https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Strajk taksówek przesunięty, żeby urzędnicy mogli się wykazać

Dawid Serafin
Andrzej Wiśniewski
Taksówkarze przesuwają datę strajku. Dają urzędnikom dwa tygodnie na działanie. Dziś mają się spotkać także z prezydentem Jackiem Majchrowskim.

Zaplanowany na przyszły tydzień strajk taksówkarzy, który sparaliżowałby centrum Krakowa, został na razie zawieszony. Urzędnicy usiedli do rozmów z przewoźnikami. Kierowcy oceniają, że to krok w dobrym kierunku, ale czekają na konkretne działania.

Wczoraj urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu spotkali się z taksówkarzami, którzy domagają się od władz miasta m.in. utworzenia nowych postojów dla nich na placu Nowym, przy Kraków Arenie i Centrum Kongresowym. Chcą też, by urzędnicy utworzyli więcej miejsc postojowych w ścisłym centrum. Te, które istnieją, są niewystarczające dla blisko 4 tys. taksówek.

- Zaproponowaliśmy taksówkarzom, by przedstawili koncepcję postoju na placu Nowym. W przyszłym tygodniu spotkamy się też pod halą w Czyżynach, by wspólnie wyznaczyć miejsce stałego postoju pod Kraków Areną - wyjaśnia Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT.

- Nasz postulat jest niezmienny od kilku lat - odpowiada Paweł Kubas, przewodniczący Związku Zawodowego Taksówkarzy Solidarność '80 w Krakowie. Taksówkarze domagają się, by na Kazimierzu utworzyć tzw. postój rotacyjny. Miałby on funkcjonować w godzinach nocnych i wieczornych, kiedy ruch taksówek jest największy. Postój miałby znajdować się po wewnętrznej części placu, wzdłuż stojących tam budek handlowych. Taksówkarze przekonują, że takie rozwiązanie ma wiele plusów, m.in. utworzenie postoju nie spowoduje zmniejszenia liczby miejsc parkingowych przeznaczonych dla mieszkańców.

Więcej miejsc postojowych to niejedyny postulat, jaki mają przewoźnicy. Twierdzą, że mają dość nieuczciwej konkurencji i bezczynności służb w tej sprawie. Chodzi im o firmy, które wykorzystując luki prawne "zatrudniają" kierowców bez licencji i zawierają z nimi tzw. umowę o współpracę. Taki zabieg pozwala na zmniejszenie kosztów i daje możliwość uniknięcia płacenia podatków.

Z informacji przekazanej nam przez krakowskich urzędników wynika, że obecnie w Krakowie działa jedna firma, która korzysta z wadliwych przepisów. Szacuje się, że pojazdów oklejonych logo tej firmy i przewożących pasażerów jest ponad 300. Liczba ta jednak stale rośnie.

Tylko w zeszłym roku dzięki współpracy z Inspekcją Transportu Drogowego i policją na nieuczciwą firmę nałożono kary o wartości ponad pół miliona złotych. Problem jest jednak z wyegzekwowaniem tych pieniędzy. Wszystko z powodu luk prawnych. Łatwiej wyegzekwować mniejsze grzywny od kierowców firmy. W zeszłym roku zapłacili oni 11,5 tys. zł kar.

- Liczymy, że po przedstawieniu naszych postulatów urzędnicy zaczną działać. Dlatego wstrzymujemy protest. Jeśli zobaczymy faktyczne działania, to wtedy odstąpimy od protestu zupełnie - zaznacza Kubas.

Jeżeli urząd się nie wykaże, do strajku może dojść około 20 marca.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 37

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

ż
żeś taki mądry?
Jeden ma poloneza drugi w211, jeden jest na emeryturze drugi płaci zus.człowieku piwo też inaczej kosztuje w sklepie inaczej w knajpie a jeszcze inaczej w hurtowni.zastanów sie co piszesz a jak dalej nie zrozumiesz to napisz do Majchrowsmiego,że jest oszustem bo są w Polsce mniej zarabiający prezydenci miast.
a
abcd
Firma "bezpieczny przejazd" bo eko to tylko logo.firma zarejestrowana w warszawie na złotej w wirtualnym biurze gdzie nikogo nie ma a prezes obcokrajowiec tak jak biuro też dosyć wirtualny....
j
jch
Nie jest wolny skoro jest ustalona cena.jedno wyklucza drugie.
r
ram
MASOWE niefiskalizowanie dochodów: potwierdziły to już kontrole i np radio eska.wykonywanie kursów BEZ UPRAWNIEŃ tj bez wymaganej licencji w dodatku przez osoby NIE ZATRUDNIONE w firmie pod której barwami jeżdzą.dalej?poszukaj w archiwum wyborczej o policjancie co 6 mcy siedział na l4 bo dorabiał jako nielegalny przewoźnik o gościu co dokonał na pasażerce " innych czynności seksualnych"i ukradł jej portfel
r
ram
Np zakładanie spółek słupów zkapitałem 5000 zł i przyjmowania na nią kar przez rok po 10000 na auto cZyli po 400000,500000 złZa rok i ogłaszanie upadłości a zarazem otwieranie nowej na następne kary.To jest struktura przestępczo-gospodarcza a nie luka w prawie.
R
Rad
Klamstwo.
k
krakus
kolor dla samochodów można nadać naklejkami i tak to robi się w większości cywilizowanych krajów - żółty? dlaczego nie. to wyróżniłoby taksówki i zwiększyło popyt.
k
krakus
Pójdźmy po rozum do głowy. Postoje rotacyjne dla taksówek owszem ale nie wewnątrz placu co spowoduje jeszcze większe natężenie ruchu na już zakorkowanym Placu Nowym - bardzo duży postój taksówek znajduje się przy Placu Wolnica. Z Placu Nowego ruch samochodowy powinien zostać wyłączony - spowoduje to wzrost ruchu pieszego za czym pójdzie wzrost zysków okolicznych lokali. Akurat w przypadku Kazimierza wystarczy jeden wielopoziomowy parking i sytuacja z miejscami parkingowymi zostanie rozwiązana. Proszę róbmy coś z głową i z myślą o przyszłości, o środowisku. Błagam.
d
dr Wiktor Wektor
firma eko. połowa kierowców nie ma licencji na kraków a druga połowa nawet nie ma żadnej licencji tylko jeżdżą jako przewóz osób pod przykrywką bezpiecznego przejazdu. dotarło do ciebie ośle???
s
sklerotyk
Ja przeciwko takiemu wolemu rynkowi nic nie mam. Wy sobie dyktujcie 50 za trzaśnięcie drzwiami ale warunek jeden: dostęp do zawodu nieograniczony.
Przyjdą tacy co krzykną 45, potem inni za 30 i tak rynek odsieje takie zapędy.

A pytania są: wyjaśnij mi na piechotę po kolei: konkretnie kto (firma, taksiarze z koziej wólki...?) łamią przepisy i które? Bo ja czytam i słyszę, że nikt tu nie łamie przepisów tylko korzysta z luk prawnych a taksówkarzom w Krakowie się to nie podoba.
t
taxidriver_NO
Sprawa jest taka: jeden za taki kurs bierze 14, inny 10.
Skoro za 10 się opłaca, tzn. ktoś tu chce zgarnąć więcej.
Jeśli te +4zł (przykładowo) wynika z tego, że miasto coś narzuca, to czemu taksiarze nie protestują przeciwko opresji tylko przeciw tym, co tego ucisku nie mają?
Bo chodzi o $ a dokłądnie o kontrolę tego kto jeździ za kółkiem w Krakowie. Tylko 'sami swoi' mają szansę.
Otóż nie panowie (i panie). Rynek jest wolny. Owszem wszyscy powinni mieć równo i tu protest jest słuszny. Potem, jak wszyscy mają równo, to niech wożą ludzi gdzie im się chce.
p
podpis
Są czarne owce w tym zawodzie, ale generalizowanie że wszyscy oszukują i cwaniaczą to przesada, wożę wielu stałych klientów po stałych trasach, przez konkurencję ceny spadły naprawdę nisko, po 22 czyli na 2 taryfie z radia kurs z centrum do 5 km to max 14-15zł, więc się zastanówcie o czym piszecie, jak się wraca we czwórkę nawet do Huty to wychodzi po 6zł za łebka, to jak ktoś uważa że to dużo za powrót taryfą w środku nocy to niech wraca pieszo i nie marudzi
G
Gość
Nie wiem jak w Stanach ale w Polsce taksówkarze nie są daltonistami więc twoją logiką sam sie zanegowałeś:)To są prywatne auta taksówkarzy którzy jeżdzą za 1/5 tego co w Stanach a Ty jeszcze chcesz im wciskać żółte auta? Namów sąsiadów albo przez rade dzielnicy ogłoście,że wasza dzielnica będzie mieć żółte auta a nie zmuszaj 4000 osób do zakupu auta w kolorze twojej inteligencji.
n
nnlt
Dlaczego Kraków Airport Taxi ma w nazwie kraków skoro stoją w Zabierzowie i nie są krakowskimi taksówkami?
m
może być bardziej super
Tu właśnie jest problem.....ludzie już sie przyzwyczaili,że opłata i komfort w taxi jest jak w tramwaju.....tyle,że tramwaje są dotowane( a dokładniej mają płacone przez zikit z naszych podatków za każdy km nawet jak jedzie pusty...)więc skoro komfort i cena taka sama może zamknąć spółke do której dopłacamy?????
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska