Jak zapowiada PKP PLK w połowie roku ma być oddany jeden nowy tor dla szybkiej kolei, przebiegający przez budowany nowy most na Wiśle, a także nowe estakady kolejowe między ulicami Miodową i Kopernika.
Pociągi na tej trasie będą też przejeżdżać przez rozbudowywany zabytkowy wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej. Przed rozpoczęciem inwestycji PKP PLK zapowiadało, że na wiadukcie dobudowane zostaną dwa tory kolejowe (w sumie będzie ich cztery). Po przebudowie wiadukt ma być większy, a jego zabytkowa okładzina miała zostać przeniesiona na nowe mury.
W internetowych komentarzach krakowianie zwracają uwagę, że wiadukt został rozszerzony (od strony Hali Targowej są nowe mury) i dopytują, co się stało z zabytkową elewacją, która była widoczna od tej strony.
Kraków. Co pod estakadami? Urzędnicy wydają pieniądze na prz...
- Ściągnięta kamienna okładzina starej części wiaduktu zostanie przymocowana do nowej części - do ścian betonowych, które obecnie są stawiane. Stanie się to jednak dopiero po przeniesieniu ruchu pociągów na pierwszy nowy tor. Wtedy wykonawca rozpocznie rewitalizację starego wiaduktu, po którym obecnie jeżdżą pociągi. Proces ten rozpocznie się w drugiej połowie tego roku - wyjaśnia Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Przypomnijmy, że kolejowe inwestycje w centrum realizowane są w ramach zadania za niespełna 1 mld zł związanego z przebudową linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.
Dotychczas przez centrum Krakowa przebiegały dwa tory. Po przebudowie będzie można korzystać z czterech torów, dzięki czemu tą trasą przejedzie więcej pociągów, w tym tych kursujących w ramach szybkiej kolei aglomeracyjnej.
W połowie tego roku ma zostać oddany jeden nowy tor, którym zaczną jeździć pociągi. To pozwoli na budowę kolejnych trzech nowych torów. Na odcinku od Dworca Głównego do ul. Kopernika będą one przebiegać po nasypie. Od ul. Kopernika do ul. Miodowej tory zostaną umieszczone na estakadach. Trwają zaawansowane prace związane z budową pierwszej części estakad. Od ul. Miodowej do ul. Grzegórzeckiej można już zobaczyć konstrukcje nowego obiektu.
Nową estakadę widać też już na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do wiaduktu przy ul. Miodowej, który też jest przebudowywany. Dalej, od ul. Miodowej do Wisły pociągi będą jeździć po torach na nasypie. Na Wiśle do kwietnia ma natomiast powstać nowy most z jednym torem, który zostanie udostępniony dla ruchu w połowie roku.
Nowy most budowany jest obok dotychczasowej przeprawy. Na jej miejscu powstanie kolejny nowy most z dwoma torami, a obok niego trzeci most - z jednym torem.
Główne prace związane z największą kolejową inwestycją w Krakowie mają się zakończyć w 2020 roku.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
WIDEO: Krótki wywiad: 3500 kamer na każdej latarni. Jak to ma wyglądać?
Autor: Joanna Urbaniec
