyniec -Bronowice okolice. Podróż na tej trasie samochodem na tej trasie - 20 min. KM 1.5 godz. Zgadnijcie co wybieram???

zgłoś
J
Jol

Proponuję zwiększyć częstotliwość lini 301

zgłoś
Z
Zlocien

Szkoda tylko, ze wszyscy zapomnieli o Zlocieniu. 3 linie 125, 163 i 183 a tak jakby ich nie bylo Wieczne opóźnienia przez przejazdy kolejowe i brak linii nocnej

zgłoś
W
Wojtek

Zmiany w dobrym kierunku, bo dotąd pół Bielan było odciętych od autobusu przez trasę koło obserwatorium.

zgłoś
.............

..................

zgłoś
N
NH

Co z Pleszowem? Tramwaje 16 i 10 jeżdżą w godzinach szczytu od Ronda Czyżyńskiego dosłownie w tym samym czasie z tym, że 16 jeździ tylko w godzinach szczytu. Autobus 211 jeździ tak często, jakby nie jeździł - w ciągu dnia ma tylko 12 kursów. Ci z ZIKiTu powinni przymusowo pojeździć sobie na tej trasie.

zgłoś
G
Gość

spoko, tylko jeszcze zamienić tabor i dać krakowiaki wszystkie na 52, a złomy wiedeńce na 4.

zgłoś
B
Burmistrz Nowej Huty

Linia 4 z Bronowic Malych do Os.Piastow co 6 minut a linia 52 z Czerwonych Makow na Wzgorza K. co 12 minut

zgłoś
p
pasażer

107 skierowali do "oszołoma" idiotyzm w płaszowie była przesiadka na inne autobusy ,tramwaje a nawet na kolej podmiejską było bardzo wygodne i potrzebne , tylko o jeden autobus w szczycie więcej.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3