https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Szykuje się betonowanie wałów Rudawy? Mieszkańcy protestują

Bartosz Dybała
Mieszkańcy alarmują, że ZZM chce betonować wały Rudawy
Mieszkańcy alarmują, że ZZM chce betonować wały Rudawy Anna Kaczmarz
Mieszkańcy apelują o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie planów poprowadzenia tras rowerowych wzdłuż rzeki Rudawy. - Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie proponuje pokrycie wałów ścieżkami betonowo-asfaltowymi, które w naszej opinii zniszczą charakter tego miejsca - piszą w petycji, skierowanej do prezydenta Jacka Majchrowskiego. Ponadto wiele wskazuje na to, że pomysł ZZM-u jest niezgodny z planem miejscowym, który zakłada, że wały należy utrzymać w stanie pół naturalnym bądź zbliżonym do naturalnego. Konsultacji społecznych raczej nie będzie, bo ZZM jest już na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Z kolei zaplanowaną przez siebie nawierzchnię urzędnicy uważają za właściwą: ma zapewnić stabilność wału.

FLESZ - Boże Ciało z obostrzeniami. Są wytyczne GIS w sprawie pielgrzymek

Beton na wałach Rudawy? Taką wizję ma Zarząd Zieleni Miejskiej

Piętrzą się kontrowersje wokół planów Zarządu Zieleni Miejskiej, dotyczących budowy tras rowerowych wzdłuż rzeki Rudawy. Urzędnicy proponują pokrycie wałów ścieżkami z betonu i asfaltu, co budzi ogromny sprzeciw mieszkańców, którzy już zbierają podpisy pod petycją do prezydenta Jacka Majchrowskiego o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie planowanej przez ZZM inwestycji.

Co jeszcze bardziej kontrowersyjne, wszystko wskazuje na to, że pomysł urzędników jest niezgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla Doliny Rudawy. W dokumencie jest wprost zapisane, że wały należy utrzymać w stanie pół naturalnym bądź zbliżonym do naturalnego. Co więcej: ścieżki dla pieszych i rowerzystów mogą być wykonane przede wszystkim z kruszyw naturalnych. Ich nawierzchnia ma być przepuszczalna.

Fragment zapisów planu miejscowego
Fragment zapisów planu miejscowego BIP

We wtorek odbyło się spotkanie mieszkańców z urzędnikami. Protestujący przeciwko betonowaniu wałów nie są zadowoleni z efektów. Ich zdaniem ZZM nie widzi pola do szerokich konsultacji projektu ze stroną społeczną. - Przebieg trasy jest niewłaściwy. Trasa rowerowa powinna zostać poprowadzona w całości północnym wałem, tymczasem urzędnicy chcą przerzucać ruch rowerowy z jednej strony na drugą przez mostki, które wymagają kompleksowej przebudowy, na którą nie ma pieniędzy - podkreśla Marcin Sajdak, autor wspomnianej wcześniej petycji. Zwraca też uwagę, że proponowana trasa ma przebiegać polderem, który miał pozostać tylko dla użytku pieszych.

Dodaje, że przedstawiciele ZZM chcą dopiero na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę konsultować z wydziałem architektury UMK kwestię nawierzchni ścieżek rowerowych. - To dziwne, skoro plan na coś nie zezwala, to są to zapisy wiążące dla wszystkich, również dla Zarządu Zieleni Miejskiej - podkreśla Sajdak. Jego zdaniem, gdyby urzędnicy przeprowadzili konsultacje społeczne, dotyczące budowy ścieżek na wałach, dziś całej tej dyskusji by nie było.

W spotkaniu z mieszkańcami uczestniczył Łukasz Pawlik, zastępca dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej. Jak ocenia efekty rozmów? - Trudno pogodzić oczekiwania krakowian, mieszkających nad Rudawą, z potrzebami tych osób, które oczekują inwestycji, aby móc swobodnie przemieszczać się rowerem między dzielnicami. Nie jesteśmy w stanie zaspokoić wszystkich - mówi Łukasz Pawlik.

Jego zdaniem przebieg trasy został tak poprowadzony, aby było jak najmniej różnego rodzaju kolizji, w tym z rzekami. - Zrealizowanie ścieżki w inny sposób wiązałoby się z dużo wyższymi kosztami inwestycji, spowodowanymi koniecznością budowy nowych przepraw - dodaje zastępca dyrektora ZZM.

Podkreśla, że trudno mówić o naturalnym utrzymaniu wału, gdyż to urządzenie wodne. - Decyzję o tym, jaką nawierzchnię zastosować, determinuje jego konstrukcja. Zaplanowana przez nas nawierzchnia zapewni stabilność wału - mówi Pawlik. Jeśli chodzi o niezgodność z planem miejscowym, to Pawlik podkreśla, że na terenie inwestycji obowiązuje kilka planów, w każdym są nieco inne zapisy. - Ostateczne decyzje co do dalszej procedury budowlanej zapadną na późniejszym etapie - podsumowuje Pawlik.

Zdaniem Krzysztofa Kwarciaka, radnego dzielnicy Zwierzyniec, kluczowe jest przeprowadzenie konsultacji społecznych. - Inwestycja o tak dużej ingerencji w miejską przestrzeń musi zostać skonsultowana z mieszkańcami - podkreśla. Do przedyskutowania jest wiele kwestii, począwszy od tego, czy w ogóle budować ścieżkę na wałach, a może pozostawić je nienaruszone.

Tak ma wyglądać kompleks sportowy przy ulicy Nad Zalewem

Wola Justowska. Korty tenisowe wśród domków jednorodzinnych?...

- A jeśli już budować, to po której stronie rzeki i jaką nawierzchnię zastosować. Osobiście jestem za poprowadzeniem ścieżki po wałach. W okolicy brakuje ciągów komunikacyjnych, po których rowerzyści mogliby się szybko i bezpiecznie przemieszczać. Nie zmienia to faktu, że mieszkańcy powinni mieć wpływ na ostateczny kształt inwestycji - mówi radny.

Dziwi się, że Zarząd Zieleni Miejskiej dopiero na etapie procedowania pozwolenia na budowę przedstawił założenia planowanej ścieżki. - Urzędnicy mogli to zrobić na etapie tworzenia koncepcji, kiedy są większe możliwości wprowadzania zmian - kwituje Kwarciak.

Mieszkańcy są świadomi tego, że ciąg wzdłuż rzeki Rudawy jest wskazany jako miejsce wytyczenia trasy rowerowej zgodnie z założeniami Studium Podstawowych Tras Rowerowych, a także ma być elementem trasy Velo Rudawa. "Wspieramy jego realizację, bo będzie służył także mieszkańcom dzielnicy Zwierzyniec, umożliwiając szybsze połączenie rowerowe z centrum miasta oraz lepsze połączenie rowerowe z terenami rekreacyjnymi poza miastem. Ale tego typu inwestycja nie może wpływać negatywnie na obecny sposób użytkowania terenów wzdłuż rzeki Rudawa" - podkreślają protestujący.

Jeszcze kilka tygodni mają potrwać prace przy zagospodarowaniu części parku rzecznego Wilga po południowej stronie ul. Brożka

Kraków. Blisko końca prac w parku rzecznym Wilga. Efekt nie ...

Jedną z propozycji mieszkańców jest zachowanie jak największych odcinków na wałach na potrzeby rekreacyjne, w tym na wolną, rekreacyjną jazdę rowerem. Postulują natomiast, aby "transportowy oraz treningowo-sportowy ruch rowerowy na odcinku od ul. Podłużnej do Kościuszki przekierować na ulice ciągnące się wzdłuż wałów, czyli Emaus, Korbutowej, Becka. Ulice te charakteryzują się tylko lokalnym, bardzo małym ruchem samochodowym, i z powodzeniem mogą służyć celom transportu rowerowego" - podsumowują w petycji. Podpisało się pod nią ponad 400 osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

OOO obrońcy przyrody się odezwali, super!!!! To może zatrzymacie betonowanie w Balicach? Może zaczniecie protestować przeciwko zatruwania Potoku Olszanickiego przez lotnisko zarządzane przez pisowskiego prezesa ?

m
mongoł katolik !

Jestem ciekaw, kiedy ludzie w końcu zrozumieją, że jak się zwalcza chorobę, to należy przede wszystkim walczyć z jej przyczynami, a nie objawami. Tutaj, ludzie majchronia przewalili już dużą kasę na idiotyczny projekt, i teraz tylko udają, że łaskawie coś tam z wami będą jeszcze od picu konsultować. Trzeba zrobić referendum, odwołać pisiego kolaboranta, oraz go wraz z jego wsiokami dokładnie rozliczyć. Inaczej stale i ciągle będą się działy takie cyrki raz po raz.Co do samych wałów Rudawy, to powinny pozostać dokładnie w takim stanie w jakim są. Żadnym rowerzystom to w niczym nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie. Inaczej wszystko wam tam nieodwracalnie zdewastują i oszpecą.

K
Krakus

Ścieżka powinno zostać w takim stanie jak jest aktualnie. Rowerzyści świetnie sobie na niej radzą, a utwardzenie zepsuje krajobraz. Wytaczanie ścieżki polderem to zbrodnia na krajobrazie , niewiele takich zakątków w Krakowie pozostało.

G
Gość

Witam. Betonować! Parę milionów dla wykonawcy... Ja proszę o wybetonowanie trawnika przed moim blokiem... Zgłoszę się do przetargu. Bez hejtu z uszanowaniem dla wszystkich i polecam miłorząb dwuklapkowy dla cierpiących na niedokrwienie mózgu. J.A.M

Z
Zbigniew Rusek

Ulica Emaus nadaje się jako rowerowa, gdyż ruch samochodowy jest tam wręcz znikomy (prawie zerowy).

B
Bischop

ZZM Kraków to banda idiotów, zwykłych urzędasów !

D
Dorota Bedlewicz

Szanowny Panie Pawlik! Od tego są plany miejscowe, żeby tacy jak Pan nie musieli rozstrzygać komu dogodzić, czyja potrzeba ważniejsza. W tym przypadku potrzeby schodzą na dalszy plan, pierwsza jest ochrona krajobrazu!To nie jest miejsce na arterie rowerowe! Ścieżki rowerowe powinny zastąpić ulice, nie zawłaszczać tereny wartościowe przyrodniczo i krajobrazowo, czy to tak trudno zrozumieć!!!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska