Kraków. Rozbiórka zabytkowego wiaduktu nad Grzegórzecką
- Ruszyła przebudowa historycznej części wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. W pierwszych tygodniach wykonawcy koncentrować się będą na pracach w górnej części obiektu. Później roboty przeniosą się na poziom ulicy i wymagać będą zmian w organizacji ruchu pieszych, tramwajów i samochodów. Szczegółową informację o organizacji ruchu podamy z wyprzedzeniem - informują w PKP PLK.
W związku z rozpoczęciem prac z inicjatywy mieszkańców w czwartek (25 listopada) w internecie pojawiła się petycja przeciwko rozbiórce wiaduktu. Inicjatorzy zaplanowali zbiórkę podpisów w ciągu jednego dnia, tak by szybko przekazać petycję PKP PLK. Wciąż liczą na to, że kolejarze wstrzymają prace i uda się uratować historyczny obiekt.
"Działania rozpoczęte 23 listopada br. podjęto z pełną premedytacją i świadomością, że w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wciąż toczy się postępowanie, które ma rozstrzygnąć kwestię pozostawienia wiaduktu w rejestrze zabytków. Dlatego apelujemy o powrót do konstruktywnego dialogu w celu znalezienia kompromisowego rozwiązania" - zaznaczyli autorzy petycji.
Jan Kłapa, jeden z inicjatorów petycji, komentuje: - Nie próbowano przekonać opinii publicznej, przy pomocy analiz i ekspertyz, że przyjęte rozwiązanie zakładające wyburzenie wiaduktu jest bezalternatywne. De facto istniały projekty w których inwestycja nie oznaczałaby wyburzenia wiaduktu, lecz PKP widocznie uznał je za zbyt drogie i zbyt kłopotliwe. Przy czym nie zapoznano opinii publicznej z konkretną wyceną poszczególnych rozwiązań. Zresztą błędem jest przyjęcie, że tak dalece oddziałującą na tkankę miejską decyzję o losie unikalnego wiaduktu można sprowadzić wyłącznie do kwestii pieniędzy. PKP nie przekonało mieszkańców, że rzeczywiście rozwiązania kompromisowe są wykluczone, dlatego mamy prawo przypuszczać, że można jednak uratować wiadukt w całości, albo chociaż w części, przy zastosowaniu innych metod, np. nadbudowy nad wiaduktem konstrukcji, po której jeździłyby pociągi.
Jan Kłapa zwraca uwagę, że w decyzji uchylającej wpis wiaduktu do rejestru zabytków zaznaczono, iż koszt realizacji prac wynikających z decyzji małopolskiego konserwatora zabytków dotyczącej zachowania obiektu to kwota 80-90 mln zł, natomiast koszt realizacji prac polegających na demontażu i późniejszej jego odbudowie to ok. 35-50 mln zł.
Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: budują wielkie estakady ...
Przypomnijmy, że przebudowa wiaduktu (powstał w latach 1861-63) jest częścią gigantycznej inwestycji PKP PLK za ponad 1 mld zł. W ramach zadania powstają m.in. estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową, przystanek Kraków Grzegórzki, budowane są też nowe mosty nad Wisłą.
Plan był taki, że zabytek zostanie zachowany, a jego konstrukcja zostanie wzmocniona. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom. Problem z wiaduktem opóźniał całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła 1 września br. decyzja ministerialna.
Na początku listopada wiceminister kultury i generalny konserwator zabytków Magdalena Gawin podjęła jednak decyzję o wznowieniu postępowania w tej sprawie i zwróciła się o opinię do specjalisty z Politechniki Wrocławskiej. W PKP PLK wyjaśniają, że poznali treść tej opinii i na tej podstawie postanowili rozpocząć demontaż wiaduktu, by go później odbudować we wzmocnionej formie – chodzi o prace od strony ul. Dietla, które mają potrwać ok. 15 miesięcy.
Przypomnijmy, że w ramach prac dotyczących wiaduktu od strony Hali Targowej dobudowano nową część dla nowej pary torów. Z tej strony zdemontowano elewację historycznego obiektu, dobudowano nowy fragment, a następnie zajęto się odtworzeniem ściany wiaduktu.
Kraków. Trasa Łagiewnicka rośnie w oczach. Wielkie zmiany na...
- Czy pamiętasz te potrawy z PRL-u? Zupa „nic” i inne słodkie wspomnienia z dzieciństwa
- 12 świadczeń i benefitów, o które warto zawalczyć, jeśli masz dziecko
- Friz kupił dom za 7 milionów złotych w Krakowie! Zobaczcie wnętrza [ZDJĘCIA]
- Oto 6 prostych sposobów, by nie marnować jedzenia i kupować taniej
- Tyle zapłacisz za Abonament RTV 2022 - stawki. Zobacz, jakie będą opłaty
- Trasa Łagiewnicka: prace w tunelach i na drogach. Wielkie zmiany na Zakopiańskiej
