https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: rewolucja w komunikacji, nowa siatka połączeń [LISTA ZMIAN, DYSKUSJA]

Piotr Rąpalski
Część mieszkańców chwyta się za głowy, widząc nadchodzące zmiany.
Część mieszkańców chwyta się za głowy, widząc nadchodzące zmiany. fot. Katarzyna Prokuska
Zmiany zostaną wprowadzone w sobotę, równocześnie z uruchomieniem tramwaju na Ruczaj. Krakowianie raczej nie będą mieli czasu cieszyć się z zakończenia inwestycji, zmagając się z nową rzeczywistością. Linii tramwajowych będzie w sumie mniej, ale tramwaje mają jeździć częściej, nawet co 5 minut. Zadaniem autobusów będzie dowiezienie nas do przystanków tramwajowych na przesiadkę, dlatego aż 27 z nich zmieni swoje trasy.

Kraków: rewolucja w komunikacji. Oto nowa siatka połączeń [LISTA, MAPY, DYSKUSJA]

Jak oceniasz siatkę połączeń? Co się Wam podoba, a co nie? Głosuj w sondzie (po prawej stronie) i wypowiedz się na forum pod artykułem!

Część mieszkańców chwyta się za głowy, widząc nadchodzące zmiany. - Tramwajem 8 już nie dojadę prosto z Bronowic do pracy w Borku Fałęckim. O 6 rano bedę musiał szukać przesiadki. Na mrozie - mówi Artur Kwaśny z ul. Bronowickiej.
- Koniec z komfortem podróży. Będę się martwić o przesiadkę, czy zdążę i czy nie skończy mi się w tym czasie bilet - dodaje Michał Pyrkosz z Podgórza.

Urzędnicy twierdzą, że zmiany wynikają z potrzeb pasażerów. - Przeprowadziliśmy szereg badań i ankiet wśród krakowian. Okazało sie, że obecna siatka połączeń jest niewystarczająca - mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Mimo przesiadek średni czas podróży skróci się o 9 sekund. Na następny tramwaj czy autobus będziemy czekać zaledwie kilka minut - twierdzi Pyclik.

Tramwaj nr 50 i nowy nr 52 mają w godzniach szczytu jeździć co 5 minut. Pozostałe w większości co 10 min. W większości podróży ma wystarczyć jedna przesiadka, by dotrzeć do celu.

Urzędnicy zmiany tłumaczą tym, że od 1999 r. sieć komunikacyjna nie była dostosowywana do rozwijającego się miasta. Zmiany mają doprowadzić linie autobusów do osiedli powstałych w ostatnich latach, ale równocześnie zwiększyć rolę bardziej ekologicznych tramwajów. Remarszrutyzacja prawie nie wpłynie na koszty komunikacji w Krakowie, które wynoszą rocznie ok. 380 mln zł. Wydatki mają wzrosnąć o 90 tys. zł

ZIKiT uruchomił już kampanię informacyjną, która ma przygotować krakowian na zmiany i pomóc uniknąć chaosu. Od 9 do 17 w dni robocze działa infolinia pod nr.: 12 616 74 21 i 12 616 74 43, a na stronie www.jakdojade.pl można wyszukać połączenie. - Ponadto rozdamy na przystankach 100 tys. ulotek - dodaje Pyclik.

Kraków: rewolucja w komunikacji. ZIKiT tłumaczy [MAPA]

Zmiany kursów tramwajów

Linie likwidowane: 7, 12, 15, 17, 51

Nowe linie: 52 - Czerwone Maki - Dietla - Lubicz - Mogilska - os. Piastów. Co 5 min w szczycie/co 10 min poza szczytem

Zmiana trasy:
3 - Krowodrza Górka - Pawia - Westerplatte - Starowiślna - Wielicka - Nowy Bieżanów 10/10
8 - Cichy Kącik - Franciszkańska - Krakowska - Wadowicka - Borek Fał. 10/10
10 - Łagiewniki - Krakowska - Gertrudy - Lubicz - Mogilska JP II - Pleszów 20/20
11 - Czerwone Maki - Dietla - Kotlarska - Mały Płaszów 20/20 13 - Bronowice Małe - Podwale - Krakowska - Wielicka - Nowy Bieźanów 10/10
16 - Mistrzejowice - Andersa - Jana Pawła II - Ptaszyckiego - kopiec Wandy 20/20
18 - Czerwone Maki - Dietla - Franciszkańska - Dunajewskiego - Długa - Prądnicka - Krowodrza Górka 10/10
19 - Dworzec Towarowy - Długa - Basztowa - Starowiślna - Limanowskiego - Wadowicka - Borek Fałęcki 20/20
23 - Czerwone Maki - Brożka - Wadowicka - Wielicka - Nowy Bieżanów 20/20

Zmiany kursów autobusów

Linie likwidowane: 115, 141, 148, 149, 156, 453, 463
Nowe linie:
193 - Wieczysta - Meissnera - Młyńska (powrót: Pilotów - Ułanów) - r. Barei - Strzelców - Prądnik Czerwony - Powstańców - os. Piastów - Piasta Kołodzieja - Perkuna - Popielidów - Kruszwicka - Piasta Kołodzieja - Mikołajczyka - Obrońców Krzyża - Żeromskiego - al. Róż - al. Przyjaźni - al. Solidarności - Bulwarowa - al. JP II - Zachemskiego - Sieroszewskiego - Klasztorna - Lesisko
412 - r. Grundwaldzkie - Monte Cassino - Skwerowa - Bałuckiego (powrót: Bałuckiego - Monte Cassino) - R. Dębnicki - Tyniecka - Kostrze
429 - Dw. Gł. Zachód - Pawia (powrót: Szlak - Warszawska - Kurniki) - al. 29 Listopada - Wileńska - Brogi - Miechowity - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - Stella Sawickiego - Florera - Skarżyńskiego
482 - Dw. Gł. Wschód - Lubomirskiego - Pilotów - Młyńska - Dobrego Pasterza - Bohomolca - MISTRZEJOWICE

Zmiana trasy:
107 - POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH - Wielicka - Malborska - Trybuny Ludów - Łużycka - Cechowa - Niebieska - Żelazowskiego - Krzemieniecka - Drużbackiej - SOBONIOWICE (po zakończeniu remontu ul. Bieżanowskiej)
112 - R. GRUNWALDZKIE - Monte Cassino - Skwerowa - Bałuckiego (powrót: Bałuckiego - Monte Cassino) - R. Dębnicki - Tyniecka - Szwedzka - Praska - Tyniecka - Bolesława Śmiałego - Bogucianka - TYNIEC KAMIENIOŁOM (bez wjazdu do toru kajakowego)
113 - CENTRALNA - CZYŻYNY DWORZEC - r. Czyżyńskie - al. Pokoju - Centralna - Sołtysowska - Na Załęczu - Siwka - Isep - Ciepłownicza - EC ŁĘG
116 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Zawiła - Borkowska - Forteczna - POD FORTEM (tymczasowo do przystanku NARVIK)
121 - CZYŻYNY DWORZEC - r. Czyżyńskie - Centralna - Sołtysowska - Niepokalanej Marii Panny - LESISKO
123 - MISTRZEJOWICE - Jancarza - Wiślicka - Andersa - Dunikowskiego - Obrońców Krzyża - Mościckiego - Wojciechowskiego - Struga - Orkana - Bulwarowa - al. JP II - Zachemskiego - Sieroszewskiego - Klasztorna - Półłanki - Botewa - Rybitwy - Surzyckiego - Lipska - MAŁY PŁASZÓW
128 - POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH - Klimeckiego - Kotlarska - al. Powstania Warszawskiego - Beliny-Prażmowskiego - Olszyny - Pilotów - Młyńska - Dobrego Pasterza - Okulickiego - Wiślicka - Jancarza - MISTRZEJOWICE
142 - CZYŻYNY DWORZEC - Dąbrowskiej - Andersa - al. Przyjaźni - Solidarności - Ujastek - Łowińskiego - Poległych w Krzesławicach - OS. NA STOKU
143 - POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH - Wielicka - Bieżanowska - Sucharskiego - Jasieńskiego - Zarzyckiego - BIEŻANÓW (po zakończeniu remontu ul. Bieżanowskiej)
151 - NARVIK - Forteczna - Bartla - POD FORTEM - Bartla - Borkowska - BOREK FAŁ. (linia jednokierunkowa)
153 - LESISKO - Klasztorna - Sieroszewskiego - al. JP II - Orkana - al. Solidarności - al. Róż - Żeromskiego - Obrońców Krzyża - Mikołajczyka - Piasta Kołodzieja - Kruszwicka - Popielidów - Piasta Kołodzieja - OS. PIASTÓW
154 - N. KLEPARZ - Prądnicka - Wybickiego - Łokietka - Batalionu "Skała" AK - Wyki - Pachońskiego - Górnickiego - SIEWNA WIADUKT
163 - KOMBINAT - al. Solidarności - pl. Centralny - al. JP II - Klasztorna - Półłanki - Złocień - Mała Góra - Teligi - Wielicka - Rydygiera - RŻĄKA (powrót: Schweitzera - Rydygiera)
174 - KOMBINAT - Bulwarowa - al. JP II - Nowohucka - Powstańców Wielkopolskich - Powstańców Śląskich - Kamieńskiego - Sławka - Klonowica - Beskidzka - Halszki - Stojałowskiego - KURDWANÓW
178 - POD FORTEM - Kobierzyńska - Grota-Roweckiego - Brożka - Tischnera - Powstańców Śląskich - Powstańców Wielkopolskich - Nowohucka - Stella-Sawickiego - Wiślicka - Jancarza - MISTRZEJOWICE
194 - CZERWONE MAKI - Bobrzyńskiego - Grota-Roweckiego - Rostworowskiego - Kobierzyńska - Kapelanka - Monte Cassino - Konopnickiej - Al. Trzech Wieszczów - Czarnowiejska - al. Kijowska - Wrocławska - Stachiewicza - Krowoderskich Zuchów - KROWODRZA GÓRKA
451 - BOREK FAŁĘCKI - Zakopiańska - Zawiła - Borkowska - Bartla - POD FORTEM - Forteczna - Dr. Judyma - NARVIK (linia jednokierunkowa)
501 - STRUGA - al. Przyjaźni (powrót: Rydza-Śmigłego - Struga) - al. Róż - Obrońców Krzyża - Broniewskiego - Andersa - Bora Komorowskiego - Pilotów - r. Mogilskie - Lubomirskiego - Pawia - Al. Trzech Wieszczów - Czarnowiejska - Armii Krajowej - Balicka - BRONOWICE MAŁE
503 - N. BIEŻANÓW POŁUDNIE - Aleksandry - Wielicka - Kamieńskiego - r. Grunwaldzkie - Konopnickiej - Al. Trzech Wieszczów - 29 Listopada - Opolska - Mackiewicza - Siewna - GÓRKA NARODOWA

Zmiany autobusów aglomeracyjnych

Linia likwidowana: 228
Nowa linia: 283 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Babińskiego - Skotnicka - SKAWINA
Zmiana trasy:
203 - CZERWONE MAKI - Mochnaniec - Skotnicka - Winnicka -Tyniecka - Kolna - tor kajakowy - Bolesława Śmiałego - TYNIEC - Bogucianka - Skawina - Petrażyckiego - Taklińskiego - Zakopiańska - Podmokła, Zakopiańska - BOREK FAŁĘCKI (część kursów na trasie CZERWONE MAKI - Mochnaniec - Skotnicka - Winnicka - Tyniecka - Kolna - tor k ajakowy - Bolesława Śmiałego - TYNIEC KAMIENIOŁOM)
213 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Babińskiego - Skotnicka - Skawina Rzozów - Gołuchowice - Polanka Hallera - KRZĘCIN
223 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Babińskiego - Skotnicka - Skawina - Borek Szlachecki - Zelczyna - Wielkie Drogi - Jaśkowice - BRZEŹNICA
243 - POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH - Wielicka - Bieżanowska - Ćwiklińskiej - Mała Góra - Łaczka - Popiełuszki - Sucharskiego - Czarnochowice - Kokotów - WĘGRZCE WIELKIE (po zakończeniu remontu ul. Bieżanowskiej)
244 - CZERWONE MAKI - Zawiła - BOREK FAŁĘCKI - Góra Borkowska - Jugowicka - Podmokła - Stojałowskiego - Halszki - Witosa - Nowosądecka - Wielicka - WIELICZKA
253 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Babińskiego - Skotnicka - Skawina - Radziszowska - RADZISZÓW
263 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Babińskiego - Skotnicka - Skawina - Rzozów - WOLA RADZISZOWSKA
903 - CZERWONE MAKI - Bunscha - Babińskiego - Skotnicka - SKAWINA

Jak oceniasz siatkę połączeń? Co się Wam podoba, a co nie? Głosuj w sondzie (po prawej stronie) i wypowiedz się na forum pod artykułem!

Tajemnice dawnych więzień w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 66

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
ggosja
Jeżeli chodzi o podróż z "dworca głównego" na kazimierz to gratuluję nowego rozkładu! Nie dość że czeka się 20min to 2tramwaje (bo tylko tyle tramwajów tam jeździ) podjeżdzają równocześnie po to żeby podjechać na starowiślną i czekać w korku. Chciałabym poznać osobę która jest zadowolona z nowego rozkładu jazdy. No i dlaczego 24 jeździ "często" tylko w godzinach szczytu... Przecież nie ma innej linii z Kazimierza w stronę Bagateli
h
hoste
To porażka. 172 jeździ co 20 minut a 572 miał wskoczyć pomiędzy nie. Jako ekspresowe uzupełnienie. Owszem. Tylko ze 572 jeździ krótki autobus i tym sposobem mamy mniej niż było i ciasniej.
m
malutka
Zazwyczaj mam na 8:15 na zajęcia. Wsiadłam dzisiaj w nową linię nr 52 na przystanku Słomiana żeby sobie dojechać jak zazwyczaj w ciągu 15 góra 20 min pod Dworzec Główny i co...?????Na starowiślnej przed nami stały 3 tramwaje przed światłami !!! Staliśmy w tym korku 10 min. przecież to jest skandal:/// Tramwaje kotłują się jeden za drugim na starowiślnej, bo jeżdżą prawie w tych samych minutach !!! PORAŻKA
w
wkurzony
W latach 80 i 90 tylko po "hucie" jeździły 4 linie, w tym 3 przez Os.Zgody. Jechałem tamtą trasą kilka razy i zawsze przy Os.Zgody i dalej w kierunku Mistrzejowic i Os.Piastów w liniach kursujących po Nowej Hucie był tłok. A teraz likowiduje się 17 i zmienia trasy lini 16 na Kopiec Wandy. To prawda, że po przejechaniu dawną linią 15 połowa miejsc siedzących w wagaonie E1 była zajęta. A w 17 - prawie NIKT NIE JECHAŁ. Po co linia z huty na Kopiec Wandy?! Gdyby zostawić 10 i 15 na starych trasach, a 12 (po co zmiana numeru na 52!?) kursy wariantowe do Kopca Wandy. Linia 21 co 10 minut, 16 w dni powszednie co 20 min do Walcowni przez Strugę(tam też Dużo ludzi przecież mieszka). Nie zrekonpesuje tego pętla Al.Przyjaźni. Druga sprawa jaką chciałem poruszyć to kursowanie po szczycie do Bronowic Małych co 6 minut. To duże osiedle. Natomiast pod przystankiem Biprostal nawet w starym rozkładzie nie dało się wejść.Jednym słowem BRAWO ZIKiT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Z
Zły na zikit
Urzędnicy ZIKiT-u twierdzą,że linią 8 z Bronowic do Borku pasażerowie jeżdżą tylko do Pl. Wszystkich Świętych, ewentualnie do Wawelu. Kursy na tym odcinku ma przejąć linia 13. To nieprawda. Często jeżdżę 8 i widzę że wielu pasażerów jeżdzi praktycznie "od końcówki do końcówki". Zresztą widać to po protestach, jakie wywołała zmiana trasy tej lini. Drugą sprawą jest to, iż na Cichym Kąciku wsiada 10 osób max. Pokazuje to liczba przystanków na żądanie na tej trasie. A to że linia 8 będzie tak naprawdę pokrywała się z dawną linią 18, która jeździła co 20 min i była obsługiwana taborem o małej pojemności. Gdy pośle się na tą trasę Bombardiery NGT6, będą one jeżdziły puste. Mało tego , wspomaga ją też linia 19. Jeżeli ktoś, kto do tej pory jeżdził tramwajem i pracuje lub mieszka w centrum, nie będzie mógł tego zrobić, ponieważ rozszerzy się strefa płatnego parkowania. Czyli ZIKit-owi chodzi o to, żebyśmy chodzili pieszo do pracy!!!
S
Stary Krakus
Za te zmiany które przysporzą kasy Miastu dostaniecie specjalne premie od p.Prezydenta.Od mieszkańców wiązanki przekleństw i słusznie.Patrząc na zmiany to tylko nie potrzebna zawierucha dla wątpliwego zadowolenia mieszkańców.Wprowadzenie dodatkowych linii tramwajowych na i tak zakorkowane już Rondo Grzegórzeckie na pewno nie pomoże w usprawnieniu komunikacji.Ciekawe też o której godzinie będą musieli wyjeżdżać pasażerowie linii 163 skoro ul.Półłanki i Klasztorna są stale zakorkowane.A Czerwone Maki stały się skupiskiem prawie wszystkich możliwych kierunków przejazdów przez miasto.Ciekawe ilu urzędników i kolesi mieszka w tym rejonie?A swoją drogą to ta Władza ma mieszkańców tego miasta w poważaniu.O tym trzeba będzie pamiętać przy wyborach,a może nawet o wcześniejszych,bo takiej nieudacznej Władzy, na czele z p.Prezydentem jeszcze w tym miescie nie było.
R
Również niezadowoleni
128 - krótko: powrót na starą trasę Ruczaj-Mistrzejowice!!! Połączenie funkcjonujące od lat do centrum Krakowa!
n
niezadowolony
Jeśli coś się zmienia to nie tak by psuć tym co mieli dobrze. Wiadomo , że chodzi o kasę dla miasta kilka połączeń jest lepszych by byli też zadowoleni ale to tylko mydlenie oczów innym.Te przesiadki to tylko dlatego by wykupić kolejne karty. Ja tego nie zrobię wracam do samochodu i polecam to tym którzy mogą. Reszcie współczuję latania po mrozie i czekania na autobusy które będą stały w korku.Pamiętajmy o tym przy następnych wyborach.
k
kpina
Jeśli zmiany to takie by poprawić tym co mieli źle a nie pogorszyć innym .Kilka poprawili by mieć głosy , iż pomysł jest dobry. Na resztę mówią ,że polak zawsze narzeka a to proste te przesiadki to dlatego by pasażerowie którzy mieli karty na jedną linie wykupili następne i zasilili kasę miasta dziękujemy bardzo ... mam nadzieję że jak kolega będziemy pamiętać o tym w następnych wyborach.
D
Dorota
jeżdżę z Ruczaju na Plac Imbramowski - teraz bezpośrednio 114 , po zmianie z co najmniej jedną przesiadką. Kilka razy już wypróbowałam nową wersję-cudów nie ma- jadę dłużej ( o tym,że zapłacę więcej nie wspomnę-karta na 2 linie jest o 18 zł droższa)
O
O2
Tak, faktycznie, suma sumarum bedzie mniej kursów w ciągu dnia wliczając nawet te 429. Przepraszam za pomyłkę
n
niezadowolona
Nowe zmiany oznaczają wykluczenie Kazimierza (Plac Wolnica i ul. Krakowska)
Brak dwóch linii autobusowych, które tu wcześniej kursowały, 3 zmienia trasę i już nic nie będzie jeździło np. na Kleparz. 10 zamiast częściej, będzie jeździć rzadziej - w godzinach szczytu co 20 minut!!! Dawniej z Dworca można było tu dojechać trzema liniami, teraz jedną i to bardzo rzadko. To zaprzeczenie zapowiadanych zmian, że tramwaje będą kursować szybko. W centrum jest drogo. Teraz dla osób, które dawniej robiły zakupy np. na Kleparzu, w Bonarce czy Tesco pozostają przesiadki z torbami, wydłużony czas podróży i droższe bilety. Zmiany odebrały nam możliwości komunikacyjne, nie dając nic w zamian.

Zastanawiam się, czy nadal chcę tu płacić podatki.
N
NIEZADOWOLONY
PAN RZECZNIK POWTARZA, "ŻE PO KONSULTACJACH ..." - CHYBA KONSULTOWALI TO MIĘDZY SOBĄ. ROZWÓJ NOWYCH OSIEDLI - TO TEŻ KPINA. NA NOWYM OSIEDLU NAPRZECIW KUŻNICY KOŁŁĄTAJOWSKIEJ MIESZKA PARĘ TYSIĘCY OSÓB I CO SIE IM OFERUJE. LINIA 137 TYLKO NA KROWODRZĘ GÓRKA, A RESZTA ŚREDNIO RAZ NA GODZINĘ. TO MA BYĆ ZACHETA DO KORZYSTANIA Z KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ. SAMOCHODEM DOJADE DO PRACY W 10 MINUT, PIESZO W 30, A Z PRZESIADKĄ NA KROWODRZY 35. ALE MNIE ZACHĘCILIŚCIE. A MOŻE TA CZĘŚĆ MIASTA TO NIE KRAKOWIANIE TYLKO ZBIERANINA BARANÓW DO PŁACENIA PODATKÓW???? CZY MY PŁACIMY INNE PODATKI? GDZIE NASI PRZEDSTAWICIELI WYBRANI W WYBORACH?? - POCZEKAMY, BĘDA NASTEPNE WYBORY.
s
siisii
To jest jedyna zmiana która cieszy mnie najbardziej w końcu z powrotem będzie połączenie z hutą i to jeszcze szybkie nie przez całe miasto do tego połączenie z rybitwami ( ilość osób tam pracująca a ilość autobusów robi swoje) czyli zamiast jechać z Prokocimia 1,5 h z przesiadkami do samych rybitw dojedzie się w 20 min maksymalnie a do huty pewnie w jakieś 30 !! Martwią mnie zmiany za to 3 i 13 powinny jeździć jednak na swoich stałych trasach jak dotychczas
A
Ala Filipek
Nie rozumiem, dlaczego tramwaj lini nr 5 nie jeżdzi częściej. I niech Pan Rzecznik czy ktos tam nie tłumaczy, że moge jechac 4, bo gdzie 4 a gdzie 5???????Też zupełnie nie mogę zrozumieć idei likwidowania biletu okresowego na 1 linię, czysta głupota- no chyba, że na wyciąganiu pieniędzy ta zmiana polega. Wobec tego chyba przesiądę się na samochód, dojadę tam gdzie będę chciała i nie będę skazana na wątpliwej jakości siatkę komuniakcyjna Miasta Krakowa.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska