https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Strefa parkowania większa dopiero za miesiąc [MAPA]

Piotr Rąpalski
Strefa płatnego parkowania poszerzy się dopiero 1 marca, a nie 1 lutego, jak zapowiadały władze Krakowa. Radni chcą, by urzędnicy nadgonili opóźniające się prace przy stawianiu parkomatów i oznakowania, a mieszkańcy mieli więcej czasu na zdobycie abonamentów postojowych i przygotowanie się do nowych przepisów, które się zmienią.

Przypomnijmy. Strefa rozszerzy się o część Grzegórzek (P4), Stare Podgórze (P5) i podzieloną na 5 części podstrefę P6 (Krowodrza, Zwierzyniec, dalsza część Grzegórzek). Po pierwsze, zlikwidowana zostanie zasada, że w nowych podstrefach mieszkańcy mogą parkować dzięki abonamentowi za 10 zł tylko na czterech ulicach. Uprawnienie to rozszerzy się na całą podstrefę.
Ponadto za każdy samochód w strefie zameldowani mieszkańcy będą płacić po 10 zł miesięcznie (również zameldowani na pobyt czasowy). Dziś w jednym gospodarstwie domowym za pierwszy i drugi pojazd płacimy po 10 zł, za trzeci - 100, a za czwarty i kolejne po 250. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował jednak, że to niezgodne z prawem, bo dyskryminuje osoby zamożniejsze.

Wraz z wyrokiem NSA pojawiło się pytanie o sens istnienia strefy. - Już dochodzą do nas sygnały, że 9 na 10 osób meldujących się w Krakowie robi to, żeby mieć tańszy abonament. Jeśli radykalnie przybędzie aut, chodniki nie zwolnią się dla pojazdów mieszkańców - zauważa Grzegorz Stawowy, radny PO.

A przecież po to właśnie jest strefa. Pojawia się, więc pytanie, czy nie skończy się to jej rozszerzeniem na cały Kraków lub likwidacją. Obydwa scenariusze wydają się jednak niewyobrażalne.

- Musimy znaleźć jakiś inny sposób - kwituje Stawowy i dodaje, że przez zmiany zmniejszą się też planowane wpływy ze strefy, które miały zostać wykorzystane na budowę podziemnych parkingów. Miasto liczyło pozyskiwać rocznie ponad 42 mln zł zamiast dotychczasowych 24.

To również boli urzędników, ale uważają, że strefa musi pozostać. - Ciągle ma sens. Porządkuje ruch, wprowadza rotacje aut, dalej preferuje mieszkańców - mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent miasta. Nie przewiduje oblężenia chodników.

Przez półtora miesiąca sprzedano zalewie 2,7 tys. abonamentów i złożono 2,4 tys. wniosków o ich wydanie w nowej części strefy. Tymczasem, według urzędu miasta, mieszka tutaj 28 tys. osób. Nikt nie zna liczby samochodów. Jeśli będzie można zameldować się tymczasowo lub zarejestrować dodatkowy samochód w domu np. babci i płacić miesięcznie 10 zł zamiast 100 czy 250 zł, pojazdów może przybyć zarówno w nowej, jak i w starej części strefy.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 35

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
J.K.
Jeśli brakuje miejsc do parkowania to trzeba wytężyć mózgownice jeśli się takie posiada i zwiększyć tą ilość mniej do parkowania. Niestety na terenie całego Krakowa nikogo to nie interesuje. Wszyscy dobrze wiemy kto rządzi ZIKiT-em. Z niektórymi miałem do czynienia i wiem że jest to banda która nigddy nie schańbiła się pracą tylko szukała łatwych pieniędzy nie ważna jakim i czyim kosztem. Krakowanie powinni zbojkotować te strefy i ciekawe jakby sobie poradziło z tym MPK które też zostało sobie przywłaszczone prze ZIKiT.
J
J.K.
Snieg odgarnia się nie tylko dla prywatnych samochodów. Ja mieszkam w Krakowie i jak pada obfity śnieg to jakoś nikt mi nie odgarnia śniegu nawet na ulicy na której mieszkam. Jak chcę wyjechać to sam muszę sobie odgarnąć. Nie zapominajmy że ulice i chodniki są budowane za nasze pieniądze. Z tego powodu każdy cm ulicy czy chodnika jest w mniejszym lub większym stopniu moją własnośćią więc dlaczego mam płacić za parkowanie.
J
J.K.
Amen pisze żeby kupić sobie Garaż. Jak on sobie wyobraża że po to ktoś kupuje samochód żeby cały swój żywot przestał w garażu ? A może każdy właściciel samochodu ma wozić ze sobą garaż ale czy to zwolni z opłat bo może się okazać że będziemusiał płacić podwójnie za samochód i garaż. Nie wiem skąd się biorą tak ograniczeni ludzie że nie mogą zrozumieć że cała ta strefa płatnego parkowania to jest złodziejstwo w najczystszym wydaniu a może zazdroszcza innym posiadania samochodu.
j
ja wyborca
Już wiem na kogo nie zagłosuję w nadchodzących wyborach. Jeśli można usprawiedliwić strefę w centrum tak w tej chwili wprowadzono strefę płatnego parkowania praktycznie w całym mieście. Do tego dochodzą absurdalne wymogi uzyskania abonamentu dla mikroprzedsiębiorstw itp, itd. Nic tylko biegaj po urzędach, nie pracuj, nie zarabiaj tylko załatwiaj nikomu niepotrzebne formalności. Zegnam ozięble tą ekipę która nie potrafi gospodarować tym co ma i sięga do kieszeni Kowalskiego i jego rodziny.
k
kokos
oznakowanie nowych stref dotyczy płatnego parkowania w dni powszednie, natomiast zgodnie z obowiazującymi uchwałami strefa płatnego parkowania jest zdefiniowana jako od poniedziałku do piątku.
Dlaczego ZikiT ustawia nieprawdziwe znaki ?
a
amen
Wasze samochody - wasz problem. Nie zaśmiecajcie nimi przestrzeni należącej do wszystkich mieszkańców. Chcesz parkować? - Kup sobie garaż.
123
Ten sam PO-wszczyk który załatwił nam w Krakowie ulicę judka Geremka.
g
gvvc
Mam propozycję, kup sobie trzecie mieszkanie poza strefą, albo sprzedaj samochód.
Skończcie ludzie narzekać. każde miejsce ma + i -. Tobie ZIKIT odgarnie wszystkie chodniku i ulice. Ja mieszkam na obrzeżach i jak sobie nie odgarnę to mam śnieg. Też mam płakać z tego powodu, a może To przyjedziesz i mi odgarniesz. Przecież moje podatki idą na to, żebyś ty miał czysty chodnik!!!
M
MoniaSzysza
Sorki,nie doczytałam :P
s
stefan
ale ta zasada właśnie została zlikwidowana. Mniej więcej tego dotyczy ta poprawka...
z
zły syn
Powiększenie strefy płatnego parkowania o część Grzegórzek, Starego Podgórza, Zwierzyńca i część Krowodrzy radni uchwalili w kwietniu 2013 roku.
DZIEWIĘĆ miesięcy temu.
Kto poniesie konsekwencje za to, że 2 dni przed wejściem w życie nowej strefy trzeba wszystko zmieniać?
Ja tylko zapamiętałem to: "poprawkę złożył przewodniczący rady miasta Bogusław Kośmider. Bogusław Kośmider. Bogusław Kośmider....."
M
MoniaSzysza
Dodam jeszcze pytanie związane z wytyczeniem 4 ulic sąsiadujących z ulicą zamieszkania.Co jak nie znajdę miejsca na żadnej z nich???Bo przecież Ci którzy wykupią postój w parkometrze moga stać gdzie chcą w danej strefie????Postawie auto na ulicy gdzie mieszkam obok takiego kierowcy,albo na zakazie i dostanę mandat???Czy mam tak krążyć do usranej śmierci????
M
MoniaSzysza
Mieszkam na Basztowej,wykupuję abonament od kilku lat,ale zaparkować pod własnym domem samochód graniczy z cudem,więc nie wiem w czym to pomoże na innych dzielnicach,będzie bez zmian,tak jak w strefie bo niby gdzie Ci wszyscy ludzie mają parkować??? Na dachach budynków???Mieszkam też na Podgórzu i wcale nie jest łatwo tu zaparkować,wykupię drugi abonament tylko po to żeby nabić komuś kieszeń i tyle na ten temat.
yuu6
Czytając wypowiedzi na forum nie mogę powstrzymać uśmiechu . Ludzie w swej uczciwości emocjonują się ,zamieszczają propozycje rozwiązań a nie wiedzą ,że tutaj się kręci gigantyczny interes. Już podzielono skórę na niedźwiedziu choć niedźwiedź jeszcze w lesie . Radny Stawowy z lękiem wypowiada się o zaplanowanych milionach z wpływów z parkowania ( nigdy w to nie uwierzę ) z obawy ,że strefa powinna zostać zlikwidowana z uwagi na brak podstaw prawnych (przesłanek ustawowych ) do jej wprowadzenia a co za tym idzie może braknąć na kiełbasę wyborczą ,nie wybiorą i co dalej .A tutaj możliwości zatrudnienia znajomków , i wiele ,wiele możliwości uzyskania korzyści przez uczestników kręgu zainteresowanych . Ponadto już zawarto umowy z firmami zewnętrznymi ,które odniosą największe korzyści z wprowadzenia strefy płatnej i urzędnicy straszą już obywateli odszkodowaniami w przypadku zerwania umów. Przewrotność i skandal polega na tym ,że za swoje błędy i głupotę płacić powinni urzędnicy a nie podatnicy !!!!!!
Ponadto co tu dłużej deliberować , czasy się zmieniają ,konsorcja się zmieniają ,ale najważniejsze ,że zawsze wygrywa to konsorcjum w którego składzie jest podkrakowska firma . Dobrze im idzie ,rozwijają się na różne branże ,w zależności na co miasto ogłasza przetargi ,przez co z firmy dostarczającej miastu m.in.betonowe separatory drogowe (np. oddzielające jezdnie ul.29-go Listopada , dotąd nie mogę pojąć po co je tam ustawiono ) wzięli się za obsługę płatnych ,oczywiście miejskich , parkingów. Ciekawe ,jakie parkometry zostaną postawione , bo wydawało się oczywistym ,że miasto zakupi te o obłych kształtach ,czyli takie jak stoją obecnie.
g
gosc
Krakowscy rani podobnie jak nieudolny majchrowski: wiedzą jak zadłużyć miasto i mieszkańców i jak podnieść podatki aby za swoje zabawy zapłacili inni.

Gdyby chodziło o rotację w strefie, to można by wprowadzić zegary na przedniej szybie, umozliwiające postów przez godzinę czy max dwie ( kto był w cywlizowanych zachodnich miastach wie o co chodzi).
Ale tutaj chodzi o sciągnięcie jak największego haraczu z kierowców - i tyle
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska