https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rewolucja na węźle A4 i zakopianki stanie się faktem. Zmiany będą ogromne

Piotr Tymczak
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kompleksową dokumentację projektową na rozbudowę węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i drogi krajowej nr 7.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kompleksową dokumentację projektową na rozbudowę węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i drogi krajowej nr 7. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kompleksową dokumentację projektową na rozbudowę węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i drogi krajowej nr 7. Opracowanie ma wykonać konsorcjum MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner). Kontrakt zawarto na prace o wartości ponad 1 mln 573 tys. zł. Zadaniem wykonawcy będzie także uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad rozbudową.

FLESZ - Nie będzie szlabanów na państwowych autostradach?

Wykonawca będzie musiał przygotować wielobranżowy projekt budowlany, materiały do wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji. Podczas przetargu na roboty budowlane wykonawca dokumentacji będzie odpowiadał na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawował nad nią nadzór autorski

- informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Intensywne prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej prowadzone są m.in. w rejonie ul. Zakopiańskiej.

Kraków. Pozimowe przyspieszenie na budowie Trasy Łagiewnicki...

Zakres zadania obejmie m.in. wykonanie opracowań geodezyjno-kartograficznych, geotechnicznych, geologicznych, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, opracowań środowiskowych, w tym materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzyskaniem ostateczności takiej decyzji oraz ewentualnie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wymaganego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W umowie przewidziano 47 miesięcy na opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji i pozwoleń do ogłoszenia przetargu na realizację robót budowlanych.

- Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, łącznicach i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Konieczna jest likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic - wylicza Iwona Mikrut. - Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Zostanie zawarte porozumienie z miastem Krakowem w sprawie współfinansowanie tego zadania - dodaje.

O tym, że rozbudowa węzła A4 Kraków Południe jest potrzebna mówiło się od dawna, jednak by przystąpić do projektowania, a następnie do realizacji inwestycji niezbędne były środki finansowe. 5 października 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji, co umożliwiło rozpoczęcie przygotowań i ogłoszenie przetargu.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie). Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. - Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę - informują w GDDKiA.

Prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
17 marca, 19:27, Gość:

Ogólnoświatowy kryzys a oni budują..ktoś oszalal!?

Brak inwestycji jeszcze pogłębia kryzys więc nie, nikt nie oszalał.

G
Gość

Jakiś obraz tych zmian - skic chociaż bo opis jest żaden. To co tam będzie? Sama długość projektowania zapowiada niezłą wtopę.

C
Ciekawy

4 lata na projekt i pozwolenie. realia polskiego budownictwa. W Chinach z budowa trwało by to z 6 miesięcy. Dramat to nie rozwój tylko stagnacja optymistycznie oceniając. Czyli budowa skrzyżowani będzie trwać ok. 5-7 lat. Kto jest ojcem tego sukcesu?

G
Gość

Ogólnoświatowy kryzys a oni budują..ktoś oszalal!?

Z
Zbigniew Rusek

Głupie sygnalizacje świetlne. To one powodują korki i zwiększenie emisji spalin.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska